At fjerne tapet... ?

Hej alle!

Vi har købt et ældre hus, og jeg skal nu til at fjerne tapet..
Der ligger nogen´ lag oveni hinanden, og det er ikke bare lige sådan at få af..
Jeg har været i gang med sådan en "skraber" agtig ting, ved ikke hvad det hedder, tror det er sådan en man normalt bruger..
Men mit problem er så bare at det tager SÅÅ LAAANG TIID..

Findes der ikke en mere effektiv måde at få det af med?
Evt noget jeg kan smøre på tapeten så det opløses? Eller bare bliver løsere så det er nemmere af få af?

Glæder mig til at få nogen gode svar fra nogen der er mere velvidende end jeg selv

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt få noget som hedder tapetopløser. Der findes forskellige produktnavne, her bla. Borup. Vi har selv brugt et lignende produkt, og synes at det virkede udemærket.
En god idé er at smøre det på, og så dække fladen med den billige afdækningsplast (den der knitrer), lade det sidde et kvarters tid. Så virker det endnu bedre, og tapetet bliver noget nemmere at skrabe af. Ved flere lag kan det godt være at det så også skal have en tur til.
Du kan også alternativt leje en tapetafdamper hos din farvehandler. De er også effektive; men giver utrolig meget fugtighed i rummene.

Mvh.
Hej Nadia.

Ja det kan være hårdt arbejde at få gammelt tapet taget ned!
Den skraber du har, hedder en stripper ;-) der sidder en skarp kniv for enden af den, som kan komme helt ind bagved tapetet.
Når jeg tager tapet ned, plejer jeg at påføre væggene med vand, blandet op med tapetopbløder, som går ind og opløser tapetlimen. Efter ca. 10 min kan man begynde at skrabe i tapeten. Sidder den stadig godt fast, skal du smøre mere vand og opbløder på, og prøve igen.

Er det helt slem kan man også smøre tykt tapetklister på væggene (den man selv rører op), og hænge plastik op på væggene bagefter, så det holder på fugten, og lade det stå til dagen efter, hvor det gerne skulle være lige til at pille ned med hænderne, sammen med plastikken ;-) den har jeg kun brugt én gang, men man bliver godt nok overrasket over, at det virker SÅ godt :-)

Jeg vil ikke anbefale dig at leje en afdamper, da det så vil tage 4 gange så lang tid at få af, fordi du kun kan dampe på et meget lille sted af gangen. Ingen professionelle malere, har eller bruger afdampere.

Jeg håber du kan bruge mit råd :-)

God arbejdslyst

Venlig hilsen
Michael Haahr
Malermester

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I sidste ende kan du leje en girafsliber. Det er en roterende slibeskive på en lang stang med tilslutning til en støvsuger. Det er effektivt, men støver en del. Men vær sikker på een ting: ting ta'r tid!

 

Først Nadia: Det tager generelt tid og er et hestearbejde uanset hvordan man gør det. Men, Lej en tapetafdamper! Ja, der kommer lidt fugt, men ikke noget af betydning hvis du åbner lidt vinduer og nøjes med en på 240 v, og lægger plastic på gulvet. Det ER langt det letteste, og det du bliver mindst slidt af.

Også til det næste der er lidt mere off topic.

Michael det var sgu da noget af en udtalelse:

Jeg vil ikke anbefale dig at leje en afdamper, da det så vil tage 4 gange så lang tid at få af, fordi du kun kan dampe på et meget lille sted af gangen. Ingen professionelle malere, har eller bruger afdampere.



Hvor mange steder har du arbejdet som svend? Eller er det fordi du gerne vil give dine evt egne svende en forstokket holdning om, at de også bare kan bruge knofedt, fordi du altid selv har gjort sådan??? Ellers må det simpelthen være fordi du ikke aner eller kan finde ud af at bruge en koger! I de 5 firmaer jeg har været i, (og det er vel at mærke PROFESSIONELLE malere) er der sgu altid blevet brugt koger. Det er da underligt at professionelle malerfirmaer bruger en koger, når det jvf dig tager "4 gange" så lang tid som at bruge knofedt.... Det giver jo ikke mening! Dvs når et firma som jeg er i, koger (anslået) 4-500 lejligheder ned om året, skulle de smide penge ud af vinduet? Underligt, firmaet har kunnet eksisteret i 80 år, når en koger tager 4 gange så lang tid.  

Forstår bedre sætningen på din hjemmeside:
 

kan vi tage det gamle tapet ned og spartle væggene op på timeløn

Kan ikke forstå det er nødvendigt for en professionel at lave det på timeløn, du burde da kunne give en pris på det.  Det firma jeg er i, der bliver det altid lavet på fastpris og det hænger altid sammen når jeg koger ned, det er til trods for jeg bruger en koger, som ellers tager 4 gange så lang tid jvf dig.


Michael, kunne egentlig godt tænke mig at spørge om du har maler uddannelsen eller om du er autodidakt?


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Sidste år skulle jeg fjerne en del tapet fra min lejlighed eller nærmere fra vægene 2x30kvm rum .
Jeg brugte tapet opløser og det kan købes hos enhver farvehandel(nogle bedre end andre).
Men sagens kerne er at jeg købte en ukrudt spraypumpe og startede med at ridse i tapeten som der står på plasken.
Men fandt ud at det var nemmere bare st sprøjte det på og så pille det af i hele baner.
Men tapet opløser var vejen frem for mig og min 11årig datter hjalp til.
Så det er bare at prøve sig lidt frem og når du så er færdig er du en sand mester til at fjerne tapet
Men pas på når du bruger stripperen, for holder du den ikke plan, giver det en fandes masse spartel arb. efter.

it is better to burn out than to fade away
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bruger også sommetider en ukrudtsprøjte til at forvande, eller ruller det på med en stor rulle
Nogle gange er det også let nko at pille af, lidt an på hvordan bunden er og hvor mange lag tapet der er på

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Jacko.

Nej som du også siger er det sådan set ikke nedtagningen af tapeten der er svær at vurdere, men lige så meget hvor meget der skal spartles bagefter.

Jeg giver råd efter mine egne og kollegaers erfaringer, og de siger at det er nemmest at bruge tapetopbløder, og lade det sidde og virke i 10-15 minutter og så begynde at skrabe i tapeten.
En afdamper dækker et område på ca. 25X40cm. og du skal vel holde den på væggen i ca. 1-2 minutter, hvert sted? Så kan man jo bare begynde at gange op ;-)

Kan du ikke sige mig navnet på Jeres tapet afdampere? og hvor I køber dem henne? De må virkelig være gode!

Jeg syntes det er fint, at du her til sidst lige skriver, at du også selv "vander" for, på væggene, hvis tapeten sidder godt fast :-D

Mvh
Michael Haahr

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Hmm.  mon ikke tapetet er blevet hevet ned. Nu er der gået 3 år siden tråden startede

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Det var et længe og velovervejet svar Michael.

Michael de bruger tapet afkogere fra Langeland 380v og 240v.

Ah, så svært er det heller ikke at vurdere hvor meget spartelarbejde der er efter en afkogning. Men jo, hvis man kun vander går det jo i reglen hårdt ud over væggene og dermed er der som regel ekstra meget spartelarbejde.

Men du skrev stadig
Jeg vil ikke anbefale dig at leje en afdamper, da det så vil tage 4 gange så lang tid at få af, fordi du kun kan dampe på et meget lille sted af gangen. Ingen professionelle malere, har eller bruger afdampere.

og det er altså en direkte forkert udtalelse! Og jeg må henvise til som tidligere, det nuværende firma jeg er i, har eksisteret i 80 år og koger anslået 400-500 lejligheder ned om året. Jeg tvivler, eller rettere jeg VED at de ikke ville smide penge ud af vinduet ved at bruge kogere, hvis det ikke kunne betale sig. Så er vi tilbage ved udgangspunkt, at det må være fordi du ikke kan finde ud af at bruge en koger, når du kan komme med direkte forkerte udtalelser. Ja, selvfølgelig forvander jeg også, det er jo i nogle tilfælde en kombination af flere arbejdsmetoder.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
SÅ Spørger jeg lige. Hvordan vil i fjerne tapet på gipsplader?
Ikke fordi jeg skal gøre det, men fordi jeg er nysgerrig

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også