Utæt sikkerhedsventil

Hej Alle.

Vores anlæg er  lukket med trykekspansion. For tre dage siden var trykket oppe på over tre bar og der var masser af luft i systemet. (der manglede vand). Jeg var nervøs for at sikkerhedsventilen var groet, fast så jeg lettede på den. Jeg fyldte vand på til 0,9bar og luftede ud. Nu kan jeg så se, her til morgen, at trykket er faldet til o,5 bar og der drypper vand fra ventilen. Er der et råd for det? På ventilen står der 0.12bar hvilket jeg ikke forstår da jeg troede at 10m vand var = 1bar og jeg skal bruge min 7m vandsøjle for at få vandet op på overetagen
Et andet spørgsmål er hvordan kan det være at trykket kan stige samtidig med at der forsvinder vand? Umiddelbart ville jeg tro at trykket skulle falde når vandet forsvinder.
Jeg mistænker at det er i toppen af kedlen at den er en smule utæt i en gammel pakning. Man ser ikke vandet fordi det fordamper før det ses.

Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Virker din trykekspansion? Normalt er en sikkerhedsventil 2,5 bar.
Hej LL1

Tak for spørgsmålet. Jeg ved ikke rigtigt. Når der er ca o,8 bar i anlægget er der o,5 bar på membransiden. Der står at den er fortrykt med 0,79 bar. Det kunne vel tyde på at der mangler luft på membransiden. Man er vel nødt til at ha trykløst anlæg for at efterfylde luft?
Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, det skal være trykløst, både når du måler og fylder på.
Hej LL1

Nu har jeg reguleret fortrykket og efterfyldt med vand, 0,8bar, men det ændre jo ikke ved at sikkerhedsventilen stadig drypper.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Måske du skulle købe en ny sikkerhedsventil så, den har sikkert siddet i mange år, og så når den nu har været i brug, kan den ikke lukke tæt igen.
Den åbnede jo heller ikke som den skulle, når anlæget var oppe på 3 bars tryk............

Det er ikke den helt store investering
http://www.vvs-eksperten.dk/index/s...3-4--p1505

mvh jens

Annonce
Hej Jens.

Det kan du selvfølgelig ha ret i. Det er jo ikke for pengene, men mere fordi udskiftning af sikkerhedsventil ikke er det jeg har mest lyst til lige nu. Så var det vel et spørgsmål værd om der var noen fif? Og det er stadig en gåde for mig hvordan trykket kan stige samtidig med at der tabes vand.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Prøv at åbne sikkerhedsventilen helt, så den kan blive skyllet igennem, så evt snavs bliver skyllet ud.

Hjælper ovenstående ikke, kan jo banke lidt på siderne, af sikkerhedsventilen med en hammer, (små slag)
Så kunne det være den lukkede tæt..
 
Men hvis din sikkerhedsventil, den ikke virker, er det jo ikke godt, så risikere du at sprænge noget i dit anlæg.... (kedel, varmvandsbeholder, radiatore, mv)

Måske der er nogle luftlommer, der skaber det extra tryk?

En utæthed i varmvandsbeholderen, mellem brugsvandet, og "radiatorvandet" giver også højt tryk på anlæget.

mvh jens


 


 

 

Hej Jens.
Jeg takker så meget. Først prøvede jeg med at slå lidt på den, det blev det bare værre af. Så prøvede jeg med et ordentligt gennemskvulp, Nu ser det ud til at den er så tæt at jeg i hvert fald kan vente til foråret med at skifte ventilen.

Takker alle for svarene.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas
Det med sikkerhedsvent. er meget normalt.
Hvis man åbner den er der en god chance for at der sætter sig slagger/kalk fast, da den er fjeder belastet og åbner på det angivet tryk(som regl 2,5-3bar)
Fremgangsmetoden er også som jens skrev, man åbner helt op for vent.(kort) så den skidt kan blive skyllet ud.
Hvis trykket stiger er det nok din exp. beholder der er def. og den skal skiftes.
Er den def. kan du se det ved at trykket stiger når vandet i kedel er varmt og falder når det er koldt.

it is better to burn out than to fade away
Hej gasse.
Jeg takker.
Det med exp. beholderen vil jeg være opmærksom på. Her i forbindelse med denne tråd fandt jeg ud af at der intet fortryk var tilbage. Er det almindeligt at det forsvinder i løbet af ca 8 år? Jeg mener er det almindeligt at fortrykket skal justeres, eller er det tegn på at beholderen er kaput?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis