Regler for aftræk fra kondensernede gasfyr

Er der nogen der kender til reglerne for hvordan aftrækket fra et kondenserende gasfyr må udformes? Hvor store "knæk" må man lave på aftræksrøret? Jeg mener der er noget om, at jo længere man kommer væk fra kedlen, des mindre må vinklerne på aftræksrøret være.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget producenten bestemmer.
Ahhh... ka' det nu oss' pass''...

Der må være nogle generelle regler (baseret på termodynamiske grundprincipper) for udformning af aftræk fra gasfyr, som det f.eks. er beskrevet i Gasregelementet. Bl.a. er der jo regler for hvor tæt aftræk må placeres på vinduer.
Max længde og antal bøjninger bestemmes af producenten af pågældene fyr. Det der står i gasreglementet,
er mest af sikkerhedsmessige grunde.
Har lige kigget i A-reglementet Der står.

6.1.2. Aftræks- og indsugningssystemet fra de gasforbrugende apparater er en
del af apparatgodkendelsen og skal installeres som anført i installationsvejledningen.
Systemet skal i øvrigt opfylde installationskravene i nærværende reglement
Aftræk fra kondenserende kedler har intet med termodynamik at gøre!
Alle kondenserende kedler 'skubber' røggassen ud vha. blæseren som sørger for luft til forbrændingen via det indtag, der tilsvarende skal være.
Det sidste røggastræk vender typisk nedad fordi den del af veksleren, der tilsikrer, at kedlen KAN kondensere sidder under brænderen. Det betyder også, at brænderen KAN vende nedad..... så allerede der ryger termodynamik-tingen.

Aftrækket på en moderne gaskedel sidder i bunden, hvis du hiver kabinettet af - det er kun ført til top af hensyn til videre træk og kosmetik i fyrrummet.

Fabrikanten opgiver typisk et modstandstal (i Pascal), som blæseren kan overvinde på røggassiden og tilsvarende en tabel, der fortæller hvad bøjninger, vinkler, rør, flexrør, top mm. koster i det regnskab.
Derfor koster en bøjning ( i den forenklede beregning) det samme i modstandsregnskabet uanset hvor i aftrækket den sidder.

Hvis du ikke bruger fabrikantens aftrækssystem, skal synsmanden fra gasselskabet afvise installationen.

At der er regler for afstand til vinduer er fordi det, der kommer ud af aftrækket er giftigt og helst ikke skulle kunne blæses gennem et åbent vindue ind i huset igen - til dig. Der er også (surt) vand i det - det giver alger på ydervæggen, det er nok endnu mindre fedt at få ind i huset.....
Annonce
@vvseren
Rart at se et proff svar i dette forum.
Det korte af det lange er vel bare, at fabrikantens godkendte anvisninger skal følges. Ellers er det livsfarligt og kan ikke godkendes. Kan man ikke forstå anvisningen er det ikke et gds projekt.

Jeg er ny her og har kigget mig omkring.
Min umiddelbare indre statistik siger mig, at mindst 75% af de svar der gives, er det rene vrøvl.
Spørgsmålene er til gengæld helle ikke altid for godt formuleret/underbygget, så jeg funderer over, hvor godt rustet spørgeren i mange tilfælde er til at vurdere svarenes kvalitet ?

Skal man endelig bruge pseudonym her, så er vvseren godt valgt. Så ved vi da lidt om dine kvalifikationer :-)


@Lars Helbro
1. Tak for positiv kritik!
2. Jeg er enig med dig langt hen ad vejen.... rigtigt mange svar er decideret (ukvalificeret) vås - og selvom spørgsmålene synes formulerede og velovervejede tænker jeg desværre ofte på, at dem som vælger at følge et givet svar, ofte er rigtigt på den bagefter.
En STOR del spørgsmål og svar her udgår fra et eneste punkt…. det skal være billigt! Det er en dårlig cocktail i de sager, hvor sikkerhed er et issue - aftræk fra kondenserende gaskedler er et udmærket eksempel.

Nu udspringer hele begrebet GDS ofte i, at det skal være billigere end en fagmand kan gøre det (ikke noget helligt her – jeg er selv sådan), men det skal stadig gøres rigtigt, og helst første gang. Omvendt er der altså også ting, som ikke bør udføres af en GDS’er (IMHO) og her hører ting med forbrænding af gas, olie, røggasprodukter derfra, damp, stærkstrøm osv. ind under. De kræver viden, måleapparater og ikke mindst erfaring.

Andre faggrupper kan utvivlsomt bidrage med lignende områder i deres fag, men det betyder ikke, at man ikke skal spørge.

Jeg bruger det her ganske udmærkede forum til at suge oplysninger til mig, men ved også, eftersom at jeg har været på sitet i mange år, at visse bidragyderes indlæg skal man ikke engang besvære sig med at læse – jeg bestræber mig på, at det jeg bidrager med skal være brugbart, hvis det er svar på et spørgsmål ud fra devisen; hvis du ikke ved det, så lad være at svare.
Omvendt er der også mange kompetente, velmenende og udviklende medlemmer, som i den grad via trådengiver anledning til, at opgaver jeg har i krukken kan løses lidt nemmere- tak til DEM.
God jul og godt nytår til alle….
Er da glad for jeg åbentbart ikke ved noget, så må jeg jo lade være med og svare...
Jeg har nu altid hyldet det princip, at man har lov at sige noget, selv om man slet ingenting ved. Bare man gør opmærksom på, om det rent faktisk er noget man ved, eller bare gætter.
Nogen har det med at spørge ved at komme med postulater og så afvente evt. svar. Det er efter min mening en dårlig vane, da det kan lokke andre på glat is.
Lars Helbro
Hvis jeg ikke vidste, hvad jeg talte om ville jeg ikke sige noget. Men har nok på et tidspunkt et spørgsmål til dig, ang, træfyret pizza/bageovn.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis