Placering af indblæs i tilbygning (med tegning)

Hej

Jeg er ved at lave en lille tilbygning - et soveværelse (nederst til venstre på tegningen). Jeg tænker umiddelbart, at der skal være et indblæs, som tilsluttes det eksisterende ventilationsanlæg. 
Men jeg er i tvivl om placeringen. Jeg tænker selv at det skal være i hjørnet omkring døren, men hvor tæt på væggen skal det være. Om det er 0,5m eller 1m betyder det noget?

Som I kan se, er der i de fleste rum både indblæs og udsugning. Synes I at jeg også skal lave udsugning i soveværelset? De steder hvor jeg kender ventilationssystemet, er der som regel kun udsug i vådrum og indblæs i de andre.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

For ca. 1 år siden installerede jeg et Nilan Comfort 300 anlæg i vores hus på 180 kvm og i den forbindelse læste jeg mig til at indblæsningsventilerne skulle placeres min. 0,75 m fra vægge for at undgå at luften får en uønsket retning. Desuden bør der som du osse selv skriver, kun være udsugning i "vådrum" (bad, køken og bryggers) og indblæsning i værelser og stue. Egentlig underligt at der i dit hus er udsugning fra så mange rum. På vedhæftede tegning kan du se hvor jeg valgte at placere indbæsningen i vores soveværelse. Det fungere fint og generelt har vi fået et helt suverænt indeklima i hele huset. Noget nær den bedste investering jeg har lavet i forbindelse med vores husrenovering
Jeg mener at indblæsningen er fejlplaceret, da den skal placeres længst væk fra adgangsdøren.

Iøvrigt er anlægget forkert udført, da der er udsugning i stue og både indblæs og udsugning i flere andre rum.

Ideen med ventilation i et parcelhus, er at der skal indblæses i opholdsrum, og så udsuges i vådrummene, så luften vandrer fra opholdsrum til vådrum, hvor der er såkaldt "forurenet" luft, og så bortventileres herfra.
Man kan godt lave ind- og udblæsning i samme rum, hvilket rent ventilationsteknisk er ganske udmærket, men det giver bare alt for stor et luftskifte, hvis ventilationskravene skal overholdes, og et for stort luftskifte giver et for højt varmeforbrug.

Hvad siger din indreguleringsrapport, den må da være helt hen i vejret??

Vådrum er køkken, bryggers, badeværelse og toiletrum, og kravene er, at der skal bortventileres henholdsvist 20, 10, 15 og 10 liter luft pr sekund fra disse rum, og der skal så indblæses den samme mængde luft ( minus nogle få %) fordelt ud over de øvrige opholdsrum efter deres størrelse.
Først, mange tak for svaret!

>Jeg mener at indblæsningen er fejlplaceret, da den skal placeres længst væk fra adgangsdøren. 

OK, hvorfor skal den placeres længst væk fra adgangsdøren? Jeg har hørt, at "man" ofte placere indblæs over døren, men det er som jeg har forstået mere af praktiske grunde. Så man frit kan flytte rundt, f.eks. ikke får placeret en seng eller vugge under indblæsningen.

Og har du et forslag til hvor det bedst sted er? 


Ja, jeg undre mig også lidt over udførelsen, ikke fordi jeg har forstand på det, men fordi at det er anderledes end hvad jeg ellers har set i andre huse. Jeg ved ikke om tidligere ejer selv har udført det eller fået det gjort.
Jeg ved ikke hvad indreguleringsrapporten siger, for jeg har nemlig ikke en, men det skal jeg have lavet når jeg er færdig med tilbygningen.

Det ventilationsfirma, som jeg har snakket med (som jeg er ikke er sikker på at jeg vælger, han virkede som om han helst ville have lagt på så hurtigt som muligt) sagde at placeringen af indblæs ikke rigtig betød noget, bare det ikke var tæt på store vinduespartier.

Hvis indblæsningen placeres bagerst i rummet (længst væk fra døren), får du ventileret hele rummet, og ikke bare ved døren, da luften jo vil prøve at vandre den lige vej hen til det sted hvor undertrykket/udsugningen er.

1 - 1½ m fra væggene i bagerste hjørne vil efter min mening være en rigtig god placering.
Skrevet af karstenkous på 13 dec 2011 22:45
Mange tak for svaret. Hvilket program har du forresten lavet din tegning med?

Tegningen er lavet i Word, som faktisk indeholder nogle fine tegneværktøjer til husbehov

Jeg kan anbefale dig at læse denne tråd som jeg havde STOR gavn af da jeg dimensionerede og installerede mit anlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis