Vandafvisende tøj

Jeg kunne godt tænke mig at gøre noget af mit overtøj vandafvisende uden at bruge det giftige imprægneringsspray.
Findes der et vaskepulser eller et eller andet middel, som tøj kan skylles/vaskes i?
Måske en voksbehandling af en art.

Det eneste jeg har fundet i butikkerne, som skriver noget om vandafvisende effekt, er afspændingsmiddel. Men kan det bruges til tøj?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo bruge lanolin, det er der i sæbespåner. Jeg bruger det på min Islænder når den er vasket lader jeg den få et kraftigt sæbespåne bad og så presser jeg så meget vand ud som muligt, du må ikke vride det ud.  Herefter går der ca. en uge med at tørre  på en stak gamle aviser.
Jeg ved nu ikke hvor giftigt et godt lag silicone er, du skal jo ikke bruge dit tøj som sutteklud
Onkel Haralds teltimpregnering, er kun ren silicone og drivmidlet er kulsyregas.
nu afhænger imprægneringsmulighederne jo lidt af hvad tøjet er lavet af. Er det kunststof, så er mulighederne for imprægnering nok også primært knyttet til en af de kemiske spraymuligheder (nano/teflon/silicone osv)

Er det overvejende uld er ovenstående anbefaling med lanolin lige i skabet idet du vasker tøjet i sæbespåner og skyller i koldt vand. Så bliver lanolinen i tøjet.

Et det bomuld er de gamle imprægneringsmetoder voks eller skylning i eddikesur lerjord (også kendt i dag som aluminiumacetat). Brug af voks er der en vejledning på her. Eddikesur lerjord kan købes ved Matas eller apoteket.
En mere kemisk bomuldsimprægnering findes her.
Og nej ! Lanolin er ikke alergi fremkaldende, du indeholder selv lanolin i små mængder.
Meget sæbe som du selv bruger til kroppen indeholder lanolin, du kan faktisk også købe ren lanolin håndsæbe, det skummer ikke så voldsomt som andre, men er lige så efektivt og væsentligt mere skånsomt mod din hud.
Det er så ikke uld men henholdsvis polyester, nylon, bomuld og lidt ruskind samt noget der hedder svinmocka.

Det der grønlandsvoks tror jeg godt jeg kan bruge. Kan det også bruges på skind?

Når jeg søger på eddikesur lerjord, står der det er til at rense sår. I den forbindelse faldt jeg over, at man også kan bruge noget der hedder alun til at imprægnerer, men som også er til sårrensning. Jeg ved dog ikke hvor man køber det, og hvad det er.

 

Annonce
Hvis der er ruskind på kan du kun bruge silicone spray med held, alt andet vil enten gøre ruskindet stift eller glat som et stykke skind
Så er der jo ikke andet at gøre end at bruge voks på stoffet på det tøj der også har ruskind, og så bruge spray på ruskindet.
Jeg selvfølgelig prøve med sæbespåner. Det er jo godt for skindet, og selvom det måske ikke virker på stoffet, så skader det vel heller ikke stoffet?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis