2t eller 4t langsomst?

Hej alle.

Jeg er helt ny ejer af en båd. Jeg har købt en Poca 395 og en Brenderup trailer, der skal have lidt kærlighed.

Traileren skal have lejer og nye dæk. (Den har ikke bremser)
Båden skal have lavet mange små huller hele vejen rundt i kanten. Frostsprængninger
Båden skal derefter males indvendig
Så skal båden også have en motor og her har jeg tænkt på en Tohatsu 4 stroke 15 HK.
Men nu er jeg blevet i tvivl med motoren, for min bror siger, at en 4t er for hurtig til at trolle med og at en 2t er bedre, for den er både hurtigere og langsommere end en 4t.
Hvis han har ret køber jeg sikkert alligevel en 4t og bruger så elmotor til at trolle, men jeg vil da kun købe den hvis der er brug for det.
Kan I hjælpe en novice?

UtternCabin


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 4 takt for hurtig??? Hvordan skal det opfattes? og så skulle en 2 takt være både hurtig og langsom på samme tid, det kræver vist en forklaring.
4 takt kan gå i tomgang i timevis men en 2 takt vil sovse til..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har en 15 hk Mariner (Mercury) årg 00, det er en 2 takter.
Den køre på 1% olie, og når man bruger kvalitets outboard totaktsolie, kan den sagtens køre i timevis i tomgang, den kan dog godt lige hoste en gang, når den får gas igen, men der går ikke i stå.

Men jeg vil nu anbefale dig at købe en 4 takter, de køre mere støjfrit, og økonomisk.
Jeg kan ikke forestille mig, at den ikke kunne køre mindst lige så langsom i tomgang, som en 2-t'er

mvh jens


 


 

@Pjokke. Min bror mente at en 15 HK 2t, kunne sejle hurtigere og langsommere en en 15 HK 4t. Jeg skal trolle fra den og den skulle helst ikke sejle hurtigere end en laks eller ørred. Jeg skal godt nok også hente nogle af Langelandsbætets store flade. De får for meget ro på kanterne af sejlranden. Der er det jo uden betydning.
Tak til @granoldman og jens. Det hjalp mig virkelig, hvis hastigheden bare ikke er for høj ved laveste fart.
Det bliver sjovt, at gøre den klar.
UtternCabin
"Båden skal have lavet mange små huller hele vejen rundt i kanten. Frostsprængninger"
Kunne det måske være osmose/Glasfiberpest?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er da også et virkelig godt bud, men båden har stået gemt i min enorme have siden 2004 og min bror var ligeglad. Fik først lov til at købe den da jeg truede med, at smide den på bålet. Jeg så hvordan frosten tog kanten en lille smule hvert år.(Båden rundt)
Det er ikke ret dybt alligevel 5 mm. Men grimt. Takker

Jeg ville også gå efter en 4 takt, tror ikke tomgangs omdr. er højere end på en 2 takt.
Skrevet af Pjokke på 15 dec 2011 21:16
Jeg ville også gå efter en 4 takt, tror ikke tomgangs omdr. er højere end på en 2 takt.


Tak for svaret.

Hvor stor en motor må der max være på en Poca 395?

Nu er jeg kommet ind på et andet spørgsmål. Er en 15 HK for stor til en Poca 395? Pocaen er dobbeltskroget i nogle dele af båden og jeg ved, at den nemt kan bære 2 voksne selv om den kæntre, for min bror og jeg har testen det for mange år siden. Selv om den virker ret tung er modellen kendt for at plane ved ret lav hastighed. Den kunne plane med en 6 HKMariner, når der kun var en i den.

Jeg har fundet billeder med modellen på nettet, hvor båden havde en 25 HK motor på, men jeg mener ikke er sikkert. Når man er ude på vandet er sikkerheden efter min mening det vigtigste og de 25 Hk vil ikke være sikker. Jeg har pløjet hele nettet igennem for at finde ud af hvor stor motoren Max må være, uden at finde svaret. Jeg prøvet at få svar på det her, uden at oprette en ny tråd.

UtternCabin



 


 

Sidder der ikke en typeplade på båden, hvor der står max. tilladte HK (eller KW)?

Prinsipielt bør du ikke overstige, den max motorstørrelse den er godkendt til.

Du kan ikke bruge som rettesnor, hvad andre har hængt på af motore

Nu er en poca 395, jo ikke af de største, så mit gæt er den højst er godkendt til 10 hk, og måske enda mindre.

Du skal også lige tænke over motorens vægt, især 4 taktere vejer jo godt til.

 

Mvh jens

Skrevet af je__ns på 16 dec 2011 13:42

Sidder der ikke en typeplade på båden, hvor der står max. tilladte HK (eller KW)?

Prinsipielt bør du ikke overstige, den max motorstørrelse den er godkendt til.

Du kan ikke bruge som rettesnor, hvad andre har hængt på af motore

Nu er en poca 395, jo ikke af de største, så mit gæt er den højst er godkendt til 10 hk, og måske enda mindre.

Du skal også lige tænke over motorens vægt, især 4 taktere vejer jo godt til.

 

Mvh jens


Det ved jeg faktisk ikke Jens. Jeg har købt den mens jeg er i den by med flest motorbåde pr. indbygger i hele verden. Hvis man er lidt glad for motorbåde trækker det noget på en sommerdag, når den ene efter den anden flotte båd sejler ind og ud. Nu kunne andre, der holder af at være på vandet jo gætte inden jeg skrev det, så jeg vil skrive det sidst her...ved I hvad det er for en by?
Båden, altså poca 395 eren er fra 85 eller 86. kan huske det fordi jeg næsten besvimede damin bror fortalte, hvad den havde kostet. Lige under 24 kilo. Men båden størrelse er jo ikke en rettesnor for motorstørrelse. Er det? Jeg har da set meget små både med over 50 HK. I ved da noget om både, hvis I tænte Nuuk / Grønland. Her bor 15,500 sjæle og dem der ikke har set Nukks bådebroer. Det er vildt, siger jeg jer.


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også