80 mm. hul i betondæk

Hej LDS

Jeg har en lejlighed på tredie sal i en bygning fra 1937. 

Jeg er igang med at renovere badeværelset, og det er begyndt at tage om sig.

Til at starte med ville jeg bare retablere noget af terrazzoen, og så male den, men nu er terrazzo'en væk, og det rene betondæk er blottet. Det samme er jerndragerne, som går på tværs i huset. 

Afløbet er af støbejernsmodel, og det vil jeg også skifte, da man jo ikke kan lave noget lovligt med sådan noget gammelt noget.

Mit spørgsmål er, om jeg kan bore et 80 mm. hul i betondækket, så jeg kan få en vvs'er til at montere et Unidrain på den eksisterende støbejernsfaldstamme. Jeg forestiller mig at man skærer det gamle afløb af, og monterer nye plastrør med en "Jetkobling". Er det sandt?

Og kan jeg lave et 80 mm. hul i betondækket, der hvor Unidrain'et skal være?? Eller skvatter lortet sammen? Jeg kan ikke bruge hullet, hvor det gamle afløb er, da det ikke er der, hvor jeg vil have unidrain'et.

Bliver glad for gode råd og ideer, så jeg undgår at slå underboen ihjel 
Hej LDS Jeg har en lejlighed på tredie sal i en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Plejer ikke være et problem, hvis der er meget sarte ting under holder man bare en spand mod loftet.
Skrevet af Håndværkeren på 07 dec 2011 23:03
Jeg tror du har forregnet dig, hvordan vil du få plads til det unidræn og afløb til eksisterende afløb når du kun regner med et nyt lag betongulv på 5-6 cm.
At din søster ! har et sådant er jo ikke ensbetydende med at du kan få det, og hvis du bor til leje forstår jeg slet ikke at du er gået igang med det job.
Hvorfor ikke indstalere en brusecabine istedet for, den fås med bundkar der er hævet så der er plads til afløbsrør under den.

Jeg vil ikke have en brusekabine.
Jeg kan godt lide Unidrainets enkle design, og det ville passe godt ind i rummet.

Men jeg tror, du kan have ret i, at jeg kan have forregnet mig; Jeg havde tænkt at det var muligt at bruge http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloa...95291.html, som så skulle sluttes til afløbsbrønden, som er ca. 1.8 meter væk. Det vil kræve et fald på 4 cm., og lagt sammen med at unidrainet er ca. 8?? cm. højt , skal ø32 afløbsrøret enten fræses ret langt ned,(ca. 8 cm.) i det 20 cm. tykke betondæk (Lortet falder sammen eller jeg rammer armering, som jeg skærer over, så lortet falder sammen), eller også kommer Unidrainet til at sidde så højt, at jeg skal have en Guds velsignelse af tung beton på, vel 8 cm (-> lortet falder sammen)

Det virker som om, at det er lidt en blindgyde med et unidrain...

Er det mig, der er følsom, når jeg er bange for at det falder sammen, hvis jeg enten fræser den rille til et ø32 afløbsrør, eller putter et ordentligt lag beton på?

Er der andre muligheder, så jeg kan få det åndssvage Unidrain?

Det skal siges, at betondækket spænder over 1 meter fra I-jern til I-jern.

Tips modtages med kyshånd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også