Hvorfor kommer hårde hvidevarer med 2-leder uden jord?

Hvorfor leveres alt i hårde hvidevarer med 2-leder strømkabel uden jord her i Danmark?

Har nyere huse ikke jord i stikkontakterne? (3 ledere).

Hvad går man glip af, når man køber fx. et køleskab med 2-ledere uden jord og tilslutter den til strømnettet i sit hus, hvor der er jord i alle stikkontakterne? Med "glip af" mener jeg om man får en dårligere sikkerhed ved overgang, mere støj på 230v nettet osv.?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du vrøvler

de leveres med kabel med jord - men oftest med et Schuko-stik, som skal udskiftes til dansk stikprop med jord.Eller en adapter fra Scxhuko til dansk stikprop - der er skam jord i et Schuko-stik - det vender bare den anden vej.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 13 dec 2011 05:37
Jeg tror du vrøvler
Ja, min fejl bestod i at skrive "...ledere". Jeg skulle have skrevet stikprop.

Så nu kan jeg spørge igen: hvorfor leveres alt uden jord? Hvorfor skal produkternes stik tilpasses/skiftes for at udnytte en installation med jord? For at tilgodese de gamle installationer?
Skrevet af Metrik på 13 dec 2011 06:28
For at tilgodese de gamle installationer?

Nej. Schuko er en meget benyttet standard i Europa - blot ikke DK. Så har fabrikanten valgt at levere alt med Schuko stikprop ( med jord ) og så må der skiftes i de lande, der bruger anden standard. Husk på at hvidevarer, der kræver jord ikke bare må tilsluttes en stikkontakt uden jord.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Rent faktisk er Schuko stikkontakter blevet tilladt i Danmark i november (under visse forudsætninger), se http://www.sik.dk/Global/Presse/Pressemeddelelser/Pressemeddelelser-2011/Det-nye-afsnit-6C-i-staerkstroemsbekendtgoerelsen-traeder-i-kraft-pr.-15.-november-2011.

Så vidt jeg ved er reglerne, at hvis du har jord i din installation, så skal hvidevarer tilsluttes denne, hvis de vejer over 18 kg. I så fald skal du skifte stikproppen, indsætte en adapter (http://www.wattoo.dk/shop/hybrid-adaptor-mellem-121975p.html), eller have en af de nu tilladte Schuko stikkontakter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis