Skimmelsvamp fordi der er fugt i muren!?

Hej! Jeg bor i stueetagen i en gammel murstensejendom. Og jeg har desværre konstateret, at vi har en hel del skimmelsvampevækst i vores køkken på en væg, som vender ud mod gården. Jeg er sikker på, at det er der, fordi muren er gennemfugtig. Det er også helt tydeligt på ydersiden, at facaden er helt våd og pudset krakelerer og falder ned, når bare man rører det.

Det er vel ejendomsforeningens ansvar/problem, når selve murværket er fugtigt?
Så hvad skal der gøres? Skimmelvæksten kommer jo bare tilbage til mig, så længe muren er våd.

Tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu skriver du ikke, hvor i køkkenet den skimmel er synlig. Årsagen kan ligge i et rør der er utæt eller en sålbænk under et vindue, hvor fugen er ødelagt. Er pudsen udvendig kkun faldet af i en plet ud for din svamp eller er det flere steder? Er der hulmur eller massive vægge?

 

Skimmelvæksten er tydeligt synlig på den væg, som er ydermur ud til gården. Især under vasken  på bagsiden af skabene, hvor der er mindst luftcirkulation. Der er ingen tvivl om, at det er skimmelsvamp, og der er heller ingen tvivl om, at problemet skyldes muren, som for nylig er blevet målt til 100% i en fugtmåling. Ejerforeningen påbegynder derfor snart en dræning af fugten, som dog tager noget tid.

Her er mit spørgsmål så:
Da kilden til mit problem (en gennemvåd mur i en del af bygningen) jo er ejerforeningens ansvar, er det vel også ejerforeningens ansvar at betale for at få en ekspert ud og undersøge skadevirkningen i de ramte lejligheder, ikke? For skimmelvæksten har beviseligt intet at gøre med eventuel mangle udluftning osv. fra vores side.

Og hvordan så med eventuel nødvendig renovering, hvis det viser sig, at vi er så massivt ramt, at der skal rives ned bygges op indvendigt i en eller flere lejligheder?

Jeg vil jo mene, at foreningen har ansvaret, når problemet jo faktisk stammer fra manglende vedligeholdelse af bygningen. Har I nogen erfaring?

TAK!
Puh ha! Den sidste replik med "i skabet under vasken" får mine alarmklokker til at ringe. Jeg nævnte tidl. Utæt rør. Du finder årsagen i et utæt afløb fra din køkkenhave. Vandet er løbet via bagmuren ud i facaden og på soklen langs muren, gennem år måske. Er der kælder under bygningen?

 

Et utæt rør lyder meget sandsynligt, men fugten i muren kan skyldes flere andre forhold.

En utæt regnvandsbrønd lige uden for huset kan være skyld i konstant opfugtigning, en anden mulighed er opstigende grundvand - og manglende dræn - hvilket jo også vil give udtryk i opfugtning af ydermuren og deraf følgende skimmelvækst bag dine køkkenskabe.

Først og fremmest ville jeg få undersøgt aflkøb og afløbsrør og sikre at det ikke er årsagen. Først her kan du få afklaret om det er ejendommen, eller dine egne forhold.
hilsen flemming

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis