Nyt ståltag

Hej. Håber at der er nogen der kan svare mig på følgende: Jeg vil gerne have lagt et nyt stålpladetag på mit gamle tag. Jeg ved godt at der er mange der fraråder stålplader med teglstenprofil af forskellige årsager, men da det gamle tag indeholder asbest bliver det liggende og jeg regner med selv at lægge det nye tag op til sommer. I den forbindelse vil jeg høre om der er nogen der ved noget om kravene til lægter og afstandslister. Er kravene til afstandslisters/lægters placering over spær de samme hvis man lægger ståltag ovenpå et gammelt fladt eternittag, som hvis man skulle lægge et "rigtigt" tag med alm undertag. Ligeledes vil jeg høre om de krav der er til lægtestød også gælder ved montering af et ståltag ovenpå et gammelt tag.
Mvh
Madsmis
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du går direkte ind på en af de fabrikanters hjemmesider der udbyder ståltegl.
De må have nogle anvisninger.
Tak for svaret. Jeg har efterhånden været igennem de fleste producenters monteringsvejledninger. (jeg har også talt med de forskellige producenter og fået meget forskellige svar!)  De er i langt overvejende grad detaljerede omkring selve tagpladernes fastgørelse, men egentlig ikke særligt detaljerede mht. afstandslister/lægters fastgørelse og kravene dertil. F.eks hvilke søm/skruer skal der bruges hvis de standardsøm/skruer som producenten anbefaler ikke er lange nok.
Jeg har læst alt efterhånden om afstandslister og lægters fastgørelse når man lægger nyt tag, men mangler stadigvæk, at vide om de krav og anvisninger der f.eks står i TRÆ65 også gælder når man lægger ståltag ovenpå et gammelt tag.
Mvh
Madsmis
Umiddelbart vil dit gamle tag fungerer som et undertag hvis du smider klemlister, lægter og ståltag ovenpå. Så vil der gælde de samme regler som der gør for alt andet tagbeklædning. Hvis sømmene ikke er lange nok, bruger du bare nogle der er længere. Husk : aldrig skruer til klemlister og lægter, altid søm.

http://www.lyrk.dk
Hej igen. Hvorfor må man ikke bruger skruer? En af mine venner har lige fået lagt et nyt ståltag og tømrene der brugte 140mm ASSY skruer fra Würth. Er det ikke lige så godt?
som hovedregel må man ikke bruge skruer til lægter og klemlister fordi de er lavet af stål (som kan knække). Søm er lavet af jern som tåler vibrationer osv. Wurth har lavet nogle specialskruer som er blevet godkendt til påforing af spær mv. om det lige er dem din ven har brugt, aner jeg ikke.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Skulle lige spørge fra min ven, som lige har fået lagt nyt ståltag om følgende: (det var åbenbart ikke noget veludført stykke håndværk, som hans tømrefirma leverede)

På et af de billeder, som blev taget mens tømrene lagde lægter op, kan der tælles ikke mindre end 8 lægtestød i rap over samme spær. På det spæret ved siden af er der 6 lægtestød i rap. Der er ikke sat forstærkningsbeslag på. Det er vistnok ikke så godt?

Afstandslister er stort set ikke fastgjort i spær. Mange af listerne er sømmet igennem taget ved siden af spær.

Taget blev først rettet op efter at alle afstandslister og lægter var blev sømmet fast. Dvs at alle lægter blev trukket ud igen med et koben og klodset op .Det var her at tømrene efterfølgende brugte 140mm skruer fra Wûrth til at fastgøre lægterne. Desværre har opretningen af taget gjort, at 140mm skruerne ikke når ned i spær på en del af taget. Derfor har tømrene forsøgt at skrue en skrue på skrå fra afstandlisterne ind i spær. Disse skruer når heller ikke ind i spær fordi afstandslisten ligger et pænt stykke fra spær og er, som ovenfor nævnt, slet ikke placeret i nærhenden af spær.
Ydermere er er den største opretning af taget foretaget der hvor der var 8 lægtestød i rap. Det er vel næppe helt korrekt????
Mvh
Madsmis (på vegne af en gammel ven)
Det lyder skidt

http://www.lyrk.dk
Hvor skidt? Ommer skidt eller kan fikses skidt?
Som jeg forstår det, vil du lægger stålpladerne oven på et asbest tag, typisk bølget.. med mindre det selvfølgelig er skiffer :-)

I så fald vil man mig bekendt lægge trykkede lægter med ca. 1 meters afstand på for at hæve det nye tag lidt over det gamle. Så lægger man T1 lægter på tværs med den af producenten beskrevne lægteafstand ( dem jeg har fundet ligger mellem 340 og 350 mm.)

Du vil så være klar til at lægge taget oven på det gamle.. og bruge det gamle tag til undertag :-)
Hvorfor ikke bare fjerne det gamle tag??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis