Mærkeplade motor.

Er der en der ganske kort og med få ord, kan fortælle mig betydningen af en mærkeplade hvorpå en motors Cos phi står, jeg har ikke brug for de store udregninger mm. men bare kort fortalt hvad den fortæller om ens motor.

Har jeg ret i at den fortæller en om hvor godt ens motor magnetiseres ?og at jo bedre den magnetiseres jo mere kan den yde i sidste ende ?



 


 


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er faseforskydningen, den behøves du ikke at bekymre dig om.
(mener på større anlæg, retter man lidt op på det med store kondensatore)

Men mon ikke der kommer en, der kan komme med den store, forkromede forklaring


 

mvh jens

Cos phi er cosinus til vinklen mellem spænding og strøm. Det betyder, at du kan opløse strømmen i to komposanter, som står vinkelret på hinanden, Iw og Iwl. Jo mindre Iwl er desto nærmere kommer cos phi til 1. Tollerancer i gabet mellem stator og rotor kan have inflydelse på cos phi. Iwl er magnetiseringsstrømmen. Ved rent ohmsk belstning er cos phi 1.

fase
Reglerne siger, at i DK skal du have en Cos Phi på eller over 0,89 mener jeg det er, ellers skal du betale ekstra afgifter til el-selskabet.

Jo lavere Cos Phi er, jo større strøm trækker motoren, for at lave det samme arbejde. Den ekstra strøm går udelukkende til opvarmning af kabler og vindinger i motoren, hvorfor de fleste små og større motorer er fasekompenseret internt med en kondensator, for at opnå 0,89-0,92.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis