Forstærkning af bjælkelag

Hej alle sammen

Jeg har planer om at udnytte tagetagen over vores stue til beboelse. Jeg skal have forstærket bjælkelaget, så det kan holde til etageadskillelsen.

Spændvidde ca. 640 cm. Spær står ca. med 100 cm fra midte til midte. Mellem spær er der lagt hjælpebjælker – så afstande mellem bærende spærfødder og bjælker er ca. 50 cm fra midte til midte. Såvel spærfødder som hjælpebjælker er 45 mm x 245 mm.

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg nemmest gør bjælkelaget stærkt nok? Jeg har overvejet at "lægge" stålbjælker (u-profiler) ovenpå hver bjælke. Men jeg er i tvivl om hvilken dimension stålet skal have, og om det overhovedet vil være stærkt nok?
Det er ikke muligt at understøtte bjælkelaget nedefra.

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da anbefale at du får lavet en ordentlig beregning af de fremtidige forhold, det er svært at vurdere ud fra det du beskriver.

En hurtig beregning visser, at du kan anvende et UNP 120 profil, såfremt bjælkerne kun skal bære sig selv, den komende etageadskillelse, og øvrig belastning som ved alm. bolig brug. Generelt skal det tilstræbes at anvende profiler, som ligger så tæt på bjælkernes stivhed som muligt, hvilket for UNP - profiler svarer til den før omtalte. Der er i denne betragtning ikke kigget på nedbøjning, men alene bjælkelagets bæreevne!

Det er dog ikke nok bare at lægge et profil. Du skal sørge for at lasten kan fordeles mellem bjælkerne og at lasten kan overføres til vederlaget for træbjælken alene, da stålprofilet vil aflevere alt last gennem træbjælken til overførseli dette punkt, medmindre du laver særlige foranstaltninger.

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis