lindolie og terpentin

Hej herinde..
Jeg er ved at oliere nogle store loftsbjælker og overlæggere i dør-åbninger i et gammelt hus.

De får i første omgang 1-del lindolie/ 2-del terpentin...MEN kan nogle herinde anbefale et lugtfrit alternativ til terpentin ??

Det er jo til at blive fuld og skæv af at lugte til..Sådan en pind på 40x40 (8 meter) kan altså synke nogle liter. Og selv efter 3 uger med sagte men konstant gennemtræk er det til at blive skæv af når man træder ind i rummet.

Mvh, Jens
Hej herinde.. Jeg er ved at oliere nogle store... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens.

Jeg ville rigtig gerne spørge personen om det samme, der vil være 2 løsninger.
Det kan ikke være en farvehandler, ellers vil det være en farvehandler af meget ældre dato.

Linolie har været rigtig meget brugt før i tiden, da jeg ikke fraråder det på det kraftigste er det fordi, der er sket en forandring i træ og vores miljø generelt. samtidig med at der sker en udvikling i produkter. Man kan idag gå ind og tilfører ting i produkter der skal udfører forskellige ting på forskellige overflader.
i linolie er der intet. og vil aldrig komme det.

Et andet problem som jeg ikke har nævnt endnu er at der ingen "tørrelse" er i linolie derfor vil du have en meget fedtet overflade, så ingen overfladebehanling bagefter.!

Som du rigtig nok skriver Jens, er det et levn fra gammel tid, hvor udviklingen af prdoukter ikke var sket endnu.

Thomas Jensen

Butikschef

Gardiner er så meget en del af indretningen i rummet.

Farver & striber odder

www.farver-striber.dk

Ja-ja.
Ingen grund til at tage bekymringerne på forskud.

Jeg forstår ganskevist heller ikke hvorfor nogle mennesker går og smørrer det lindolie på alle steder.
Men der skal mere end lidt lindolie til at gøre sådan en bjælke nogen videre fortræd.
Og skulle der endelig opstå skimmelsvamp på den så forsvinder det nok når lindolien er fortæret. :o)
Et par links om linolie til de af jer der umiddelbart ikke har så meget forstand på det. Det er ikke et spørgsmål om holdning, enten virker det, eller også gør det ikke. Teknologisk Institut og Center for bygningsbevaring har lavet en del tests på det område.

http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/14-ANVISN_spm_linolie.pdf

http://vot.teknologisk.dk/1962

Hvad er det der er så forandret i træet som gør at linolie er så dumt ?

http://www.lyrk.dk
Skimmede dem lidt hurtigt. God læsning, som får et bogmærke her hos mig.

Faldt over dette:
Linolie er i stand til at trænge ind i træet, hvilket bevirker, at fugtvandringen i træet nedsættes og således er mindre over året.

Linolie indeholder ikke fra naturens side skimmel- og svampemidler. Der vil således gro skimmelsvamp ovenpå en træoverflade, der er behandlet med linolie uden svampemidler. Udvikling af skimmelsvampe vil være langsommere, end hvis træet ikke er behandlet. På baggrund af dette er der intet, som tyder på, at ophærdet linolie er næring for skimmelsvamp. På enhver overfladebehandling, som ikke indeholder skimmelhindrende midler, vil der gro skimmelsvamp.

Citat http://vot.teknologisk.dk/1962,3
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Kære Jens

Det er dog uforskammet at nogen skulle have anbefalet dig at blande linolie med terpentin!

Linolie skal bestemt ikke blandes med terpentin efter hvad jeg har lært. Hvorfor skulle/ønsker du dog det?

Men nu er det jo gjort og det kan jo ikke laves om. Så nu må du vist desværre bare vente på at det dunster af
Må jeg anbefale dig, i ventetiden, at tage kontakt til Wolfs Linolie www.wolfs.dk - du kan også læse en del på deres hjemmeside.

Eller spørg bare igen - jeg elsker linolie - jeg drikker det...

Jeg bliver da helt både farvet og stribet, af at høre din anbefaling her.

Det må da snart være almindelig viden og ikke kun religion, at det bedste for gammelt træ er linolie. Linolien er nok ikke istand til at genetaplere tidligere styrke - men kun hjælpe træet til at regenerere.

Hvor har du dog fra, at linolie skulle være guf for utøj? Det må du virkelig forklare nærmere.

Bedste hilsner

Jeg bliver da helt både farvet og stribet, af at høre din anbefaling her.

Det må da snart være almindelig viden og ikke kun religion, at det bedste for gammelt træ er linolie. Linolien er nok ikke istand til at genetaplere tidligere styrke - men kun hjælpe træet til at regenerere.

Hvor har du dog fra, at linolie skulle være guf for utøj? Det må du virkelig forklare nærmere.

Bedste hilsner

Må jeg anbefale at lytte til Naveren og Kent
Jeg kunne godt tænke mig at høre en nærmere forklaring på de råd du giver angående linolie, hvor har du den viden og erfaring fra der gør at du fraråder linolie på det kraftigste ? Det er et produkt der er anvendt i århundreder med super gode erfaringer, både inde, ude, blandet med fungicider, trætjære mv. Den eneste grund til jeg kan se en virksomhed fraråder brugen af linolie er at det ikke koster ret mange penge i forhold til "traditionelle" typer af træbeskyttelse og maling. Jeg mangler stadig at få en forklaring på hvordan træ i dag er anderledes end det var for feks. 100-150 år siden ?

Linolie hærder bestemt op, det tager bare lidt længere tid.
Man kan sagtens efterbehandle træ som er behandlet med linolie.
Linolie er super godt for miljøet også, og det samme for indeklima.
Linolie har helt unikke egenskaber som intet "moderne" produkt har kunne efterligne.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også