Hvorfor stor forskel på mening om sort kontra galvaniseret rør

Hej

Jeg håber der findes en der kan sige noget faglig korrekt om anvendelsen af sortrør kontra galvaniseret. (Pex tænkes ikke diskurteret i denne sammenhæng).
Så vi noviser kan blive kloge på - hvad der er det rigtige.

Jeg har også altid hørt/lært, at der skal anvendes galv.rør til brugsvand og anv. sortrør (grundet den billigere pris) til opvarmings systemet, da det bliver dødt vand (uden ilt) så der så ikke vil forekomme tæring (ligeyldigt hvilket metal).

Jeg har så lige fået installeret en "speciel" (sol) VarmtVandBeholder hvor det utrykkelig blev anbefalet af beholder producenten - at alle fittings og rør til og fra VVB burde være i sortrør da galvaniserede -do- ville ruste.
Da jeg så ville indkøbe rør og fittings hos VVS-Eksperten fik jeg at vide, at man ikke må bruge sortrør til brugsvand!

Ingen steder har jeg kunnet få at vide hvorfor - kun at man ikke bruge sortrør til brugsvand.

Jeg ser endda nu senst her på sitet at to tilsyneladende kloge ikke er enige, der menes endda at man ikke længere må anvende galv. til brugsvand da de kan afgive noget giftigt hvis der skulle være gået hul på galvaniseringen - så brug hellere sortrør!!! Forvirret??? Ja meget...
H J Æ Æ Æ L P

Jeg er klar over, at hvis man skal blande metaller, skal det gøres i den rigtige rækkefølge - altså mere og mere ædelt - for måske at slutte af med guldhaner.

På forhånd tak for en god diskussion...

Hej Jeg håber der findes en der kan sige noget... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen

Jeg må hellere præcisere mine spørgsmål i denne tråd.

1: Er det lovligt/tilladeligt at anvende sorte rør i en brugsvands installation?
    Altså VVS'eren gøre det hvis jeg beder ham om det?
    Jeg er helt med på, at sort rør ikke bør komme efter galv., kobber, etc. (da det er det
    mindst ædle). Jeg er nu også med på, at der menes, at disse rør vil holde i færre år.
    grundet hurtigere tæring... også selvom der ikke kommer ædlere metaller før disse?

2: Er det lovligt/tilladeligt at anvende galv. rør i en ny brugsvands installation?
    Altså hvis man nu ikke kan "holde ud" at se på de der "uregerlige" PEX og hvis sorte rør
    viser sig ikke at må anvendes.

Kan nogen evt. henvise til noget reglement hvor dette kunne være beskrevet? Jeg kan intet finde om det på nettet.

På forhånd tusinde tak for jeres indlæg.
Georg

Nå da!!!

Nu kan jeg mærke at Hpox, der er veteran herinde, vil i gang med beholder fabrikanten. Men nu skal vi jo ikke hænge nogen ud her.

Så var ??? venlig at give en forklaring på, hvorfor man ikke må anvende andet end VA-godkendte ting til drikkevand (det kan man se noget om på) http://www.eurofins.dk/dk/product--...elser.aspx
og at der ikke findes sortrør der er således godkendt... så har beholder fabrikanten vel/måske et problem med at levere en VVB i sort jern, medmindre det er ok på varmtvand siden (det drikker man vel ikke).

Jeg kan godt mærke, det er ved at blive lidt kompliceret

Det handler ikke om at hænge nogen ud.
Men om almindelig udredning.
Fordi jeg tror at nogen - og her sigtes særligt til George - roder tingene sammen. :o)

Der er tale om to rørsystemer i din VVB.
Et lukket køre-rundt-system fra solpaneler til vandbeholder som indeholder en væske/medie hvor sorte rør åbenbart kan indgå. Hvortil der ikke stilles særlige krav.
OG
Et brugs-vands-opvarmnings-system hvortil der stilles helt specifikke krav. Af bla. sundhedshensyn.

Og endeligt forstår jeg ikke hvorfor sorte rør i drikkevandsanlæg skulle være særligt interessante. De er jo fuldstændigt forældede til formålet!
Georg, jeg tror den her tråd godt kan blive laaang. Nå men spørgsmål 1. Nej. Spørgsmål 2. ja. Og der er ikke mere et krav om va godkendelse (eu regel), men stadigt fornuftigt. Og nej du får nok ikke vvb i sort jern til brugsvand.
Annonce
Og hvis du er rigtigt interesseret i de forskellige ting om emnet, så køb eller lån de bøger her, så får du 100% svar.
http://staabi.dk/

Jeg tror jeg forstår.

Tak alle sammen for jeres inlæg og tip.
Jeg må hellere købe den af LL1 foreslåede bog eller bøger

Hej igen
Hvis nogen har mod på det, så læs dette link om korrosion:

http://ing.dk/debat/284

Ikke at det har den helt store sammenhæng til min forvirring om sort kontra galv. rør - men det viser lidt om, hvor kompliceret vvs branchen egentlig er, og hvorfor det er nødvendigt at prøve at forstå de informationer man også møder i denne branche, som husejer.

Har selv set galvaniserede rør/fittings tære igennem, på 2-3 uger.

Det er imponerende det kan gå så stærkt... Så ville det jo være super interessant, hvis du vidste hvorfor det var gået så galt LL1.

Jeg har på nettet læst mig til, at det skulle kunne hjælpe på tæring med en "ion fælde", hvis man har, eller har fået, blandet metallerne.
Det siges endda at et stykke PEX, af en hvis længde, er "isolering" nok mellem, hvis man har et mere ædelt metal - inden et mindre ædelt...?
Tror du LL1 og andre - at det "holder vand"?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis