Gummifliser på betondæk.

Hej. Nu har jeg spurgt hos forskellige byggefirmaer, og resultatet bliver, at jeg opretter en 30 mm niveauforskel mellem tp gulvniveauer i et meget gammelt, lavloftet bondehus, hvor vi har væltet en væg ved hjælp af gulvplader. Når de to flader så er i niveau, skal hele fladen dækkes med masonitplader, hvorpå gummifliserne skal fuldklæbes. Jeg får at vide, at på den del, hvor der er terrændak, skal masonitpladerne udlægges på dampspærre med filtbagside, et enkelt firma sagde fuldklæbes. Jeg er usikker på, om jeg har forstået det rigtigt, for det lyder for mig underligt at fuldklæbe masonitplader på dampspærren. Huset er som sagt gammelt, så der er sikkert ikke höj restfugtighed i betondækket, men dampspærren skal vel til alligevel, fordi gummi ikke lader evt. fugt passere. Men hcis nogen har energi til at skære det ud i pap, så er jeg taknemmelig. Altså, den lave del, der skal oprettes - dampspærre på betonen, gulvspånplader, og sā masonit direkte på spånpladerne? Skal masonitpladerne så sömmes eller limes til spånpladerne? Og så den höje del af gulvet, som i övrigt er helt plant - dampspærre, og hvordan monteres masonitpladerne så herpå? Der er meget lavt til loftet. Så der er ikke plads til gulvspånplader her også. På forhånd tak.....

Sussi.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder temmelig besynderligt alt sammen.

Gummifliser i sig selv er dampspærrende

Tror at du blander fugt- og dampspærre sammen.

Høje del/ lave del samt terrændæk eller hvad??

Du kommer til at forklare hvad der er hvad!!!
Jeg har nok ikke forklaret mig så godt. Vi har væltet en væg mellem to rum. Gulvet er tre cm højere i den ene halvdel. Der er meget lavt til loftet, så vi skal have en konstruktion, der fylder så lidt som muligt. Til slut skal der lægges 4 mm gummifliser.
Så det handler om opretning af den lave del af gulvet, så det kommer i niveau med den høje del. Det kunne f.eks. ske med gulvplader.
Men der er også spørgsmålet om fugtspærre. Gummi er jo som du siger i sig selv en spærre, så hvis vi klæber det direkte på terrændæk, så risikerer vi vel, at det buler op?
Og her kommer så masonitten ind i billedet. Vi er blevet anbefalet at rette op, lægge dampspærre, masonit over det hele, og så gummiet på.
Jeg har store bekymringer om, hvordan vi dog ender med at få det gulv i orden. Jeg ringede også til et pae gulvfirmaer i Aalborg, men de havde ikke tid før engang i februar. Og så længe kan jeg ikke vente. Gulvet skulle helst på plads hen over jul.

Sussi.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Men hvad der er rigtigt har at gøre med de underliggende konstruktioner.
Altså hvordan er terrændæket opbygget. og er der osse krybekælder eller hvad?

Men masonite limet oven på et betonlag må bero på en misforståelse.

Så altså:
Hvad består det højeste gulv af.
Og hvad består det laveste gulv af.
Og hvis det hele er organiske materialer hvorfor kan der så ikke blot udlægges et slidlag på det laveste gulv. Og det hele finudjævnes med flydespartel måske?
Det er et 100 år gammelt hus, ingen krybekælder, og så vidt jeg kan se er der noget, der ligner leca i en klump, jeg slog af. Og så er strøer støbt ned i betonen.
Jeg ville oprindelig have støbt et slidlag, men pga håndværkeeforsinkelser er tiden ikke til det længere. Der blivee ikke tørretid nok.
Så nu er planen at rette den laveste del op med spånplader. Altså, først dampspærre med filt, så spånplader. Og på den højeste del kun dampspærren. Og så over hele fladen H6 masonit gulvplader, limet i fer og not, men udlagt svømmemde. Og så limer jeg gummifliserne på masonitten.
Jeg håber, det er rigtigt. De H6 plader er ret dyre......

Sussi.

Ville det mest tidssvarende ikke være at støbe det op alligevel og så se stort på, at det er jul. Det blir det jo igen!

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo, men så skal der jo gå en månedstid, før jeg kan lægge gulvet, og det er det, der er problemet. Gummifliserne vil bule op, hvis betonen ikke er helt tør.

Sussi.

Det bliver noget kluns med de træplader.  Du har alle muligheder for at hente skimmel ind i huset gennem dem

 

Jeg er overbevist.
Jeg får støbt.
Tak for hjælpen.....

Sussi.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også