Håndværksmæssig armod

Køkkenet bliver leveret i morgen fredag og i min uendelige visdom arrangerede jeg mig med en ung murersvend til lige at sætte et par fliser op inden køkkenet bliver monteret.

Lærer murerlærlinge i det hele taget at sætte fliser op nu om dage? - i så fald kan det ikke ses på ovenstående billeder.
Findes der i det hele taget noget som 'faglig stolthed' i murerfaget nu om dage?
Jeg har fundet hammer og mejsel frem.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Køkkenet bliver leveret i morgen fredag og i min... Vis hele indlægget
48 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Deri er vi enige Pilehave.
Må lige se at få taget et billede her i eftermiddag så i kan se det foreløbige resultat.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Jeg havde besøg af noget hvidevare service her i sidste uge, han skulle sætte en ny inderste glas i vores ovnlåge, da den sprang (af ukendte årsager) mens vi brugte ovnen for en måneds tid siden.

Jeg gik lidt i baggrunden og lavede noget andet, så jeg fulgte med på afstand uden at sige noget.

Til at starte med prøvede han at sætte glasset i mens ovnlågen sad på, det er muligt, men ret svært da ovnlågen hele tiden prøver at lukke da vægten på ovnlågen uden det inderste glas er for lav til den kan ligge vandret ned.

Da han indså det ikke var muligt pillede han ovnlågen af, så skruede han de forkerte skruer ud(ved en holdeplade øverst, skruerne sidder under det inderste glas, så han kan sætte pladen på men ikke få skruerne i efter glasset sidder der), og prøve at sætte den ind den forkerte vej, efter han havde stået og leget med det i 2-3 min sagde jeg den vist nok skulle ind den anden vej, det havde jeg set noget om i instruksbogen, så startede han forneden, med de 2 rigtige holdere, dog uden at skrue de øverste skruer i.

efter han have skruet det af og stået og leget lidt med det igen, fandt han ud af han nok skulle skrue de øverste skruer med den øverste holdeplade på igen, og det gjorde han så, også kunne han sætte glasset i, jeg havde nævnt noget fra starten med at der rent faktisk også stod "ikea" på det nye glas (selvom ovnen jo er en whirlpool ovn, som ikea har døbt deres egne navne).

Efter han havde sat glasset i montere han så ovnlågen, han ser lidt hmmm mut ud, ikke så munter og snaksalig som da han kom ind af døren, jeg skriver så lige på de der garanti papire, og han smutter igen.

så åbner jeg ovnen og ligger mærke til at ikea står på "hoved" Dvs der hvor der står ikea kan ikke læses mens ovnen er lukket, kun når man åbner den, og de sorte dele af glasset langs kanterne som dækker så man ikke kan se holderne til de inderste glas, sidder forskudt i forhold til frontglasset, så han har sørme vendt glasset på hoved, og det er jeg ret sikker på hans vidste...

Så måtte jeg selv lige vende glasset om, det var nu ret nemt og forklaret i detaljer i instruksen, men nu ved jeg hvorfor jeg godt kan lide at GØRE DET SELV... Hvis det var udenfor garentien havde jeg naturligvis skiftet det selv, men man gider ikke når der nu er garanti
Man undrer sig stadig over hvorfor du ikke fik STOPPET arbejdet, når du tydeligvis gik omkring ham i mens han udførte det. Du nævnte jo selv at DU var nødt til at skære et hul i en af fliserne. Hvordan kan det være du ikke tilkaldte hans/den håndværksmester du havde lavet aftalen med, før EFTER arbejdet var færdig, når du allerede imens kunne se det var rivende galt???
Jeg undre mig stadig over de mange UBESVAREDE spørgsmål som er stillet i denne tråd, og som du behændigt glider uden om.
Som jeg læser det, er der stadig noget lusket/utroværdigt ved din historie.

Pilehave: Findes masser af dygtige gør-det-selv folk, der er dygtige til GØR-DET-SELV arbejde . Og der findes også mange der tror de er åh så dygtige, men når det reelt kommer til det er 90 procent af dem der hævder de er så fandens dygtige ret elendige. Nu er jeg selv maler, og når jeg ser på mange af de råd de så kaldte "dygtige" gør-det-selv folk giver her på siden, ja så kan man godt sommetider undres over hvor Deres ellers topkvalitet "dygtighed" er blevet af i nogle af rådene.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 01 feb 2012 13:04
Man undrer sig stadig over hvorfor du ikke fik STOPPET arbejdet, når du tydeligvis gik omkring ham i mens han udførte det. Du nævnte jo selv at DU var nødt til at skære et hul i en af fliserne. Hvordan kan det være du ikke tilkaldte hans/den håndværksmester du havde lavet aftalen med, før EFTER arbejdet var færdig, når du allerede imens kunne se det var rivende galt???
Jeg undre mig stadig over de mange UBESVAREDE spørgsmål som er stillet i denne tråd, og som du behændigt glider uden om.
Som jeg læser det, er der stadig noget lusket/utroværdigt ved din historie.

Pilehave: Findes masser af dygtige gør-det-selv folk, der er dygtige til GØR-DET-SELV arbejde . Og der findes også mange der tror de er åh så dygtige, men når det reelt kommer til det er 90 procent af dem der hævder de er så fandens dygtige ret elendige. Nu er jeg selv maler, og når jeg ser på mange af de råd de så kaldte "dygtige" gør-det-selv folk giver her på siden, ja så kan man godt sommetider undres over hvor Deres ellers topkvalitet "dygtighed" er blevet af i nogle af rådene.
Jeg vil vove den påstand at en læretid på 4 år handler mest om at blive hurtig til det man gør. Selvfølgelig stadig med et godt resultat. Vi private kan bedre tillade os at være lang tid om det.

Al den tid du er i praktik hos mester bruges jo ikke på at læse SBI-anvisninger, men på at sætte den ene bane filt eller tapet op efter den anden, sprøjtemale den ene butiksvæg efter den anden, eller male gerichter til man er firkantet i hovedet.

Erfaring, erfaring erfaring. Skoleperioderne er så der man får den "korrekte" måde anvist. Så kan man så suse ud til mester og lære flere unoder bagefter

Internettet er en gave til LDS'ere med alle de vejledninger, eksempler, fotos, tegninger, erfaringer osv. der kan deles. Meget kan læres uden erfaring, men det er helt klart at noget kræver gentagelser for at blive perfekteret.
Hvad er udfaldet blevet? Er der kommet orden på fliserne?
Ja, hvad er udfaldet blevet????

Jeg undrer sig stadig over hvorfor klamphugger ikke fik STOPPET arbejdet, når han tydeligvis gik omkring ham i mens han udførte det. Jeg undre mig stadig over hvorfor han ikke har bedt firmaet om at lave det om? Eller hvorfor han ikke, hvis firmaet ikke vil lave det om, ikke har sat syn og skøn på når han har været så stærkt utilfreds?

Nej, mon ikke det hele handlede om, at klamphuggeren havde begået en dumhed og nu stod med benene på virkelig dybt vand.
Det tyder det i mine øjne stærkt på.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Og klamphugger kan vi ikke få lov at se nogle billeder, efter du valgte at finde hammer og mejsel frem (og antydede du ville lave det om)???

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også