lunkne radiatorer fra fyr

Følg tråden
ola
ola
Postnr: 8723
ola ola
Hey jeg har et gl. kombi fyr som sidste år varmede radiatorerne op, men i år bliver de slet ikke varme. Jeg ved ikke så meget om fyret. Men hvad kan det værer andet end fremløbs pumpen der er defekt?
der er ingen luft i systemet og kedlen bliver fint varmt. men temp. ændre sig ikke uanset om kedlen er 60 eller 85 grader.
S. fabrin
S. fabrin
Postnr: 4400
S. fabrin S. fabrin
Det mest nærliggende spørgsmål er: Virker din cirkulationspumpe? Prøv at tage udluftningsskruen ud og stik en skruetrækker ind i hullet og mærk efter. Du kan tyderligt mærke om pumpen kører.
fase
ola
ola
ola ola Trådstarter
Tak. Det vil jeg lige prøve og finde ud af. men er grøn med fyr så skal lige finde papirne på den så jeg kan finde cirkulatins pumpen.
S. fabrin
S. fabrin
Postnr: 4400
S. fabrin S. fabrin
Citkulationspumpen kan du nemt finde. Den er typisk på returledningen, og har form som en cylinder og er forsynet med en ledning og evt. en omskifter med tre stillinger. Prøv at starte i stilling 1. Udluftningsskruen kan være en forkromet skrue, som sidder i enden af pumpen. Den kan fjernes med en stor skruetrækker, og der kommer (varmt)vand ud når du fjerner den.
fase
ola
ola
ola ola Trådstarter
Mange tak så ved jeg hvad jeg skal kigge efter. så nu vil jeg gå ud og fjerne beklædningen. og se mig omkring.
gasse
gasse
Postnr: 2670
gasse gasse
Du kommer med 2 forklaringer.
lunkne radiatorer fra fyr

men i år bliver de slet ikke varme.

Hvilken er det???
Der kan sidde en shunt som omstiller manuelt fra vinter/sommer.
Der kan også være sommer/vinter omskifter på fyret(i styringen).
Generalt sidder de der for at der ikke kommer varme ud om sommeren.
Men det kræver at du har været inde og pille.
Men hvis du er så "blank" hvad angår dit fyr. Ville jeg helt sikkert ringe til en tekniker.
Du nævner ikke engang hvad du fyre med eller har jeg overset noget?
Jeg vil ikke anbefale at du roder med din cir. pumpe hvis du ikke engang ved hvad det er.(God hovederegl)
it is better to burn out than to fade away
gasse
gasse
Postnr: 2670
gasse gasse
En anden ting er at hvis man kontrolere en cir. pumpe. Sætter man en stor skruetrækker på udluftnings skrue(somregl en skindende skrue i midten af pumpen) og lytter (lige som jordmoderen gør) Pakningen kan nemlig være gået og det kan give et frygteligt svineri.
Kan du høre en lyd, lidt som en lille bæk på landet virker den....... Høre du noget der brummer eller intet er det nok der balladen er og igen TEKNIKER/VVS!!!!!

it is better to burn out than to fade away
ola
ola
ola ola Trådstarter
hey Jeg fik det til at virke efter S:Fabrin anvisning. der var simpelthen luft i cir. pumpen. og efter det var kommet ud var der varme i radiatorne efter en times tid.. Så mange tak for hjælpen...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. varmt fyr men ingen varme
    Lav-Hus
  2. Varmtvandsbeholder og fyr
    Fyr og opvarmning
  3. Hvilket fyr skal jeg vælge
    Fyr og opvarmning
  4. Pille fyr
    Fyr og opvarmning
  5. Gas fyr og gulv varme