Hvorfor stor forskel på mening om sort kontra galvaniseret rør

Hej

Jeg håber der findes en der kan sige noget faglig korrekt om anvendelsen af sortrør kontra galvaniseret. (Pex tænkes ikke diskurteret i denne sammenhæng).
Så vi noviser kan blive kloge på - hvad der er det rigtige.

Jeg har også altid hørt/lært, at der skal anvendes galv.rør til brugsvand og anv. sortrør (grundet den billigere pris) til opvarmings systemet, da det bliver dødt vand (uden ilt) så der så ikke vil forekomme tæring (ligeyldigt hvilket metal).

Jeg har så lige fået installeret en "speciel" (sol) VarmtVandBeholder hvor det utrykkelig blev anbefalet af beholder producenten - at alle fittings og rør til og fra VVB burde være i sortrør da galvaniserede -do- ville ruste.
Da jeg så ville indkøbe rør og fittings hos VVS-Eksperten fik jeg at vide, at man ikke må bruge sortrør til brugsvand!

Ingen steder har jeg kunnet få at vide hvorfor - kun at man ikke bruge sortrør til brugsvand.

Jeg ser endda nu senst her på sitet at to tilsyneladende kloge ikke er enige, der menes endda at man ikke længere må anvende galv. til brugsvand da de kan afgive noget giftigt hvis der skulle være gået hul på galvaniseringen - så brug hellere sortrør!!! Forvirret??? Ja meget...
H J Æ Æ Æ L P

Jeg er klar over, at hvis man skal blande metaller, skal det gøres i den rigtige rækkefølge - altså mere og mere ædelt - for måske at slutte af med guldhaner.

På forhånd tak for en god diskussion...

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad hedder producenten af den SolVarmtVandsBeholder?
Og hvad er eventuelt hans begrundelse for at der ikke må anvendes galv rør.
Iøvrigt er rørforbindelserne imellem solpaneler og VVB vel et lukket system og den anvendte væske er måske aggressiv overfor zink.
Og jeg har meget svært ved at forestille mig at selve varmtvandsbehlderens indre skulle være udført i sort plade eller fittings?
(Eller sådan noget ???)



Hvorfor solvarmen ikke må bruges sammen med galvaniserede rør, må du næsten spørge producenten om. der må jo nok være nogle dele, der ikke enes med zinken i de galvaniserede dele.

Sort / galvaniserede-rør måske en lidt forældet diskution
Selv om du ikke vil blande pex ind, i diskutionen, så er det reelt det der oftes bruges.
Samt klemmefittings løsninger, det er nu nok mest de proff der gør i det.

Man bruger ikke sort rør til brugsvand, da de hurtig vil tære. frisk vand indvendigt, og ofte kondens udvendigt. (brugsvand må vi GDS'ere jo ikke rode med, selv om vi nok forsynder os i ny og næ)

Til varme er sorte rør, ganske fine. Jeg har lige rodet med noget varme, hvor rørene i krybekælderen var sorte, og fra 1965. De så ud som nye, både udvendigt og indvendigt.
Som du selv nævner, giver det døde vand ikke tæring indvendigt.
Udvendig er de jo normalt isolerede, og varmerør giver ikke kondens, og dermed heller ikke tæring udvendigt.

mvh jens


 


 

 


 


 

 

Anbefalingen om ikke og bruge galvaniserede rør, er nok fordi beholderen har en kobberspiral. Sorte rør til brugsvand holder ikke længe.
je_ns
Vi bruger mest alm pex, når det er skjulte rør. Og alupex, hvis det er synlige, som oftest bliver presset. Ellers bruges også en del rustfast, som også bliver presset.

Hej tusinde tak for reaktionen.

Nu var det ikke fordi jeg ikke ville blande pex ind i diskussionen, men fordi jeg frygtelig gerne ville høre (og måske andre), hvad der er ret og vrang på anvendelsen af alene sort og/eller galv. rør.

Jeg kan jo rigtig godt lide den klassiske (læs oprindelige) måde at gøre tingene på.

Og hvorfor der ofte bliver sagt – at man ikke anvende sort rør til brugsvand – det lyder som et lovkrav. Og hvorfor endda nogen mener – man ikke længere må anvende galv. rør ved ny installation.

Indtil videre er meningerne flg.:

Sorte rør menes at holde kortere tid, eller vil tære hurtigere til koldt brugsvand dog noget længere (mere end 45 år) hvis isoleret til varmt brugsvand (iflg. Jens & LL1)

Supplerende oplysninger.

Jo såmen, min ”specialbeholder” er af sort plade. Spiralerne (sol & supl.) ser blanke ud, så jeg antager de er rustfri. MEN det er nu stadig meningerne om sort og galv. rør og må eller ikke må, jeg er forvirret over.

Jeg ved godt at uautoriserede – ikke må rode med brugsvand J Men vi må forhåbentlig godt vide noget om det, så vi kan forstå eller forholde os til hvad VVS’eren siger eller påstår.

Jens - Var det centralvarmerør eller varmt brugsvand du rodede med?

Mvh George

@Georg.
Nu er det jo en lidt besynderlig ide at undlade nogle oplysninger for at få gang i en debat!!!

@LL1
Propyleneglycol. Hvis det osse er det der anvendes som medie i køletanke og lign. så er det aggresivt overfor f.eks aluminium. (Så vidt jeg husker). Det er altså ikke det rene saftevand.
Men om det har nogen sammenhæng med de sorte rør i George's VVB og en ditto ØL-kølingstank skal jeg ikke kunne sige. :o)
Skrevet af hpox på 09 dec 2011 19:22
@Georg.
Nu er det jo en lidt besynderlig ide at undlade nogle oplysninger for at få gang i en debat!!!

@LL1
Propyleneglycol. Hvis det osse er det der anvendes som medie i køletanke og lign. så er det aggresivt overfor f.eks aluminium. (Så vidt jeg husker). Det er altså ikke det rene saftevand.
Men om det har nogen sammenhæng med de sorte rør i George's VVB og en ditto ØL-kølingstank skal jeg ikke kunne sige. :o)

Det var så sandelig ikke min mening at skjule noget for at få gang i en debat - beklager dog alligevel. Meningen var at få gang i en debat om sort- kontra galv. rør.
Godt så.
Men jeg er nu mere interesseret i VVB-en. Og hvad hedder fabrikanten så da. :o)
Til brugsvand må der kun anvendes VA-godkendt materiel, og da der ikke findes nogen sorte rør, der har VA-godkendelse, så skal alle rør med brugsvand, også til din VVB, føres med galvaniserede rør (eller PEX, der er VA-godkendt).

De øvrige rør til VVB'en indeholder ikke brugsvand og kan derfor sagtens udføres i sorte rør, hvis fabrikanten siger god for det.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis