Gyngestol

Jeg har fundet mig en gammel gyngestol, som har en mindre defekt.
Jeg tænker at sætte en skrue igennem enderne på den brækkede stang og sætte et spændebånd på den. Men er det nok til at holde. Er der andet jeg kan gøre?


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ser da pænere ud  hvis du bruger en trædyvel.
i stedet for spændebånd og skrue
Jo, men er der nok træ til det.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Axell.

Det med at bruge skruer og eller spændebånd, vil ikke kunne holde til almindelig brug og som håndværker vil jeg tillade mig at kalde noget sådant for fusk.

Du må prøve at skille din stol ad og bruge nogle dyvler, og lim der-ved få du en samling som er stærk og god.

Du kunne spænde din stol sammen, med nogle tvinger, og så bore f.eks et par 8 mm huller gennem ben og tapstykke med et langt bor, og proppe af efterfølgende.

Du skal bare være meget omhyggelig med limpåsmøringen, ikke bare en klat lim i hullet og så tro at det er nok, nej brug en lang & tynd dyvel/pind måske kan du låne en strikkepind til det, og få smurt limen grundigt i hullet, spænde sammen både på den lange led og det stykke som er flækket.

Held og lykke med din reparation.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har ikke lyst til at lave hul i siden på benet, hvis det kan undgåes. Så det bliver nok svært at sætte dyvler i selvom det ville holde godt.


 

Axell

Du kan købe et prop-bor og "luse" ud med dette, det kan laves så det næsten ikke kan ses, hvis du er omhyggelig med boringen.

8 mm dyvler og en 10mm prop.

Det ville være det nemmeste og mest holdbare, men du bestemmer hvordan du vil gøre det selvfølgelig.

Du skal blot bruge noget træ af samme slags og farve, og vende proppen så åretegningen vender samme vej som det andet træ.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok. Jeg må se hvor jeg kan købe sådan et bor. Aldrig hørt om det før.
Men din ide med at sætte en træprop i hullet kan måske bruges. Jeg kan ikke se, hvad jeg skal med et specielt bor. Jeg kan vel bare bore et 10 mm hul 5-10 mm ned, og så 8 mm for resten af hullet, og så ellers bore ind i rundstokket godt forbi bruddet, og så banke en dyvel i. Putte boblelim på brudfladerne og spænde det hele samme. Må man putte boblelim i huller? Skal det ikke kunne boble ud?

Jeg kunne så finde en stump rundstok på 10mm og lave en prop. Men det er kun hvis jeg kan blande en maling med samme farve som stolen.

Men måske kan boblelim alene holde. Det skulle være det stærkeste trælim som fåes.

 

den siste udvej er at lave et nyt rundstok! af den samme form
som den original "rundstok".!
Axell

For at tage prop-boret først, det kan bla. købes i biltema, og ellers i en velassorteret byggemarked, ellers kan du kan prøve at søge lidt her på nettet, og måske finde det i nærheden af hvor du bor.

Ellers kan du såmænd få et enkelt f.eks 10 mm. af mig, jeg har efter-hånden så mange, som er lidt sløve, men kan sagtens bruges til nogle få stykker, så det er bare et spørgsmål om en boble-kuvert og porto/adresse så skulle den være klaret.

Kunne måske også bare lave nogle få stykker, skal bare vide hvilken træsort de skal laves af, det ligner bøg din stol er lavet af, hvis ikke jeg tager meget fejl.

Angående prop-boret er det nemmest/bedst hvis du bruger en søjleboremaskine, det er det nemmeste, men en alm. boremaskine kan da også bruges.

Du kan sagtens gøre som du selv foreslår, og med hensyn til boblelim som du kalder det, polyuhrethan lim nogen kalder det også PU lim.

Her skal du bare være opmærksom på at limen hærder ved fugt i det du skal lime, og ja det kan sagtens puttes i hullet, der skal ikke bruges ret meget.

Du skal bare tilføje lidt fugt det sted som skal limes, ganske enkelt og denne lim er rigtig god.

Eneste ulempe ved denne lim er at det mange gange hærder i tuben, så skru proppen godt på lige efter du har taget det der skal bruges, og tag gerne et par gummi-handsker på fingrene bliver sorte og det er lidt vanskeligt at få af igen, så en' gangs handsker er en go' ide'

Med hensyn til farven kan du bruge bejdse, der findes både en vand-baseret & en sprit-baseret, som fås i mange farver og du skal ikke bruge mere end der kan være i en kapsel til en øl/vand


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Spørgsmålet er jo så om limen er stærk nok alene. Det ville jo være nemmest i stedet for al det med dyvel. Jeg ved ikke hvor meget pres der er på det sted på stolen.
Men holder limen ikke, vil det nok blive endnu sværere at reparere igen, for så skal alle limrester vel fjernes først, hvilket nok or umuligt, og så er det nok en helt ny stang der skal laves. Egentlig var det vel også det rigtige at gøre. Men jeg kender ikke træsorten(ligner fyr), og det vil også være et større arbejde at bejdse og male den i den rigtige farve.
Forhandleren af limen sagde dog, at det nok skulle holde. Jeg skulle bare lige fugte endestykkerne og spænde det sammen i et døgns tid.

En løsning jeg også har tænkt på, er at sætte en lang skrue i på langs i stedet for en dyvel. Det må da være endnu stærkere, hvis ikke stanget kan risikerer at flække.

Nå, jeg må overveje hvad jeg har mod på at gå i gang med.

 

Axell.

Jeg vil mene at der skal mere end limen til for at det kan holde.

Dyvelen du skal bruge behøver ikke at være 100% rund, limen fylder hulrummet ud, men vil da være det bedste at bruge et par 8mm dyvler.

Hvis du kender til disse skruer hvor du bruger eks. 10mm rundjern med hul i på tværs, så det kommer til at ligne et T hvor det korte stykke er med gevindet og resten er bolten og så spænde det sammen på denne måde, med en unbaco nøgle.

Det kunne måske også være en løsning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også