At fjerne tapet... ?

Hej alle!

Vi har købt et ældre hus, og jeg skal nu til at fjerne tapet..
Der ligger nogen´ lag oveni hinanden, og det er ikke bare lige sådan at få af..
Jeg har været i gang med sådan en "skraber" agtig ting, ved ikke hvad det hedder, tror det er sådan en man normalt bruger..
Men mit problem er så bare at det tager SÅÅ LAAANG TIID..

Findes der ikke en mere effektiv måde at få det af med?
Evt noget jeg kan smøre på tapeten så det opløses? Eller bare bliver løsere så det er nemmere af få af?

Glæder mig til at få nogen gode svar fra nogen der er mere velvidende end jeg selv

Hej alle! Vi har købt et ældre hus, og jeg skal... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ha..Ha.. intresant spørgsmål,  jeg er begyndt, at male pladerne med plastikmaling
inden jeg sætter tapet op

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Du kan godt dampe på gipsplader, hvis du er lidt forsigtig, dog helst med en 240v koger. Den fugtighed der trænger ind i gips pladen er minimal, især hvis man ikke skraver hul i papirbelægningen, om end der i reglen heller ikke sker det store ved det. Man kan jo f.eks. også sagtens smøre fugtig forankringsgrunder, vævklæber, sandspartel, tapetklister osv. på gipsplader.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Susanne.

Jeg tror der er noget galt med deres dato i blogindlæggene, for jeg har ikke skrevet i 2011. Kun i 2014.

Dbh
Michael

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Hej igen Jacko.

Du må altså meget undskylde. Men jeg kender ikke de "kogere" du omtaler, så jeg har nok aldrig prøvet en rigtig god tapetafdamper.

I mit indlæg skulle jeg havde skrevet: Jeg kender ikke nogen professionelle malere, som bruger tapetafdampere.
Det må du undskylde, hvis jeg har trådt dig over tæerne! Det var ikke meningen!

Her i midtjylland hvor jeg har firma, er der mig bekendt, ingen som bruger disse maskiner. Men det er jo nok også som man er oplært og hvilke leverandører man handler hos. Nu handler jeg hos Beck & Jørgensen, som er landsdækkende, og de sælger ikke disse maskiner og jeg har aldrig hørt dem omtale dem.

Dbh
Michael Haahr

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Det den her type. Fåes også i 380v og med større vandtank. De kan bl.a lejes i Silvan. http://www.juhlp.dk/shop/langeland-tapetafdamper-238p.html

Mærkeligt hvis du ikke kender dem. Du har ikke trådt mig over tæerne, jeg reagerede blot på en direkte forkert udtalelse du kom med i 2011

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Altså jeg afdampede tapet i stue og køkken med en billig 240v afdamper købt på nettet. Og ved du hvad, I kan tro den klarede alle 7 lag af diverse påkæbetheder
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undersøg først hvad væggene er lavet af. Gips eller fiberplade kan blive beskadiget af vand.
Hjemme har jeg altid startet med at blande en kraftig gang sæbevand, smurt den på væggene med en kalkekost og sat afdækningsplast over, ladet det sidde i 10 - 20 minutter og så ellers i gang med en spartel. Når jeg så har fået fjernet det værste så starter jeg op med tapetsafdamperen til de mindre og mere genstridige stykker, jeg har bare brugt en billig afdamper. Jeg syntes det er den klart letteste metode.

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
Jeg vil bare lige kort skrive, uden at have læst hele tråden, at uanset hvad du gør, så BRUG den tid det tager og få det hele væk. Vi flyttede ind i vores første hus for tre år siden, hvor vi bl.a. pga. tidspræs gav op før alt var væk. Og vi brugte MANGE timer på at fjerne. Vi tænkte at det nye meget tykke tapet nok skulle skjule de sidste rester. Vi tog fejl. Det er "tydeligt" at se det og jo mere man lægger mærke til det, desto mere træls bliver det. Så vi skal snart i gang med at lave det om. Altså fjerne det nye og alt det vi ikke gjorde sidst.

For et år siden har vi renoveret et børneværelser og der lånte vi en tapetafdamper og fik det hele af, spartlet osv. Og ja, det var stadig en totalt langsomlig og træls proces, men den personlige tilfredsstillelse det giver når man har gjort det ordentligt tjener det hele hjem igen. 

Så knofedt og kolde øl er vejen frem :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også