Selvstyrer

Hej

Er der nogen der har prøvet at lave selvstyre efter Politikkens: "Jeg er sejler" Den gamle udgave fra 68. Jeg forstår ikke rigtig tegningen og beskrivelse

Rønbjerg


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et link eller nogle billeder, nu er det nok ikke så mange der ligger inde med den bog !
Skrevet af lynæs på 08 dec 2011 09:07
Jeg husker svagt at ha' set det, måske noget med en elastik, men du skal regne med, at næsten alle både på den tid var langkølede, og dermed lang mere retningsstabile end vore dages både. Et egentligt vindror er at foretrække, men dyrt. For begges vedkommende gælder det, at de reagerer på vinklen til vinden, og vil følge evt. vindretningsskift. Så der skal holdes øje med positionen. En egentlig selvstyrer er langt mere egnet til indre farvande, men bruger jo strøm. Til gengæld styrer de præcist så længe vinden ikke kommer for meget agten for tværs, kombineret med lidt bølger. Så kommer alle selvstyrere på hårdt arbejde. På en dejlig sommerdag sejlede jeg fra Ebeltoft til Sønderborg uden at røre rorpinden, kun korrigere lidt på selvstyreren. ( jævn vind fra nordøst )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Igen

Nu har jeg skannet artiklen ind. Jeg har en el selvstyrer, men den bruger strøm. Jeg sejler langkølet Bianca 27. Jeg har også bygget og sejlet med modelbåde med vindror, det virker.
Nu er jeg faldet over dette, som er konstrureret til en folkebåd, den mener jeg også kan bruges på Bincaen. Men jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvordan dette vindror virker.
Rønbjerg


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Heller ikke jeg. Det må kræve splittet agterstag, og rorpinden kan jo ikke passere masten. Der synes ikke at være nogen forbindelse til roret. Så ??????????????. En slags balance ? næppe da de fleste både en luvgerrige, vi det jo hjælpe med at gå i vinden .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg skildte en gang en defekt selvstyrer ad, og blev forbavset over den lille motor, der drev det, den kan ikke bruge megen strøm, jeg havde dengang kun 1 batteri 55amp. og kørte uden problemer 12-14 timer og ingen startprobemer bagefter. Det er selvføgelig en fordel at trimme sejlene, så den har mindst muligt at lave.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg synes at tegningen viser følgende mekanik:
Masten til selvstyrer sidder på enden af en drejearm. Denne drejearm sidder fast på kockpitkarmen.

Tegningen viser ikke hvordan vindroret skubber på rorpinden - ikke det jeg kan se ihvertfald.
MEN mon ikke kunne virke sådan, at vindroret indstilles (med vingeskrue/indstilling nedenunder) sådan at når båden sejler ønskede kurs, så peger vindroret "med vinden" og trykker ikke på roret.
Hvis kursen ændres af tilfældige bølger o.a. så vil vindroret få et tryk af vinden den ene eller anden vej - vindroret sidder på denne drejearm, og derfor vil det skubbe/trykke rorpinden så den styrer tilbage på den ønskede kurs.
Tja - lad os høre om nogen med modelbåde kan komme med løsningen.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.



Hej.
Jeg kan se at jeg har kludret i det da jeg skannede først, der mangler resten af artiklen, her er den. Det er fint at I intereserer jer for mit problem. Med hensyn til el styren, så virker den jo fint nok, men for mig er det også udfordringen med at lave sit eget vindror, og se at det virker.


 


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Kunne du så ikke i stedet lave den model med to tandhjul, som ofte bliver brugt på modelbåde ?
Jamen det lyder da virkeligt enkelt.

Rorpinden bliver bare støttet lidt til den ene side - så kan det ikke blive mere simpelt.
Næsten ingen mekanik - smart - man kunne næsten fristes til at kalde det genialt.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis