Ekspand. fugebånd møder elastisk fuge

Hejsa
Spørgsmål 1
Jeg har fået sat nye vinduer i mit hus(se billeder) og er den forbindelse ved at montere ekspanderende fugebånd og det går for så vidt fint. Men eftersom projektet lakker imod enden, så skal jeg have fuget imellem sålbænk og vindue og her støder jeg ind i en del spørgsmål, som jeg bare ikke kan finde svar på på nettet eller andre steder.
Da jeg købte fugebåndet så talte jeg lidt med manden i Stark. Han sagde at det var vigtigt at vand der kondenserer på bagsiden af de lodrette ekspanderende fugebånd, kan rende ud for neden af fugen. Derfor skulle jeg ikke montere båndet helt ned til sålbænken, men kun til enden (bunden) af vinduet. Så skal jeg ellers lægge en elastisk fuge under vinduet. Den må jo så åbenbart heller ikke komme helt ud til hjørnet. Det undrer mig at der skal være det hul i hjørnet, for det er jo en slags samling og det gør det vel netop vigtigt at der ikke kan komme vand ind eller?

Spørgsmål 2
Jeg har fået sat nogle hatteprofiler op (Se billeder)imellem nogle af vinduerne. Der skal vel også fuges under den? Men den er jo hul, så det bliver ikke nemt

Spørgsmål 3
Der er nogen steder, specielt ved det store vinduesparti i udestuen, at sålbænken ikke sidder ret godt i forhold til vinduet, så der er måske ikke mere bredde end 3-4mm at fuge. Der er jo ikke noget fugebund i den dimension. Skal jeg så bare undvære?

Jeg håber på noget hjælp, for jeg aner ikke lige hvem der ellers skal hjælpe mig. 
Tak 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre jeg har misforstået dit indlæg, så er det med kondens på bagsiden det mest forvrøvlede sludder jeg længe har hørt.
(Bare dog de fjolser hos Stark ville nøjes med at lange vare over disken)

Og hvis de varer var fugemasse så var det helt fint. :o)

Nu fortæller du ikke hvordan fugen som helhed er opbygget, men der må jo være noget fugeisolering og en indvendig fuge(masse) og fugestop. Eller hvad?

Hvad for et fabrikat osv. af fugebånd er det?
Og hvad er en hatteprofil?

Ihvertfald så er fidusen med ekspanderende fugebånd lige præcis at de er diffusionsåbne og skulle der opstå kondens så er det uden betydning fordi den nemt difunderer ud gennem båndet.

Men lidt flere indfo om det ekspanderende bånd, så skulle det være muligt at finde den rette montagevejledning - på nettet, jo.
Hej Hpox
Tak for svaret.
Jeg tror ikke at du har misforstået noget. Jeg syntes selv at det jeg har fået at vide i Stark lyder som noget vrøvl
Hvordan fugen er opbygget... hmm... well, den er jo ikke sørlig kompliceret - endnu i hvert fald. Tømmeren er næsten lige blevet færdig med at montere dem og det eneste han har gjort med hensyn til sprækken imellem mur og vinduer er at stoppe lidt isolering ind imellem, så det ikke ligefrem blæser ind.
Jeg har så stoppet lidt mere isolering ind og udefra har jeg skubbet isoleringen så langt ind, så den ikke rører (for det meste ) ved selve fugebåndet. Fugebåndet er i øvrigt Dafa Flex og i de vejledninger/vildledninger jeg kan finde på nettet, står der intet om at man skal sørge for at der kan rende kondensvand ud ved hjørnerne.
Hatteprofilen er det stykke hvide metal, som sidder imellem de 2 vinduer på det første billede. Du kan se den tæt på på billede nr 2. Der har jeg dog fuget op til vinduerne, for at skjule skruerne, som holder profilen. Men som det også kan ses på billede nr 2, så er der naturligvis hul op i profilen - og der ved jeg ikke hvad jeg lige skal gøre.
Nu er den slags fugebånd ikke mit speciale - faktisk mener jeg at fugemasse er langt at foretrække.

Men som jeg har forstået så skal båndene helst monteres på vinduerne inden isætning.
Såfremt båndene monteres på vinduerne inden isætning så er der kun mulighed for at stoppe med fugemateriale, (fugefilt eller alm. glasuld) fra indv side. Dernæst fugestop og afsluttende fuge, måske akrysfugemasse.

Jeg tror at det er samme fremgangsmåde uanset at du isætter fugebåndene efterfølgende.

Men bortset fra det så stopper du bare dine ekspanderende fugebånd glat med underkant vindue. Presser et fugestop ind og laver en alm. dugemassefuge mellem fugestop og vandnæse. Fra mur til mur.

Nu er der så her en link der viser monteringen på samme måde som du gør.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.dafa.dk%2Fprodukter%2Ffugeprodukter%2Fdafa_flex_fugebaand%3Fopendocument&ei=Fx_lTvDWCJDCtAbe8NidCQ&usg=AFQjCNGlmG7q74OQCvhzjfZIHYxS3vZ1LQ&sig2=BkPFgS3x0wXyMPeykWTQeQ

Der er osse en montageanvisning der i billeder viser hvordan båndene monteres. (Bla. vises monteringen af fugebånd mellem karm og sålbænk. Forkert efter min mening fordi båndet monteres næsten glat med forlant karm - og ikke inde bag vandnæsen)

Men der er osse en kundesupport med et telefonnummer.
Ring dem op og få noget forklaring.
(ikke noget med at føle sig dum af den grund. DAFA bor iøvrigt i Brabrand - så der er jo heller ikke for smarte. ?

Jeg kan ikke helt gennemskue "hatteprofilen". (Har aldrig hørt den betegnelse før). Jeg ikke præcis hvordan er opbygget, men mon ikke der skal være ventilation bag beklædningen. Og fugen skal ligge helt inde ved vindspærren.
Hvilket fabrikat vinduer er det?

3-4 mm bred fuge er hulemig ikke meget. :o) Du kan måske flække eet bagstop eller noget. Men ellers er det blot at trykke noget fugemasse ind og vøre opnærksom på at der ikke sker fugeslip. (Ved den årlige fugeinspektion jo :o))
Egentlig burde der have været slebet af sålbænken inden monteringen. Vinduer må jo være lidt for højt.?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis