cirkulationspumper i serie

Hej

Jeg har fået installeret en luft til vand varmepumpe og har problemer med at få sendt varmen rundt i centralvarmen. Fra varmepumpen (Ecodan) sendes varmen til en buffertank og herefter med en Smedegaard-pumpe Simflex 25-40 til radiatorer og gulvvarme. Før gulvvarmen sidder der en Grundfoss Alpha+ 15-60 pumpe, som skulle pumpe vandet videre i gulvet.

Mit problem er, at der ikke strømmer nok varmt vand rundt i gulvet (der er fremløbstemperatur 7 grader højere end retur i gulvet. Når Alpha-pumpen arbejder kommer der ikke varme til radiatorerne. Når Alpha-pumpen slukkes sender Smedegaard-pumpen ikke nok varmt vand rundt i gulvet. Shunten ved gulvet er fjenet for at få det bedste flow. Pumperne er rigtigt monteret med pumperetning.

Jeg mistænker pumperne for at modarbejder hinanden (evt kavitation?). Jeg har fået vvs-installationen ombygget tre gange og overvejer igen at få shunten på gulvet selvom den begrænser flowet (der er vigtigt for en varmepumpe). Vi behøver ikke en shunt i forhold til forskellige temperaturer for radiator og gulvvarme.

Håber på nogle gode ideer, forslag eller kommentarer.

Vh



 


 


 


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har da et forslag som måske virker.som du har det i dag løber din retur direkte tilbage til varmepumpen og ikke som den skal tilbage til akku tanken.Mit forslag vil være at du flytter din retur fra radiatorer/gulvvarmen så den løber ned i akku tanken i stedet for tilbage til varmepumpen.returen fra varmepumpe skal osse kobles på akku tanke.Du skal være meget opmærksom på at du får monteret rørene korrekt på akku tanken.Der udover ville jeg nok montere shunten igen (pga du muligvis skal have en lidt højere temp radiatorer end på gulvvarmen)ellers kan du prøve at flytte den ene pumpe (og kun den ene den anden skal du ikke bruge)over på returen lige før akku tanken så den trækker både gulvvarme og radiatorer så kan du måske undvære shunten. Hvis du vil være helt sikker på at gulvvarmen bliver varme nok kan du tage den anden pumpe og flytte over på returen på gulvvarmen men før den første radiator men det burde ikke være nødvendigt med to pumper til den smule der

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis