80 mm. hul i betondæk

Hej LDS

Jeg har en lejlighed på tredie sal i en bygning fra 1937. 

Jeg er igang med at renovere badeværelset, og det er begyndt at tage om sig.

Til at starte med ville jeg bare retablere noget af terrazzoen, og så male den, men nu er terrazzo'en væk, og det rene betondæk er blottet. Det samme er jerndragerne, som går på tværs i huset. 

Afløbet er af støbejernsmodel, og det vil jeg også skifte, da man jo ikke kan lave noget lovligt med sådan noget gammelt noget.

Mit spørgsmål er, om jeg kan bore et 80 mm. hul i betondækket, så jeg kan få en vvs'er til at montere et Unidrain på den eksisterende støbejernsfaldstamme. Jeg forestiller mig at man skærer det gamle afløb af, og monterer nye plastrør med en "Jetkobling". Er det sandt?

Og kan jeg lave et 80 mm. hul i betondækket, der hvor Unidrain'et skal være?? Eller skvatter lortet sammen? Jeg kan ikke bruge hullet, hvor det gamle afløb er, da det ikke er der, hvor jeg vil have unidrain'et.

Bliver glad for gode råd og ideer, så jeg undgår at slå underboen ihjel 
Hej LDS Jeg har en lejlighed på tredie sal i en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle svarene!

Jeg har også tænkt på brandsikring, så det skal måske være rustfrit? Det er bare noget dyrere :S Jeg synes bare at have set at
der er lavet nye afløb hos min Kæreste, der bor i noget tilsvarende, hvor man har brugt støjisolerende plastrør.. Det spørger jeg VVS'eren om.

Jeg har I midlertid nok bestemt mig for bare at få en ny afløbsskål i, hvor den gamle sat, således at der bare bliver en rist der, og så kan jeg undgå at bore ned til Kineserne (De er kinesere nedenunder). Unidrainet vil jeg så tilslutte denne afløbsskål med følgende udløbshus, som uden vandlås:

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Unidrain-gulvafloeb-Unidrain-Classic-Udloebshuse-og-tilbehoer--Unidrain-1301-Udloebshus-32mm-Vandret-u-Vandlaas-195291.html

Det må næsten være det nemmeste.
Hvor højt er unidrainet, ved nogen det? Det ligner, at det kun er de midterste ca. 30 cm, som bliver et mas at få plads til, da der skal et afretterlag på ca. 4-5 cm. på over det hele. Det er hvad det gamle terrazzolag fyldte i højden.

Skrevet af hpox på 07 dec 2011 16:27
Hvorfor vil du have en rendesten midt i dit badeværelse? :o)


Det vil jeg heller ikke, Unidrainet skal være op ad bagvæggen, som er 120 cm bred 

Det er ikke verdens største badeværelse, det drejer sig om 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror du har forregnet dig, hvordan vil du få plads til det unidræn og afløb til eksisterende afløb når du kun regner med et nyt lag betongulv på 5-6 cm.
At din søster ! har et sådant er jo ikke ensbetydende med at du kan få det, og hvis du bor til leje forstår jeg slet ikke at du er gået igang med det job.
Hvorfor ikke indstalere en brusecabine istedet for, den fås med bundkar der er hævet så der er plads til afløbsrør under den.
Så er din skitse forkert!
Den antyder at der er fald fra begge sider mod "rendestenen"

Det er ikke en lejebolig.

Jeg tror, du læser min skitse forkert. Det er Unidrainet på langs, jeg har skitseret. Kan godt se, det ligner, at rendestenen er i midten, men det er omtrent sådan, Unidrain ser ud, når man kigger ind på langs.

Med hensyn til om jeg kan få plads til fald, unidrain osv. må jeg spørge en VVS'er om.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der kan man bare se.
Det var aldrig sket hvis du indbyggede en almindelig gulvafløbsskål! :o)
Hehe, det er rigtigt, og der vil jeg endda kunne spare 2000 kr. mindst, men det er noget lækrere, og det er meget tiltalende, at man kun skal lave fald én vej, og ikke de famøse "kuvert-fald", hvor vandet altid står et eller andet sted.
80mm hul er ingen problem, lej en vandboremaskine. Støjisolerede rør er 78mm, så der skal bruges specielle koblinger.
Vedrørende brandisolering mener jeg det først skal bruges ved 110mm, og derover.
Hmmm ! mon underboen syntes det er sagen, med sådan en vandboremaskine. Når først vandet begynder at sprøjte rundt i hans badeværelse fra loftet.
Det plejer nu ikke være et problem, hvis det slet ikke må lave pletter, holder vi normalt bare en spand op mod loftet.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også