Placering af inverter ved luft/luft varme

Jeg går og kigger efter placering af inverteren til en luft/luft varmepumpe.
Den skal monteres på mit italienske fritids hus, som er "knudret" sammenbygget med andre huse.
Jeg prøver at undgå en placering i direkte sol og det medfører en placering hvor inverteren sidder højere end radiatoren.
Giver det problemer, er cirkulationen "ligeglad" ?
Alle de vejledninger jeg har set på viser inverteren monteret lavere end radiatoren, så blev voldsomt i tvivl, om mine tanker er nogen god ide.

De bedste hilsener

Finn 

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du syntes der er sjovt med en evig brummen i den væg du vil montere pumpen på skal du altså have den monteret på en betonklods eller fliser på jorden. Og de er for det meste monteret i Nordsiden af huset, da det er her temperaturen er mest jævn udendørs. Og vil du bruge den til nedkøling om sommeren kan den slet ikke følge med hvis du pladserer den mod Syd.
Det er ialfald hvad jeg har observeret !
Tak for indlægget

Hvis der var mulighed for det, havde jeg monteret inverteren på jorden, så vi er helt enige. Men husene er helt sammenbyggede uden jord i direkte tilknytning til husene.
Så jeg kommer til at montere den højt oppe på en gavl for at undgå at den monteres på en sydside.
Væggene er meter tykke kampestensvægge, så håber ikke der går lyd vibrationer i dem, herudover findes der nogle "flydende" ophæng, som ser ud til at kunne minimere vibrationerne fra pumpen til væggen, dem tænkte jeg på at ville anvende.


Mit spørgsmål går på om det giver problemer hvis jeg monterer inverteren højere end radiatoren.

De bedste hilsener 

Finn


 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

Hvis indendørs enheden er placeret lavere end udendørs enheden skal der monteres en speciel ventil på kølerøret , hvis der er muligt så placer udendørs enheden ved en østvendt væg så er den beskyttet mod det meste regn , og bliver dermed varmet noget op af solen om morgenen, placer den gerne i 1m højde så den er fri af fygesne.
Indendørs enheden placeres 5-10cm under loftet så den kan sende varmen ud i hele huset.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis