80 mm. hul i betondæk

Hej LDS

Jeg har en lejlighed på tredie sal i en bygning fra 1937. 

Jeg er igang med at renovere badeværelset, og det er begyndt at tage om sig.

Til at starte med ville jeg bare retablere noget af terrazzoen, og så male den, men nu er terrazzo'en væk, og det rene betondæk er blottet. Det samme er jerndragerne, som går på tværs i huset. 

Afløbet er af støbejernsmodel, og det vil jeg også skifte, da man jo ikke kan lave noget lovligt med sådan noget gammelt noget.

Mit spørgsmål er, om jeg kan bore et 80 mm. hul i betondækket, så jeg kan få en vvs'er til at montere et Unidrain på den eksisterende støbejernsfaldstamme. Jeg forestiller mig at man skærer det gamle afløb af, og monterer nye plastrør med en "Jetkobling". Er det sandt?

Og kan jeg lave et 80 mm. hul i betondækket, der hvor Unidrain'et skal være?? Eller skvatter lortet sammen? Jeg kan ikke bruge hullet, hvor det gamle afløb er, da det ikke er der, hvor jeg vil have unidrain'et.

Bliver glad for gode råd og ideer, så jeg undgår at slå underboen ihjel 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skulle nok kunne bore et 80 mm. hul med et specielt kopbor, spørgsmålet er bare om du kan være så heldig, at du ikke rammer noget armerings jern når du bore.
Det er ikke sikkert at der er armering i dækket når der er betonbjælker på tværs af huset.
Du må ikke bore i stålprofilerne.

Og det er nu ikke så nemt at bore et 80 mm hul igennem et betondæk. Hvad siger din underbo til det?

Få en snak med den VVS-er der skal lave installationen. Jeg mener ikke at en gulvafløbsskål kan være så lille som Ø 80 mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for svar!

Jeg har lavet en skitse, om end den er lidt mager, visualiserer den vist meget godt, hvad jeg vil have lavet.

Det unidrain-afløb, jeg vil have, har et ø 75mm rør, som min faldstamme også er. Derfor mente jeg 80 mm. Jeg må kunne skære med en diamantklinge en rende, så selve vandlåsen på unidrainet kan være der... Det skal jo ikke så langt ned, da der også skal et afretterlag oven på betondækket.

Jeg tror godt, vvs'eren kan få fald nok på det afløbsrør, der skal være nede hos underboen, da det drejer sig om 1,8 meter, fra faldstammen og til unidrainet..
Ret mig endelig, hvis det ikke er sandt.



Hermed billedet
Det er et ret voldsomt projekt for en GDSer.

Har du talt med din underbo? jeg kan ikke forestille mig at nogen vil være begejstret for at have et plastrør hen under loftet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, jeg har snakket med min underbo.

Mener du at det med at bore hul i betondækket er voldsomt for en GDS'er?

For det bliver en VVS'er, der skal lave det rør hos underboen, som jo i forvejen har en grim vandlås hængende.
Hvorfor vil du have en rendesten midt i dit badeværelse? :o)

MEN.
Jeg kan se Uni-drain's skitser at der skal være div. "udløbshuse" og andet!
Endvidere skal der være fald på gulvet - mod afløbet.
Der er ikke noget problem i at bore et 80 mm hul i et betondæk, men en 1 meterlang rende 15cm bred og 5-8 cm dyb kan jo være lidt problematisk.
Hvor tykt er mom selve betondækket, (altså når terrazzo og lign er borthugget)? 15 cm måske?

Men hvis du har styr på det hele så er det vel ikke så voldsomt et projekt endda!
Du skal have fat i en ordentlig møghund af en boremaskine, et 80 mm kopbor er ikke lige til at trække rundt i beton.
Jeg vil tro du kan leje en i et byggemarked.

Bent.
Det går nok ikke med plastrør i en gennemføring imellem 2 brandsektioner. Som de 2 lejligheder er.

Enten skal der brandisoleres eller osse anvendes metalrør, rustfrit stål eller lign.
Endelig er der nok nogle lydkrav der skal overholdes.
snak med din vvs installatør han har sikkert også et 80mm bor ellers har silvan eller bauhaus nok et
det er sikkert ikke forste gang han har lavet afløb i en etage ejendom
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også