Kan jeg fjerne dette på min skorsten?? :-/

Jeg er igang med at en skorsten fri for alt det der er på den, så den kan stå helt rå i mursten efterfølgende. Lige der hvor den knækker er der en kant rundt om den, er der nogen herinde der ved om man kan banke den af uden at det hele falder sammen?? 

(Har lige fået lavet rummet op til kip, loftet gik før til den kant som jeg nu gerne vil have banket af, såfremt det kan lade sig gøre uden at skorstenen falder sammen)

Vh. Andreas




12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det må du godt fjerne.
(Selv om det er lidt svært at se hvad det er der står ovenpå. Hvad er det egentlig? Et betonelement?)

Den gevækst du vil fjerne kaldes en udkravning og var et krav før i tiden som skulle sikre at afstandskravene til brændbare materialer blev overholdt. (Altså spær, bjælker osv.) Og havde osse til formås at der kunne opmures en skorstenspipe ovenid af taget.

Men det er klart at du ikke må svække skorstenen eller gøre den ustabil når du fjerner knasten.

Det virker iøvrigt som om at skorstenen er revnet, efter billede 2 at dømme!

Endeligt er det jo ikke fantastisk flot murværk du fritlægger - nærmest modsat- :o)





Det ser ud som om man har haft pillet skorstenen ned en gang, for at lave en ny pibe. Toppen ligner elementer.

Måden man har gjort det på, er som sådan rigtig nok, det kunne bare godt være lavet meget pænere.

Hvis det er noget du har planer om at skulle se på, er eneste udvej næsten at pille ned indtil underkanten af det plato. Også få muret den op igen, så den har samme størrelse hele vejen.

At begynde at banke sten af, for at få samme størrelse, er ikke nogen god løsning. Og ender som oftest med et BANG.

Mvh Thomas Hansen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej hpox,

Mange tak for dit svar!!!

Ja resten af skorstenen som står ovenpå er beklædt med noget betonagtigt noget. Som man kan se på billede 1 er det som om at det ovenpå hviler på den kant der går rundt om skorstenen, så er det vel ikke så smart at banke det af?

Ja hmmmm.. har faktisk godt lagt mærke til den revne igår, er der noget jeg skal/kan gøre ved det, så det ikke bliver værre?

Skorstenen sad før sammen med nogle vægge, da overetagen var delt op på en anden måde før, så er desværre nødsaget til at gøre dette. Når jeg har banket den ren vil jeg måske pudse den op og male den, så den bliver lidt kønnere
Hej Hansen7717,

Også mange tak for dit svar

Det lyder godt nok som et større projekt og ikke noget jeg umiddelbart selv kan gøre Og går ud fra at det vil være ret pebret at få en murer til at gøre dette. ÆV! For vil da helst undgå et BANG :-/

Vh. Andreas
Jeg mener nu godt at du kan fjerne knasten. Med forsigtighed naturligvis.
Og der vil ikke være noget der siger BANG
Borthugge sten for sten eller skære med vinkelsliber.
Og siden pudse.

Revnen skal repareres. Normalt ville man fjerne de revnede sten og fuger og opmure igen. Men om der findes noget injektionshalløj som kan accepteres af skorstensfejeren. Må du spørge ham om.

Ved nøjere "sening" på billederne er der et par stumper træ der støder op mod betondelen på skorstenen. Du skal dels være sikker på at afstandene til brandbart materiale overholdes og hvis træstumperne har noget med afstivning eller lign. at gøre så skal det jo laves rigtigt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det kunne se ud som om du har fjernet et bjælkelag, som støttede skorstenen ved den udkragning du har lyst til at fjerne. Og det ser osse ud som skorstenen ændrer retning herfra, altså fortsætter i skrå retning. Hvis mine observationer er rigtige, er det en kritisk situation din skorsten befinder sig i. Den kan så styrte sammen nårsomhelst. Jeg håber ikke det er sådan.
Knud

Venlig hilsen
Knud
Hej Knud,

Tak for dit svar. Skorstenen skal stå skævt der. Sådan ser skorstene vist åbenbart ud og denne har derfor altid haft denne hældning, så jeg tror heldigvis ikke at du har ret

Vh. Andreas
Ja, men så spørger jeg lidt mere direkte: Har du fjernet nogle bjælker som havde forbindelse med skorstenen der hvor udkragningen er? Hvis du har det, er der et problem. Det hele kan vælte.
Det er helt normalt at skorstene føres skævt gennem loftrummet for at få piben ud det rigtige sted i taget, men så skal den fastgøres forsvarligt i knækpunktet.

Venlig hilsen
Knud
Det kan jeg desværre ikke svare på, da det ikke er mig der har stået for dette, men nogle håndværkere. Jeg har kun taget det at spartle og male på mig, og så lige den skorsten :-/

Håndværkerne har sat nogle støtter på som man kan se i vedhæftede billede, men dem mente de godt at jeg kunne fjerne efter at den nu fik støtte af loftet/gipsen i det nye kip loft som de har lavet?

Vh. Andreas

Det er ikke for ingenting at håndværkerne har monteret noget afstivning.
Knækket på skorstenen betyder at skorstenen muligvis ikke er stabil.
Dengang hele skorstenen op til udkravningen var stabiliseret af skillevægge var det intet problem at skorstenen ændrede retning og ikke var lodret.

Som det er nu risikerer du at skorstensfejeren ikke vil godkende skorstenenn uden at der foretages afstivning. (Og det har ikke noget med fjernelsen af udkravningen at gøre).

Håndværkerne har jo åbenbart ikke været helt trygge ved at efterlade skorstenen uden midlertidig afstivning.
Og idet det (formodentlig) er dig der er bygherre så er det osse helt igennem dit ansvar at skorstenen opfylder gældende krav.
Hidkald din skorstensfejer for en inspektion. Som meget vel kan ende med at samme skorstensfejer kræver noget dokumentation for at skorstenen er stabil.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også