Selvstyrer

Hej

Er der nogen der har prøvet at lave selvstyre efter Politikkens: "Jeg er sejler" Den gamle udgave fra 68. Jeg forstår ikke rigtig tegningen og beskrivelse

Rønbjerg


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Hej Er der nogen der har prøvet at lave... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det ser da enkelt ud, men modsat de eldrevne, som kan hives af med et snuptag, så vil rorpinden ikke kunne passere midtskibs, før selvstyreren er afmonteret, og det tar jo lidt tid med denne opbygning, det ville jeg ikke sejle med, men hvis du vil anvende systemet, finder du jo nok en løsning på dette. Man oplever jo af og til pludselige vindskift, især med torden i luften.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Igen spiller det jo ind, at manden vil have noget " gjort det selv ", så det kunne blive int. at se, hvad han finder på.
Lige en hilsen fra det sydlige Kina ( Guangzhou - i morgen Hong Kong ) dejligt vejr 20-22 gr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lækkert vejr i Sydkina på denne årstid :-)
Frosten har efterhånden arbejdet sig ned til Shanghai....

MVH Langtur :-)

MVH Njord

Hej.
Fint med jeres interesse, men skulle I komme over en gammel sejler, som har lavet vindroret er det fint. Jeg prøver at lave det til foråret, nu har jeg gået og kikket på den tegning i 40 år, så må vi se om det virker efter hensigten. Jeg fortsætter på tråden, når jeg har prøvet det.
God vinter her fra Rønbjerg


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Annonce
Jeg prøver at lave det til foråret, nu har jeg gået og kikket på den tegning i 40 år, så må vi se om det virker efter hensigten. Jeg fortsætter på tråden, når jeg har prøvet det.

God vinter her fra Rønbjerg

Hej Rønbjerg.
Har du fået bygget selvstyreren? 😊
Tuscarora skrev den 10-12-2011 10:43:13

Vil ikke ødelægge denne trådt, men mht strøm kan man sætte en generator på skrueakslen (hvis man har en fast skrueaksel). Det har jeg på min og virker uden problemer....

Mvh, Hugo
Hej Hugo
Jeg er meget interesseret i hvordan man sætter en generator på skrueakslen!
Jeg synes det giver rigtig god mening på en sejlbåd med fast propel 😊
Har du en en beskrivelse af projektet, nogle billeder, eller links?
Sejlerhilsen
Per

 

Hej Per.
Det er efterhånden lang tid siden. Vinteren gik, der kom andre spændende projekter, så jeg fik aldrig prøvet det! Nu har jeg solgt båden og sejler juniorbåd, den sejler udmærket med surret rorpind medens man laver en kop kaffe eller rigger en fiskesnører til!
Hilsen Per


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Hej Per
Ja sådan kan det gå  
Har du tegningerne eller artiklen liggende?
Jeg har også prøvet at surre rorpinden, men man skal være heldig , hvis den skal holde kursen mere end et minut. Men nogle gange er det også nok  
Hej Per.
 Det er da sjovt at der kommer liv i sådan en gammel tråd! Men artiklen er fra en gammel bog. Jeg er sejler. Politikkens forlag 1968. Biblioteket kan skaffe den, jeg har også set den antikvarisk. For øvrig en udmærket bog. Når du har surret rorpinden, har du så prøvet at trimme lidt på skøderne? Det er så lidt der skal til! Jeg har engang sejlet fra Falsterbo til Bornholm i en 30m2 spidsgatter, surret ror hele vejen, men små justeringer af skøderne! Vinden var foran for tværs, det går ikke i rum vind!
Sejlerhilsen Per

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis