Dampspærre i skur.?

Jeg har planer om at isolere mit skur, i forhåbning om at jeg så kan holde det frostfrit alene ved varmeudviklingen fra køleskab og fryser.

Så er det at jeg bliver i tvivl om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at opsætte dampspærre, når nu det ikke er "rigtig opvarmet"..? Eller skal man bare som hovedregel altid montere dampspærre i.f.m. isolering.? 


Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du kun lige holder frostfrit, eller kun lejlighedsvis har varme på, er det ikke nødvendig med dampspære.

mvh jens

Nej, det kan det ikke.
Men det kan være en kende problematisk at monterer dampspærre i et skur hvis der ikke er nogen dampspærre eller kapilarbrydende lag i gulvet.
Fordi den optrængende fugt ikke som hidtil blot forsvinder ud gennem vægge og tag.
Isolering og dampspærre hindrer det og der er en vis risiko for mere fugt i dit skur.
Løsningen er, som altid, ventilation.
Jeg har haft en entrepenør til at støbe fundament/gulv og bedt om isolering i gulvet under skuret, så jeg går ud fra at forholdene er iorden m.h.t. dampspærre dér...

Så tror jeg nu alligevel at jeg monterer dampspærre... Iøvrigt har jeg gjort mig nogle tanker vedr. montering af sol-/luftvarme panel, som også giver en vis udluftning. 

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Jeg ved ikke hvor meget dit hobbyrum skal benyttes, men jeg ville nok fraråde at montere en dampspærre. Da det kan give samme problemer som i et sommerhus der ikke bliver brugt om vinteren. Hvor det er svært altid at have det varmere i skuret/hobbyrum. Det kan give fugtproblemer hvis du nu står en aften og arbejder, så du og det du arbejder med afgiver fugt for der efter at forlade rummet. Som bliver koldere og dermed kan fugten sætte sig på indvendig side af dampspærren. Hvilket kan give problemer når du ikke har en konstant temperatur. Men i sidste ende er det som hpox skriver altid bare et spørgsmål om ventilation.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Annonce
Det er temmelig teoretisk med dampspærre og uopvarmede sommerhuse.
Uanset hvad så bliver alle sommerhuse der bygges i DK forsynet med dampspærre. Og problemet med sommerkondens opstår som udtrykket siger kun om sommeren. Og udendørstemperaturen om sommeren vil normalt udtørre evt. opfugtning af isoleringen - længe inden det bliver vinter.
hpox, dette er kun hvis sommerhuset også benyttes i fyrings sæsonen. altså hvis du varmer det op til 20 grader i vinterhalvåret. Det vil ikke være tilfældet med et sku/hobbyrum. Hvorfor jeg sammenligner det med et sommerhus som udelukkende benyttes om sommeren. Hvorfor jeg vil fraråde en dampspærre, da den kan give problemer. Og der er ikke meget energi eller fugt som kan give problemer generelt fra eks. bad, madlavning osv. der er kun den mægde som personer producere.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hmmm... Vil det sige, at det fortrinsvis er i bygninger med fast varmeinstallation som bruges hele året, hvor det er nødvendigt/tilrådeligt at bruge dampspærre..??

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

det er i bygninger hvorfor den varmeside er på hhv. indvendig eller udvendig side langt største delen af tiden altså opvarmet eller kølerum. undskyld svaret længde og kvalitet men fra mobilen

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Jamen, så tror jeg da bare at jeg dropper dampspærren... 

Tak for svarene..

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis