Kondens fra nyetableret emfang - jeg er overrasket

Hej folkens. I sommers monterede jeg en ny emhætte i køkkenet. Den har lodret aftræk gennem nyetableret, isoleret flexrør af plast (ca. 1,8m). Røret ender i en DUKA bøjning + aftrækskanal, begge isoleret. Aftrækskanalen er skubbet helt op i taghætten, som er en DE-Flex hætte, tror jeg. Alt er lavet efter forskrifterne, såvidt jeg ved. Jeg har selv lavet det.

Nu da det er blevet koldt, drypper der kondens ud ved emhætten og ned på komfuret. Kondensen løber inde i røret.
Hvorfor har jeg problemet med kondens?

Bemærk: emhætten er med "kontra-spjæld" og emhætten er IKKE i brug endnu. Dvs. den kører aldrig. Køkkenet er ikke færdigt, så der laves ikke mad i det. Der er dog varme i rummet. Er det her vi skal finde problemet?

Her lidt billeder som forklaring:

Det isolerede flexrør går gennem ca. 330mm loftisolering:

Overgang mellem rundt rør og firkantet DUKA kanal er ekstra-isoleret:

Kanalen er skubbet helt op i hætten:

Her en principskitse fra DUKA:

Hej folkens. I sommers monterede jeg en ny emhætte... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg ikke.
Det må fabrikanten igang med at finde ud af.

Men den skal måske slet ikke være der. Hvorfor skal den det?
I et badeværelse er der naturlig ventilation fordi klappen står åben.
En friskluftventil står osse åben det meste af tiden.
Det samme vil der være her når klappen fjernes.

Kvis klappen skal være der så skal den måske laves af et isolerende materiale. Eller der skal være en tvangsåbning der tillader en lille mængde luft i at passerer således at kondens hindres. Eller hvad der nu kan findes på. :o)


Du har en god sag og klart et spørgsmål de burde kunne besvarer.

Måske du kan tage indholdet fra dine indlæg herinde og sende som en mail til leverandøren eller evt. et link (sætter dem under pres...).

Med de billeder du har og beskrivelser så bør det være ingen sag for dem at svarer.

I am so full of it.....

Hvor er dette kontra spjæld monteret? Og hvor tyk er den isolering der er om flex slange?
Hvor er dette kontra spjæld monteret? Og hvor tyk er den isolering der er om flex slange?
Skrevet af hpox på 10 dec 2011 13:08
Det ved jeg ikke. Det må fabrikanten igang med at finde ud af.
Spjældet skal være let og gå så let som muligt, for at være en så lille modstand som muligt for motoren. At isolere spjældet (gøre tungere) kan jeg ikke tro er en løsning. Motoren skal i forvejen skubbe på 1,8m luft, og det gælder om at minimere den modstand.

Vi ved jo faktisk heller ikke, om kondensen dannes på spjældet. For at finde ud af det, kræver det at jeg skiller systemet ad, mens der drypper kondens ud. Kondensen kan jo godt dannes længere oppe i røret, fx. pga. den tynde 25mm isolering, der omgiver flexrøret, som jeg skrev tidligere.

Skrevet af hpox på 10 dec 2011 13:08
Men den skal måske slet ikke være der. Hvorfor skal den det?
Den følger med emhætten og skal monteres ifølge vejledningen. Der står ikke hvorfor, men jeg kan sagtens gætte: den skal forhindre overdreven tilbageslag af vind ned i emhætten.
Annonce
Skrevet af CRHansen på 10 dec 2011 13:28
Hvor er dette kontra spjæld monteret? Og hvor tyk er den isolering der er om flex slange?

Den er placeret lige dér hvor flexslangen møder toppen af emhætten. Der sidder en Ø150 flange som flexslangen fastgøres henover og fastholdes med et spændebånd. Se del 448 på nedenstående tegning.

Isoleringen er som før nævnt ca. 25mm (som jeg synes er tyndt).

Jeg ville satse på den kontraklap.
Kan du ikke komme til at monterer den i åben tilstand, holdt sammen med tape eller lign.

Ivertfald er det de helt simple fysiske love der sikrer at der normalt ikke opstår kondens i et isoleret rør af den type.

Uden klap trænger rumvarm luft op igennen røret og når på intet tidspunkt at blive så afkølet at der sker kondens på rørsiden.
Hvis jeg tager flexslangen af ved emhætten, kan jeg nemt snappe spjæld-klapperne af og sætte slangen på flangen igen. Det er nemlig to dele. 10 minutters arbejde max. Og faktisk mangler vi lidt udluftning i huset generelt, så afmonteringen kunne hjælpe lidt til det.

Må jeg spørge LDS'erne: Kører i selv med eller uden kontraspjæld i jeres udsugning?
Jeps, virker helt fint her. Ligner som tidligere skrevet meget din inst. dog uden isolering af røret inde i køkkenet og et lidt længere træk af røret.

I am so full of it.....

Hej

Dit problem har jeg ofte oplevet i nye huse og det forsvinder når huset er udtørret og i fuld funktion.

Der er for megen fugt og for langsom vandring af denne op gennem ventilationsslangen, og fugten når at kondensere inden den kommer ovenud.

Mon ikke det er en kombination af, at der er forhøjet luftfugtighed i huset på grund af ombygning ( malerarbejde, murerarbejde o.l.) og det fugtige vejr lige nu, samtidig med at der ikke bliver luftet tilstrækkelig ud (bl.a. kører din emhætte jo ikke jævnligt)??

Et køkken skal faktisk have en 15 x 15 cm ventil op gennem loft/tag til tagryg for at opfylde gældende (og tidligere) krav.

Forøvrigt rigtig flot arbejde i tagrummet som sjældent ses :-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også