Rundt spisebord

Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum, men jeg vil gerne bygge mit eget spisebord da jeg ikke har råd til noget fantastisk - samtidig ville et stort, rundt spisebord passe perfekt i vores stue.

http://olssonmobler.dk/produkter/produktdetaljer.aspx?catid=6&subid=91&prid=23105&mcatid=1&PgSz=80&sp=0

F.eks. noget a la ovenstående. Jeg forestiller mig, at det er hamrende svært at lave et rundt spisebord fordi bordplader jo ikke fremstilles i den bredde. Nogen der har nogle erfaringer eller kan komme med nogle gode links?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er faktisk mange måder at gøre det på.
Hvis du vil lave det i MDF, som efterfølgende bliver lakeret, så er det da muligt at få MDF-plader hjem i "overmål".
Ellers kunne pladen jo deles, afhængig af hvor stort bordet skal være.
Du kan også få indfarvet MDF, det er bare hammerdyrt.
Hvad har du forestillet dig med understel/ben?

mvh BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

ElJefe.

Det kommer lidt an på hvad du vil bruge til at lave dit bord af.

Vil du lave det af træ skal du have noget ovn tørt træ (møbel-tørt) 8-10% så vid jeg husker.

Derpå skal du have træet høvlet og rettet og limet sammen (splint mod splint og marv mod marv, det er altså ikke helt lige meget hvordan det limes sammen.

Når du har træet limet sammen kan du bore et f.eks 8 mm. hul ½ igennem på bagsiden og bruge en plade med en dyvel i som passer i dette hul og overfræseren skruet  fast for enden af pladen, så den fungerer som en passer, herved får du et cirkle når du fræser kanten.

Derpå kan du runde din kant på pladen, pudse og lakere.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej

Jeg må vel finde et værksted, jeg kan få lov til at lave det hos? Jeg kender i hvert fald én, der tit laver sin egne møbler på den måde. Hvad bordet skal laves af har jeg ingen præferencer, abre det, som passer bedst og ser bedst ud - hvid laminat kunne være flot, men det kan man vel ikke selv lave? Det næstbedste er noget mørkt valnød e.l. Hvad synes I?

Mht. ben har jeg fået at vide, jeg kan få en smed til at lave ben meget a la det, du kan se på billedet (altså, et langt, bøjet stykke stål).

Hvis bordet ikke må koste noget så er det næppe en smed du skal have igang med at leve ben.
Du kan købe løse ben - i f.eks. IKEA.

Du kan godt lave en rund bordplade af MDF, men malerbehandlingen skal kunne holde til "belastningen" Og vil aldrig blive af samme kvalitet som dit Corian-drømmebord.

Du kan vælge sort MDF, eller birkekrydsfiner, eller træ, (ej gran eller fyr) og behandle med klarlak. Med klarlakker kan opnås en ganske høj slidstyrke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også