Håndoplægning af glasfiber - Hvordan ?

Følg tråden
bølgebryderen
bølgebryderen
Postnr: 5000
bølgebryderen bølgebryderen

Hejsa herinde...

Jeg har lige et spørgsmål om, hvordan et glasfiberlaminat skal opbygges, når der bruges væv. Jeg mener at have hørt, at det skal hugget måtte imellem væv-lagene. Men syntes også at have hørt at væv-banerne skal overlappe hinanden (og så ligger der jo væv imod væv i overlæget).

Samler man væv-banerne kant imod kant og så bare forskyder samlingerne af måtte-banerne så de ikke ligger over samlingerne af væv ? 
Eller laver man overlæg på væv-banerne og ligger en strimmel måtte ind i samlingen ?
Eller er det skide ligegyldigt om der er måtte imellem væv-lagene ?

Giver ovenstående mening ? Jeg blev selv lidt forvirret ;-) 

Håber at nogen men forstand på glasfiberarbejde vil rådgive...

Glædelig jul til alle 

je__ns
je__ns
je__ns je__ns

Hej og velkommen til fora

Ja måtterne skal overlappe hvor de samles, ellers opnår man ikke optimal styrke.

Hvis man støber en båd  i form, begynder man med Gel-coate (det bliver den udvendige maling)Så smørre man polyester på den "tørre" gel-cote, og ruller første lag måtte på, så polyesteren gennemvæder måtten, så smørres der gelcoate på måtten, og næste lag måtte lægges på osv.
Endelig afsluttes med Top-coate som er den indvendige maling i båden.

mvh samt Glædelig jul, Jens

bølgebryderen
bølgebryderen
Postnr: 5000
bølgebryderen bølgebryderen Trådstarter
Hej Jens.

Tak fordi du tog dig tid til at hjælpe.

Jeg tror imidlertid at der er noget som er misforstået. Enten misforstod du spørgsmålet. Eller også misforstod jeg dit svar.
Jeg spugte om væv og du svarede om måtter. Mit spørgsmål gik hovedsagelig på om væv må ligge sammen eller om der skal hukket måtte imellem.

Eks. på laminat: 300g måtte - 600g væv - 300g måtte - 600g væv - 300g måtte
Spørgsmål: Kan man udlade de 300g måtte i midten ? Eller skal der være måtte imellem de to lag væv ?

Jeg forstod heller ikke helt det med gelcoat imellem lagene ?? Det har jeg aldrig hørt om. Er det ikke kun som spærrende yderlag ?

Med venlig hilsen
Anders
grandoldman
grandoldman
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
topcoat.. skal den ikke først på i formen?? topcoat kommer så yderst?? med voks i så den slipper.

Det det skal forestille dig er at du har en masse fibermåtter/væv som du limer sammen med polyester eller epoxy.

Samlinger skal overlappe. Hvis du støder dem sammen er der ingen styrke der hvor de er stødt sammen.

Jeg ved ikke hvad forskellen er på væv og måtte.. har altid opfattet det som det samme.

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

je__ns
je__ns
je__ns je__ns

Gel-coate er det man smørre i formen, det hærder ikke rigtig op før det er i iltfri miljø.

Top-coat er = Gel-coate hvor der er iblandet voks (parafinolie), voksen trækker til overfladen, og laver en ilt bariere, den tørrede Top-coate virker lidt fedtet pga. voksen.

Så på den færdige båd, er Gel-coaten yderst, og top-coaten er inderst.
Der er ikke hverken top eller gel-coate mellem lagene, af glasfibermåtter.
men glasmåtter, der er gennemvædet med polyester.

væv og måtter, er bare to benævnelser for samme ting....

mvh jens

grandoldman
grandoldman
grandoldman grandoldman
Hverken på westsystem eller Bianca værft har jeg oplevet at gelcoat skal være iltfrit for at hærde???? Hvor her du hørt det..

Prøv at blande en klat polyester og stil den i vinden med masser af vind.. det hærder lige så længe de er over 15 grader.. Ulempen er at hærdningen stopper under 15 grader og fortsætter ikke igen som ved epoxy når det bliver varmt igen.

**//**//**//**//**

Vindeby havn - Svendborg

grandoldman
grandoldman
grandoldman grandoldman
Her kan du læse lidt mere

**//**//**//**//**

Vindeby havn - Svendborg

je__ns
je__ns
je__ns je__ns

Ja polyesteren hærder, bare temperaturen, og hærderen er til stede.

Gelcoat kræver iltfri zone, det er grunden til at man kommer voks i, når det bruges som topcoate.

Sådan har det været med de produkter jeg har brugt, købt hos lokale glasfiberværksteder.
Det er den forklaringde de har givet, og sådan har det også været i praksis.
Gelcoaten tørre op jo ganske vist op uden iltbariere, det jeg har fået oplyst, er at den ikke opnår optimal styrke, og stadig er fedtet i overfladen. (hvilket så giver en optimal, vedhæftning af efterfølgende, polyester/glasfibermåtte.
(kommer man derimod voks i gelcoaten, bliver overfladen knalhård.)

Om der er andre fabrikater, der er andeledes kan jo så godt være.

mvh jens

grandoldman
grandoldman
grandoldman grandoldman
NÅr man kommer voks i gelcoat bliver det til topcoat.. køber du topcoat er det gelcoat med voks i..

**//**//**//**//**

Vindeby havn - Svendborg

Ellida
Ellida
Postnr: 5771
Ellida Ellida
Hærdning af "polyester" sker ved reaktion mellem forskellige kemiske stoffer.
Een er polyester - som er ret sejtflydende og er det der lugter så kraftigt.
En anden af de ting der er med i den kemiske proces er styren. Styren er ret tyndtflydende og fordamper ret let.
Hvis styren får lov til at fordampe, så hærder det ikke ordentligt op i overfladen, fordi der kommer til at mangle styren i overfladen.
Voksen giver en lidt mere lukket overflade, som gør at styren ikke fordamper før at hærdningen er afsluttet.

Hvis man afslutter en støbning med gelcoat (altså uden voks-tilsætning) så bliver det ved med at være lidt fedtet i overfladen - netop fordi det ikke er helt afhærdet i overfladen.

Ja det er en lidt mere teknisk forklaring. Jeg tror ikke det med det iltfrie er helt rigtigt - men det er jo en forklaring der er til at huske.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. gelcoat topcoat
    Lav-Båd
  2. Huller i topcoat/gelcoat
    Lav-Båd
  3. Topcoat
    Lav-Båd
  4. glasfiber/gel-coat/top-coat????