Skifte termostat på radiator

Jeg bor i en andelslejlighed på vesterbro, hvor begge mine radiatortermostater er gået i stykker.  Sidste vinter fik jeg ikke lige skiftet dem, så jeg klarede mig uden varme på. Men nu ville jeg gøre noget ved det, så jeg købte én SmartRadiator Controller fra TrickleStar i Harald Nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5728&Grp=&n=10

Mit problem er så, at ingen af de medfølgende adaptorer passer til på ventilen, som så vidt jeg har kunnet google mig frem til, vidst nok er en Danfoss RA-G. De medfølgende adaptorerer passer til RA, RAV og RAVL.

Er der nogen herinde der ved, om det er muligt at få den smarte nye termostat til at passe på min radiator eller, eller om jeg bare skal ud og købe disse i stedet.
http://www.vvscomfort.dk/site/detail.asp?x=&detail=319&shopmenu=.1.2,11

Ps. Lige nu er der ihvertfald varme på, da der jo ikke sidder nogen termostater på radiatorerne, så jeg går rundt i boksershorts for at kunne holde det ud, og begge mine katte er begyndt at smide vinterpelsen 

Med venlig hilsen
Morten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige nogen billeder af ventilen, så I selv kan se om jeg tager fejl i, at det skulle være en RA-G.



/Morten
Din ventil ligner en Danfoss RA-N.
Det ser ud som om tappen er irret.. .Prøv at give den en lille dråbe olie og bevæg den ud og ind... så tror jeg dine termostater virker igen..


@grandoldman, det lyder som en god ide. Det var egentlig også det jeg var igang med, da jeg kom til at ødelægge termostaterne. Da jeg tog dem af, var jeg måske en smule for hård ved dem, for det lykkede mig både at rive den lille metaltråd af. Bagefter punkterede de begge to, da jeg prøvede at montere dem igen. Der kom ihvertfald en karakteristisk gaslugt, og ved at læse lidt på Danfoss hjemmeside opdagede jeg, at termostaten er (var) fyldt med gas

Anyway, så var termostaterne årgang 1985, så jeg tænkte det var på tide at få nye på. Ved du om jeg kan skifte ventilerne, hvis det ikke hjælper at smøre dem med olie? Altså uden at skulle lukke for tilførslen, da jeg i sagens natur ikke har adgang til nogen hovedhane.

Din ventil ligner en Danfoss RA-N.


@LL1, Jeg havde egentlig også kigget på RA-N, men den har en ring omkring "ventil-tappen", og ser ikke helt ud som min egen. Det gør RA-G egentlig heller ikke, men på baggrund af dit indlæg billedgooglede jeg lidt, og så fandt jeg ud af, at det da er en Danfoss RA-FN

Har I nogen ide om, at det er muligt at få en adapter, så jeg kan montere den elektroniske termostat?

Her er i øvrigt et link til manualen til TrickleStar termostaten. De forskellige adapterer er vist i afsnit 24 s. 32 (det står på dansk i den sidste halvdel af manualen).

TrickleStar SmartRadiator Controller Manual (pdf)



Adaptoren til RA burde passe. Ringen er bare til forinstilling. Og du kan også skifte pakdåsen, men når den ikke er utæt er det spild af penge.
Annonce
Skrevet af LL1 på 11 dec 2011 21:21
Adaptoren til RA burde passe. Ringen er bare til forinstilling. Og du kan også skifte pakdåsen, men når den ikke er utæt er det spild af penge.

Det gør den næsten også, men der mangler bare lige de sidste 3 mm eller lignende når jeg trykker adaptoren på. Det viser sig, at der inden i adaptoren er en ring, som forhindrer den i at komme det sidste stykke ind
Jeg skruede i øvrigt pakdåsen ud før, for at se om den var for irret, hvilket ikke lader til at være tilfældet, så jeg følger dit råd og sparer de penge
Hvilken ring er til forindstilling? Hvad jeg har kunnet læse mig frem til, så er RA-FN uden forindstilling, hvorimod RA-N er med forindstilling.

Mener du at jeg kan fjerne den ring?

Mvh Morten
Vi får normalt RA-N, men bare se bort fra det, følerhovederne fra danfoss er ens til begge. Har ikke set termostaten fra HN men RAen
Burde, eller skulle passe.
Skrevet af LL1 på 11 dec 2011 22:01
Vi får normalt RA-N, men bare se bort fra det, følerhovederne fra danfoss er ens til begge. Har ikke set termostaten fra HN men RAen
Burde, eller skulle passe.

Super, tak for det. Jeg har nu skrevet en mail til producenten TrickleStar, og spurgt om der findes en adaptor. Samtidig har jeg bestilt en RA 2992 og RA 2990. Her er så varmt, så jeg er nødt til at lufte ud konstant, for at få temperaturen ned... 

Mange tak for hjælpen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis