Efter skruning af knirkende gulv.

Hej med jer.

jeg har et parcelhus fra 1967, med gennemgående gulve, der er lagt på strøer.
Flere steder i huset døjer jeg med at gulvet knirker afsindigt meget, hvilket er til stor gene da jeg har to små børn som bliver vækket af at gulvet knirker.

Gulvet er sømmet ovenfra, så sømmene arbejder sig bare stille og roligt op igen, selvom jeg banker dem ned med en dyknagle.. Derfor kunne jeg godt tænke mig at skrue det fast i stedet, da skruer jo ikke kan arbejde sig op.
Men så kommer det store spørgsmål... Kan jeg bare bruge almindelige skruer, eller skal der nogle specielle nogen til? Er det bedre med et stort eller et lille hovede? Jeg vil jo helst have med lille hovede, da jeg så har mulighed for at spartle hullerne over og gøre det pænt igen.
Så kommer der lige et stort spørgsmål mere. :-)
Er det bedst at gøre her om vinteren hvor gulvet har trukket sig sammen pga. kulden, eller er det bedst til sommer hvor gulvet har udvidet sig?
Eller er det fuldstændig lige gyldigt.??

Håber I kan hjælpe mig.

Hilsen Martin Troelsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gør det, når jeg en gang imellem får taget mig sammen, at jeg borer et ca. 15mm stort hul, ca 5-8 mm dybt og så skruer jeg 5- 6 mm spunskrue ned i strøen. Det store hul lukker jeg med en prop som jeg borer ud af et nogenlunde tilsvarende stykke træ og stemmer det af i højden.
Proppen limes fast og slibes til, så den ender med at være i plan med gulvet.
Man kan købe et sådant sæt til at bore ud i gulvet og lave propper med. Jeg kan ikke lige huske det præcise navn.
Det er er forbistret langsommeligt arbejde, men resultatet bliver meget flot, og er man en smule omhyggelig med at lægge årerne nogenlunde rigtigt, er der ikke meget at se efterfølgende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM
Ja, det var også sådan noget jeg var ude i at jeg ville prøve. :-)
Det med propperne kan jeg vidst godt opgive, da det er et bøge gulv der er slebet ned og hvidluddet, så tror ikke jeg kan finde noget magen til, men hvis jeg kan finde nogle skruer med et lille hovede, så kan man lave et ganske pænt resultat med lidt spartel masse og en god spartel.. :-) Jeg må igang med at bore lidt huller og prøve mig frem.

Ved du om det har noget at skulle have sagt med årstiden? For lige nu er der store revner i gulvet, hvor det har trukket sig sammen, på grund af kulden fra krybekælderen.. Vil jo nødigt have at de bliver ved med at være der efter det har udvidet sig igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gør-det-selv bladet har lige udgivet en anvisning i dit problem, hvis det var noget.

Derforuden skal du huske at bore for så træet ikke flækker. JO mindre hoved der er på skruen des mindre "fat" har du i planken.

Jeg fik engang det råd mht. det knirkende gulv, at du skal lade det knirke, for børnene vender sig derved til at der er lidt støj og lærer så at sove selvom der er baggrunds støj af enhver slags. Hos os vågnede min datter også de første par måneder når vi gik op og ned af trappen- nu sover hun bare igennem. Men det løser så ikke dit problem med den knirken, men måske et andet

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Okay. Det må jeg næsten lige prøve at se efter så. :-) Tak for svaret.

Ja, det er vigtigt at bore for. jeg kan se den tidligere ejer har prøvet noget lignende uden at bore for og det er blevet mindre pænt, må man sige. Heldigvis er det i et hjørne hvor der nu står et møbel..

Hehe. Ja, børnene er nu også vandt til at der er larm omkring dem også når de sover, men den lille får stadig flaske, så når man skal op og varme en om natten, så larmer gulvet helt ud til køkkenet og så er han fuldstændig vågen når man først er gået over gulvet et par gange.. Men dybest set tror jeg nok egentligt mest det er til gene for mig selv. Hehe.. :-)

Jeg må have gang i nogle voldsomme karmskruer eller noget i den stil.
Ahhh- karmskruer er vel lige i overkanten, tror du ikke?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan bruge såkaldte Monta-flex skruer fra NTK. De har lille hoved og kan til en vis grad anvendes uden forboring - i blødt træ.
Som hpox skriver skal du bruge montaflex skruer, de laver det pæneste hul og har et lille hoved.

I spån eller lignende forborer man ikke, men med planker og til denne slags reparetioner ville jeg nok forbore med et 2-2,5mm bor. Du skal kun forbore i planken, ikke ned i strøen.

Hvis du bor i kbh kan du kigge forbi og få en lille håndfuld skruer gratis, så er du fri for at købe dig fattig.

m.h.t. årstid så er det ofte forår og efterår at folk får de her problemer, det skyldes forandring i luftfugtighed. problemet løses bedst når det opstår, årstid er underordnet. :-) God fornøjelse.
Tak for det. Jeg må ud og købe sådan nogle montaflex skruer så. Så må vi se om ikke det kan afhjælpe.
Mange tak for de hurtige svar.
Jeg bor i nordjylland, så der er lige langt nok at køre efter skruerne, men mange tak for buddet, det var rigtigt pænt af dig. :-)
Jeg må et smut forbi den lokale tømrerhandel i en nær fremtid. :-)

Super at det er ligemeget med årstiden.. Så er der en chance for at jeg ikke når at brække gulvet op i ren arrigskab inden jeg kan lave det.. :-)
Helt iorden, vi skal jo hjælpe hinanden.

Placer så meget vægt på brættet som muligt når du skruer.

God arbejdslyst.

Skrevet af Martin Troelsen på 14 dec 2011 17:21
Tak for det. Jeg må ud og købe sådan nogle montaflex skruer så. Så må vi se om ikke det kan afhjælpe.
Mange tak for de hurtige svar.
Jeg bor i nordjylland, så der er lige langt nok at køre efter skruerne, men mange tak for buddet, det var rigtigt pænt af dig. :-)
Jeg må et smut forbi den lokale tømrerhandel i en nær fremtid. :-)

Super at det er ligemeget med årstiden.. Så er der en chance for at jeg ikke når at brække gulvet op i ren arrigskab inden jeg kan lave det.. :-)


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også