Ny-afslebet trægulv er meget tørt og med splinter

Jeg har netop fået afslebet mit gamle trægulv og givet det hvid lud og det ser egentlig rigtig godt ud. 

Det er dog meget tørt og når jeg kører hånden over den er det næsten som man får små splinter i hånden. Det virker meget rug og ubehageligt at føle på/gå på. 

Mit spørgsmål til jer der har prøvet dette før mig.

Er det helt normalt eller er det en dårlig afslibning?
Er det bare et spørgsmål om efterbehandling og i så fald hvordan, brun sæbe/sæbespåner. 
Jeg kan læse om at skulle "mætte" gulvet. Måske er det bare det jeg skal igang med, men i så fald ville det have været fedt, hvis min gulv mand havde fortalt mig lidt om efterbehandlinger, nu jeg ikke selv ved så meget om den slags.

Glæder mig til at drage nytte af jeres erfaring - håber I kan hjælpe.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske er afslibningen sket med for groft sandpapir.
Eller finslibninge er helt undladt.
Men måske er det du kalder lud noget vandbaseret halløjsa der får træet til at rejse sig lidt.
Fyrretræ er meget tilbøjelig til at rejse sig ved vandpåvirkning.
Du kan prøve at slibe lidt med sandpapir 240 på en klods. Men ikke for meget jo, ellers bliver ludbehandlingen jo skjoldet/ødelagt.

Næste gang du sliber fyrretræsgulvbrædder så vasker du gulvet i rent vand, lader tørre, pudser med fint sandpapir. Og så bliver gulvet glat som en batrnenumse. Særligt hvis du vasker med sæbe efterfølgende.
Umiddelbart er alt over korn 120 fuldstændig ligegyldigt, for det er ikke noget du kan mærke eller se på et gulv alligevel. Din gulvbehandling hedder ikke brun sæbe / sæbespåner.......det er KUN sæbespåner eller en færdigblanding lignende der må bruges til gulve, brun sæbe ødelægger dit trægulv, og har slet ikke de samme egenskaber som almindelige sæbespåner. Du burde kunne slibe det med korn 100, 2 gange, finslibe med rondelsliberen og derefter give ludbehandling, og sæbe indtil du ikke gider længere.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis