Dyksav vs. håndrundsav

Jeg har med længsel i blikket kigget på dyksave fra Makita/Dewalt/festool/Mefell, som alle ser ud til at være rigtig lækre. Jeg har dog lidt svært ved at forsvare at skulle bruge så mange penge på noget værktøj, som jeg trods alt ikke kommer til at bruge en gang i mellem.
 
Jeg har også kigget på dyksaven fra HN: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=22683&n=10

Jeg har dog svært ved at vurdere om det er rimelig kvalitet eller noget skrammel. Maskinen er fastgjort med trips til hylden, så man ikke kan vurdere den ordentligt mellem hænderne.
 
Er der nogend er har erfaringer med dyksaven fra HN?

Jeg hælder måske mere til at bruge 1000-1500 på en håndrundsav i en ordenlig kvalitet, og så selv lave en styreskinne til den som vist her:

http://www.youtube.com/watch?v=2_2hypJNYRQ&feature=related

Måske endda lave et bord til den så den også kan bruges som bordrundsav som vist her:

http://www.youtube.com/watch?v=SiEZbUyDzJU

Har I gode forslag til en håndrundsav i 1000-1500 kr klassen? Eller mener I jeg er på vildspor og lige så godt kan hoste op med pengene til en ordenlig dyksav først som sidst?


Venlig hilsen

Jens

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den viste styreskinne på Youtube, er jo ikke en rigtig styreskinne, det svare jo lidt til, du bruger et brædt til at køre efter.
Hvis du bruger en tyk finer, æder den jo lidt af skæredybden.
Forskellen på en håndrundsav, og en Dyksav er jo ennorm, og i dyksavens favør, kvaliteten er utrolig meget bedre. (allu sål, der er helt lige, variabel o/m, softstart og ikke mindst, den har dykfunktionen, så man slipper for beskyttelsskærmen)

Jeg har selv en Makita dyksav
Styreskinnerne, styre jo så saven køre i et spor, så den er styret begge veje, samt der er en antitiltlås, så saven kan låses til skinnen, så den ikke ryger op af styret.
Jeg har også er par skruetvinger, som passer til skinnen.

Jeg købte udelukkende min dyksav, samt to føreskinner a 1400 mm, samlebeslag til skinner, samt skruetvinget, for at skære nogle kiler i spærtræ.
Men nu bliver den flittigt brugt, og er faktisk uundværlig.
Mine to håndrundsave, ligger ubrugte hen og samler støv.

Du kan jo bare købe dyksaven i HARALD Nyborg, og kikke den godt igennen, og så levere den til bage hvis du ikke synes om den (ubrugt selvfølgelig)

Men tag nu ud og se på en dyksav af god kvalitet først, så du har noget at sammenligne med.

mvh jens


 


 

 


 


 


 


 

 


 

Jeg ser Stark har et fornuftigt tilbud på Dewalt dyksav til 2.500. Jeg må indrømme, at jeg er fristet, selvom jeg egentlig havde bestemt mig for ikke at skulle bruge så mange penge på en håndrundsav.

http://www.e-pages.dk/stark/496/

Venlig hilsen

Jens

Nu er det jo snart jul, så du bør helt bestemt, forkæle dig selv, og købe denDewalt dyksav

mvh jens

 

jeg har lige i dag købt mig en dewalt 28v dyksav.. Har længe ønsket mig sådan en, og er helt sikker på de ekstra penge du giver for noget ordentligt værktøj der holder resten af din levetid er den ekstra pose penge værd..
Jeg vil bare lige opdatere med resultatet.

Jeg endte med at købe en godt brugt festool dyksav for 800 kr. Der var ingen skinne med, så jeg var i Harald og købte den skinne der hører til deres dyksav for 400 kr. Den passer tilsyneladende fint til festoolen. Jeg har dog ikke fået det testet i detaljer endnu, men jeg tror jeg bli´ver glad for det.

Venlig hilsen

Jens

Annonce

Passer skinnen fra HN, både i styrespor, og afstanden til gummilæben.
(første gang, man bruger en ny styreskinne, skal saven justeres, så den køre frit, men uden slør i styresporet, dernæst startes saven, og der køres i hele skinnens længde, hvorved gummilæben saves til, så man nu kan ligge gummilæben op mod en streg, og få et helt presist snit.)
Har du spurgt på prisen på en orginal skinne?

Til min Makita gav jeg 450 kr. for en 1400 mm skinne. (mener en skinne på 3000 mm koster godt 1000kr. til Makita)
Jeg har to stk 1400 mm skinner, med samlebeslag, så kan man skære en plade på den lange led.
mvh jens


 


 


 


 

 

Ja, styrespor og gummi passer, så man skærer et par milimeter af ved første snit.

En original skine koster 650 + fragt ved dorch og danola, og endnu mere i den lokal tømmerhandel, så der er da lidt at spare ved at købe i HN.

Venlig hilsen

Jens

Jeg har lige fået en Makita ind af døren, og her er min erfaring.
1: Den gled ikke særlig godt vertikalt (når man trykke klingen ned)
2: Der er en lille knap man kan bruge til at lave et overflade-snit, har en gummi-knop som sidder meget dårligt og falder helt sikkert af når den er brugt et par gange.
3: Der sidder 2 fjedre i bunden af saven ved nogen skydeknapper til at sætte saven til minus-hældning, disse fjedre falde nemt af.....min faldt af 3 gang jeg brugte denne skydeknap.
4: Vinkel-beslagtet som sidder foran og bag saven og som holder saven i den rette vinkel er af plastik og ikke af alu. Om den kan holde ved jeg ikke....men er lidt kritisk.

Jeg har returneret min sav og vil kigge nærmere på Dewalt og Fastool i stedet.
Det må bestemt være en mandags model, jeg har haft min Makita dyksav en del år, og aldrig haft problemer.
Aldrig noget der er faldet af, jeg har brugt den rigtig meget...

Så skulle du kikke på en Festool dyksav, det er rigtig god kvalitet....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis