Nu skal vi sgy bankes på plads igen af Monopol brancherne.

Ville hjælpe lidt hvis det var en undersøgelse der kunne bruges til noget!

At monopol håndværkere udtaler sig til en undersøgelse lavet af deres egen branche forening kan vist på ingen måde siges at have nogen som helst troværdighed.

Bliver sgu så sur på disse monopol ryttere, frigiv og liberaliser markedet sørg for at ansvar for udført arbejde kan placeres og forfølges ud over konkursrytteri osv.
Der er jo regler og lovgivning, hvad fanden skal vi så med andet????

Det eneste vi mangler er en ordenlig lovgivning så man kan komme SERIØST efter de klamphuggere som ikke gør deres arbejde ordenligt!


I am so full of it.....

Sjusk gør hjemmet til en dødsfælde....... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa.. jeg er ikke tilhænger af, at folk selv skal rode med autoriseret arbejde. Det ses tydeligt f.eks. herinde, at der er mange, som ikke aner hvad de har gang i, og laver noget som er livsfarligt. En kontrolordning er ret umulig - hvordan ved man at hr. Jensen ikke har lavet ulovlige samlinger af et kabel inde i et rør, når man ikke har set arbejdet blevet udført? Jeg er dog ikke mere hellig end at hvis man er i stand til at lave arbejdet korrekt, så har jeg ikke noget problem med, at man gør det.

Men... man kunne starte med at lave en ordenlig kontrolordning for de autoriserede - for de går sgu' også rundt og laver en masse lort. Lidt eksempler:
Jeg fik renoveret min gruppetavle og måler for 1 år siden. Gruppetavlen, som blev sat op er ulovlig. Det er helt åbenlyst, da der mangler et typeskilt/mærkeplade med producentnavn (som var elinstallatøren selv). Tvivler meget stærkt på, at han har lave de nødvendige beregninger på tavlen, men det kan jeg ikke bevise. Han lavede også en noget mere graverende fejl idet han monterede måleren forkert, således at det var muligt at berøre stikbenene på denne (den sad 5 mm over målerrammen). Bad ham om at lave det om, men han kunne ikke finde ud at at løsne én skrue og skubbe måleren ned. Så han gik i gang med at tilpasse et passtykke rundt om stikbenene. De nye kabler, som han trak hen til måleren havde kun fået et par enkelte kabelsøm undervejs. Sjusk.
På mit arbejde fik vi monteret en ny gruppe til nogle ekstra stikkontakter. Denne monterede den autoriserede elektrikker før HPFI, så den ikke var beskyttet. Samme mand lavede vores netværksinstallation. På halvdelen af kablerne havde han monteret stikkene forkert på. Netkablerne blev trukket i samme kabelkanal som elkablerne. I samme byging, har vi fundet en stikkontakt med jord - hvor jordledningen ikke var monteret. Almindelige fuga-stikkontakter tilsluttet 16A grupper. Og jeg kunne blive ved...

Så lav en kontrolordning, hvor alt de autorisrede laver, skal kontrolleres. Så kunne man måske slippe for de kvajpander, som ikke kan lave et ordenligt stykke arbejde.


Jenshøj, vi kan da hurtigt blive enige om, at intet firma autoriseret eller ej er bedre end de svende, der er ansat, og at firmaet også får ry alt efter, hvordan firmaets svende laver deres arbejde. Jeg kan kun give dig ret i, at de fejl, du nævner, forhåbentlig ikke skyldes manglende kendskab til reglerne for udførelse af arbejdet. Jeg håber da, at firmaet rettede anførte fejl uden beregning, da der blev gjort opmærksom på dem.

Kontrolordningen findes jo egentlig allerede i form af 10% ordningen. Du havde også den mulighed at sætte dig i forbindelse med Sikkerhedsstyrelsen for at få afklaret dine spørgsmål angående sikkerheden eller mangel på samme i installationen.

Jeg har også set en del sjusket arbejde, men dog mest særdeles veludført arbejde udført af særdeles kompetente mennesker med stor viden om både det reglementmæsige som det håndværksmæssige.

 


 

 


fase
Min erfaring er, at hvis man involverer sig med en fornuftig aut. VVS, kloak eller El-inst. kommer man rigtig langt mht selv at lave store dele af "slavearbejdet" selv, så længe dette ikke dækkes til.
Det forudsætter selvfølgelig, at man selv er en smule minded for opgaverne. Jeg fik endda ros af kommunens tilsynsførende for mit kloakarbejde!!
Jeg har da også droppet visse opgaver, fordi det simpelthen oversteg det, jeg havde lyst til og mod på, selv om jeg var blevet instrueret.
F.eks. rillede jeg op til el, et møgjob af rang!! og murede/pudsede til bagefter. Meget vand trak jeg selv rundt i pex, men fik VVSeren til at forbinde tingene, for at være sikker på tæthed og pæn placering osv osv
Jeg er aldrig stødt på afvisninger mht "medbyg", men jeg har heller aldrig stillet mig an med "jeg skal kraftedemig" og "du skal bare klappe i og blande dig uden om" og beskylde mester for at være et dumt grådigt, kapitalistsvin med hang til kartel og lignende.
Man har jo lov til at føle sig lidt frem og så tage den rolige mine på.

Jeg tror nu godt, at der kan være en hel del om det man nævner i den undersøgelse, selv om jeg ikke er blind for at der er et vist anstrøg af at hytte egen geschäft med i billedet. Men det gælder nu nok også på andre vitale områder. Det er ikke småting jeg i min karriere har set af uheldige løsninger i de fagområder jeg har beskæftiget mig med ikke mindst mht. bilreparationer, men OK her kan både amatører og proffer godt dukke sig for slet ikke at tale om aktører i den finansielle sektor.

Men i øvrigt må det være utrolig dejligt selv at være totalt fejlfri.

Med venlig hilsen
ktm

 

HuH???


I am so full of it.....

Der er ingen tvivl om, at der er autoriserede, som er i stand til at udføre et ordenligt arbejde. Problemet er nok mere at finde dem.

Min (begrænsede) erfaring er, at det ofte går for hurtigt, og der en hvis grad af "går det, så går det"-holdning blandt de autoriserede. Jeg er klar over, at der findes en 10% kontrolordning for el-arbejde, men det betyder jo så, at 90% ikke kontrolleres. Problemet ved det autoriserede arbejde er, at der jo faktisk er en grund til, at det kræver autorisation. Det er nemlig ikke helt simpelt at lave tingene korrekt. Den almindelige forbruger har ingen chance for at kontrollere f.eks. el-arbejde. De kender ikke reglerne. Af de el-fejl jeg nævnte ovenfor, er det eneste en forbruger vil opdage nok måleren, som sad for højt. Resten kræver viden for at kunne kontrollere.

Jeg så gerne, at man lavede en smilie-ordning for autorisrede håndværkere. Den kunne sikkert udformes lige som fødevareordningen, så de håndværkere, der udfører et ordenligt stykke arbejde, kan få en elite-smilie og dermed færre kontrolbesøg. Så havde man som forbruger en reel chance for at vælge den rigtige til arbejdet.

Fejlene i min private installation fik installatøren naturligvis lov til at lave om "for egen regning". Men der er dog kun en til at betale hans ekstra timeløn, og det er kunden (eller rettere de kunder, som ikke findes hans fejl).
De forskellige fejl på mit arbejde, valgte vi at få en anden til at udbedre, da der gik ret lang tid fra vi fik udført arbejdet, til vi opdagede fejlene. Men jeg blev godt nok noget rystet, da jeg opdagede, at vi ikke havde haft hpfi på de kontakter, der bliver brugt til vores testopstillinger.
Annonce
@Fabrin: Nu befinder vi os jo i et lav det selv fora, at jeg spørger herinde har intet med fagfolk at gøre. At der sidder nogle venlige sjæle som så er fagfolk er da kun et plus. Men det vil ikke holde mig tilbage for at opsøge nødvendig info her eller andre steder om fagfolkene delte herinde eller ej. Der sidder nogle gedigne gør det selv folk med gode erfaringer for godt håndværk som hjælper hinanden, her og flere andre steder det har jeg altid gjort stor brug af både i forbindelse med mit arbejde indenfor IT og forskellige lav det selv projekter, hobby sjov osv osv.

Det som jeg slår på tønde for i denne tråd er at man ikke skal være blind overfor den lobbyisme der forgår og kører i målrettede kampanger via medierne og i diverse udvalg. Som _jeg_ ser det kun for at beskytte deres egne fagområder mest muligt for konkurrence.

Argumenterne for at autorisere bestemte faggrupper til at det KUN er dem der må udføre et bestemt stykke arbejde, det er jo totalt unødvendig og overflødig, friheds begrænsende, konkurrence forvridende nonsens lovgivning.

Frihed under ansvar også for erhvervsdrivende ikke kun for private. Hvis et arbejde ikke er udført efter reglerne er det hamrende ligegyldigt hvem der har udført det, hvis bare man kan stille dem til ansvar (vel at mærke et ansvar som man kan bruge til noget man skal kunne gå efter personen ikke kun firmaet, ikke som det er i dag, hvor det ikke er muligt at komme ordenlig efter klamphugger/svindlere, de drejer nøglen og starter et nyt sted.)

At man selv riller op og mure det til igen, betyder ikke en rygende rottefis det behøver der vel for fanden da ikke aut. til. Hvis det er tilfældet så skal der næsten også en Sosu person til at tørre ens røv....
At fører og murer et kabel ind i rillen, lede enderne op til indmurings dåser man selv har muret ind i væggen, at tilslutte disse til kontakt, at tilslutte den anden ende i f.eks. en dåse nært ved tavlen... Alt dette kan udføres forsvarligt at langt de fleste LDS som gider at læse/søge info om emnet. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor dette ikke gøre frit sammen med så meget andet tilsvarende arbejde i vore hjem.

Der er sgu ikke meget EL arbejde, VVS, Kloak arbejde som kræver den helt store ledvogter eksamen hvis vi taler om arbejde i en ganske alm. villa eller lejlighed. Vi taler om håndværkere ikke ingeniører eller universitets uddannelser men arbejde som udføres af folk med ganske korte uddannelser.

MIN opfattelse er at vi ikke skal have alverdens kontrol ordninger eller alle mulige autorisationer, vi skal give alle mere frihed til at gøre det vi lyster men samtidig sikre at ansvaret følger med og nogen ikke er i tvivl om at der er en pris at betale hvis arbejdet er udført forkert.


Ps. Blot nogen ikke føler trang til at fortælle igen og igen og igen "det er så din mening..."

Ja det er så MIN MENING

I am so full of it.....

Ja og blandt LDS-ere er der åbenbart flere potentielle klamphuggere, som spørger om råd til at lave arbejder, som kræver autorisation.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også