Fyrplanker - ekstra strøer.

Hej,

Jeg har blotlagt 1. sal og skal have lagt nyt gulv. Jeg vil bruge fyrplanker som grund- og færdiggulv. 
Jeg vil oprette gulvet med 45x97 spærtræ på siden af de kraftige blælker. Strøafstanden bliver så 105 cm., det er lidt rigeligt til 30 mm. fyrplanker. Derfor vil jeg sætte en ekstra strø på den anden side af bjælken så strøafstanden passer bedre.  
Kan jeg bare bruge en tyndere forskalling til understøtning og nøjes med bare at skrue i spærtræet eller skal begge skrues for at undgå knirken og knagen? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Årsagen til at du har valgt 45 mm brede "påforinger" er vel at du skal være i stand til at lave stød midt på de 45 mm?

Du kan fint bruge tyndere påforinger, men gulvbrædderne skal ubetinget skrues fast -osse der.
Og når understøtningerne kommer til at ligge så tæt så kræves der meeegen rettidig omhu i højden.

(Fastholde påforingen med skruetvinger således at du er sikker på atbrættet sidder præcist i rette højde inden du fsastskruer)
Grunden til den lidt svære dimension var vist bare at det var rart at have noget godt at skrue i :o)
Regnede ikke med at skulle skrue strøer på den anden side. (havde målt afstanden mellem bjælkerne 90-95 cm., men har nu fundet ud af at afstanden skal måles fra centrum af strø til strø. Tak for svaret!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis