Lysninger ved døre og vinduer

Hej

Jeg skal have lavet lysningerne til vores vinduer og døre og søger efter den bedste løsning.

Løsningen skal kunne klare en trykprøvning af huset.

Jeg har overvejet følgende:

Opsætning af en lysning fremstillet af gips eller MDF-plade. Disse fuges til vinduerne og der afsluttes med en tæt liste omkring vinduerne mellem væg og plade. Bagved en dampspærre fuget til vindue og væg.

Alternativt kan man vel pudse lysningen, men nogle steder kommer det til at give problemer idet Leca-falsene ikke er når helt til vinduerne. En hulkelet liste kan man jo nok få til at dække det sidste stykke mellem vindue og fals/styropor, men jeg er lidt bekymret for, at denne løsning kommer til at se lidt hjemmelavet ud. Aller helst vil vi gerne have glasvæv på væggene, som uden lister m.v. afsluttes helt inde ved selve vinduet.

Er der nogen som har gode råd til den mest optimale/tætte løsning ?

På forhånd tak !


Selvbyggeren

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt sent nu når vinduerne er monteret. MEn vores råd er at man fuger dampspærren på vinduet inden man monterer dem i væggen. Da det er forholdvissvært at få den forbundet ordenligt til vinduet efter det er monteret. Ellers lyder planen forholdvis god. Det kan være en god ide at får tryktestet dit byggeri inden du færdig monterer den indvendige beklædning som loft og lysninger. Dette giver så en ekstra udgift men kan være en god ide da man slipper for nedtagning.
Huset kan ikke godkendes ved sådan en test, men der kan som regl laves en god pris, på en kvalitetstest og efterfølgende certificerende test.
Det er desuden en god ide hvis det er muligt at presse dampspærren ind mod en fugning, da det giver en større sikkerhed for at der ikke er små utætheder, hvis dampspærren eller væggen er lidt ujævn.
Hvis du har andre spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på telefon eller her på siden.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis