Kondens fra nyetableret emfang - jeg er overrasket

Hej folkens. I sommers monterede jeg en ny emhætte i køkkenet. Den har lodret aftræk gennem nyetableret, isoleret flexrør af plast (ca. 1,8m). Røret ender i en DUKA bøjning + aftrækskanal, begge isoleret. Aftrækskanalen er skubbet helt op i taghætten, som er en DE-Flex hætte, tror jeg. Alt er lavet efter forskrifterne, såvidt jeg ved. Jeg har selv lavet det.

Nu da det er blevet koldt, drypper der kondens ud ved emhætten og ned på komfuret. Kondensen løber inde i røret.
Hvorfor har jeg problemet med kondens?

Bemærk: emhætten er med "kontra-spjæld" og emhætten er IKKE i brug endnu. Dvs. den kører aldrig. Køkkenet er ikke færdigt, så der laves ikke mad i det. Der er dog varme i rummet. Er det her vi skal finde problemet?

Her lidt billeder som forklaring:

Det isolerede flexrør går gennem ca. 330mm loftisolering:

Overgang mellem rundt rør og firkantet DUKA kanal er ekstra-isoleret:

Kanalen er skubbet helt op i hætten:

Her en principskitse fra DUKA:

Hej folkens. I sommers monterede jeg en ny emhætte... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror orla er inde på noget af det rigtige. Jeg vi dog også som du selv er inde på sige at isoleringen er for tynd. Det rør jeg har på loftet har jeg ihf måtte isoler med en del mere end 25 mm for at slippe for kondens ned gemmen vores emfang.
Takket være alles gode kommentarer, tror jeg vi har fundet tre gode bud på at komme problemet til livs:

- tykkere isolering omkring flexslangen, i hvert fald den del af slangen, der er i kolde omgivelser.
- fjerne spjældet.
- bruge emhætten oftere end aldrig.

Emhætten har endvidere en funktion der hedder "clean air". Det er et program, der tænder emhætten på laveste hastighed i 10 minutter, efterfulgt at 50 minutters pause. Og det mønster kan den gentage i det uendelige, hvis jeg vil. Det program fjernede faktisk al kondens-vandet i løbet af dagen i går. Så nu er den tør.

Jeg overvejer kraftigt at bruge dette program hele døgnet som aktiv udluftning af området (åbent køkken) - i hvert fald i løbet af vinterhalvåret. Den trækker dog ca. 140 watt ved laveste hastighed. Ku' være man lige skulle regne på det.

Og tak for de rosende ord, Orla!
"clean air" I want that to !

I am so full of it.....

Så må du købe en Thermex, JanO!
Men det er ikke den kolde luft der kondenserer på vejen nedad i røret.
Det er den varme luft på vej opad der er problemet.

Det er korrekt at jo tykkere isoleringslag på røret jo højere temperatur er det muligt at opretholde i røret. Men det er den ca. 20 gr. varme opstigende rumluft der opvarmer røret.
Der skal varme eller hastighed i røret til - for at undgå kondens.

Annonce
Faktisk er blæsevejret for tiden et godt eksempel på hvor godt luft gennem strømning tørrer.

I am so full of it.....

Tror HPOX har fat i det rigtige, kondensen bliver jo dannet der hvor den varmeluft fra køkkenet møder det kolde, hvis emhætten aldrig kører vil varm luft enten sive op i røret eller kold luft ned.
Må man spørge hvorfor emhætten næsten aldrig kører ??
Jeg ville måske fjerne isoleringen inden for din klimaskærm altså i køkkenet, da det aldrig vil skade at kold luft bliver varmet op, det bliver den bare mere tør af. Mens det som sagt giver problemer når varmluft køles ned. Hvilket den kan blive ved at kold luft står på ydersiden af spjældet. Men igen det er et specielt problem hvor jeg bare bygger på den lærdom jeg har med mig i bagagen.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af Peter Vester på 12 dec 2011 11:12
Må man spørge hvorfor emhætten næsten aldrig kører ??
Som jeg skrev i mit første indlæg, er køkkenet ikke færdigt og dermed bruges det ikke.

Jeg ville måske fjerne isoleringen inden for din klimaskærm altså i køkkenet
Jeg har ladet isoleringen sidde udelukkende pga. lyddæmpning. Køkkenskabet skal senere isoleres for yderligere dæmpning.
En læser spurgte mig om jeg nogensinde fik problemet med kondens løst. Mit svar til ham kommer her, så eventuelle læsere også kan få gavn af det:

Ja, jeg tror jeg har fundet løsningen og jeg burde nok opdatere tråden. Men om det virker selv når det bliver rigtigt koldt (mere end 10 minus grader) må tiden vise. Jeg tror nu nok det er løst. Jeg gjorde to ting, så hvilken der løste problemet ved jeg ikke. Måske begge eller kun den ene.

1. Fjernede klappen der sidder inde i emhætte-røret. Klappens funktion er sandsynligvis at modvirke træk (vind) ned i køkkenet. Når emhætten ikke kører, falder klappen i og lukker til dels røret. Så nu er der fri passage, hvilket der nok er i mange emhætter i hjemmene.

2. Skar isoleringen på det isolerede flexrør af helt oppe under loftet. Som du nok har set på det gamle billede, går isoleringen helt ned til selve emhætten.

De to ting har uden tvivl hævet lufttemperaturen inde i røret lige over emhætten, så overgangen fra kold til varm luft ikke sker så pludseligt som før.

Skabet var jeg nødt til at skifte grundet fugtskade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også