Efterisolering af tag

Kære lav-det-selv´ere

Jeg står for at skulle efterisolerer et fladt tagpap-tag.

Situationen er den, at der på det flade tagpap-tag er lavet et nyt tag med hældning. Der er således et uisoleret loft ovenpå tagpaptaget. Tagpaptaget er umiddelbart helt tæt.

Jeg har søgt "højt og lavt" på nettet omkring dette og alle de steder jeg har fundet anviser blot, at der efterisoleres og lægges et nyt tag.

Kan jeg blot efterisolerer med eks. 300 mm rockwool ovenpå tagpappet? Løber jeg ikke ind i problemer med dobbelt dampspærre. Huset er et rækkehus fra 70´erne, og jeg formoder, at der er dampsærre i loftet. Jeg har ikke umiddelbart lyst til at skifte alle lofter i huset....

På forhånd tak for Jeres gode råd

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen med erfaringer og viden om sådan et lille projekt?
Det er nok næsten umuligt at svare på, når man ikke kender detaljerne i dit hus.
Du angiver selv den helt store risiko, nemlig risikoen med dampspærre eller ej.
Men er der ikke "luft" imellem den gamle isolering og så dit built up tag? Og forhåbentlig ventilation ind over denne isolering?
Hvis der er ventilation, som jeg antager, kan jeg næppe forestille mig, at det skulle gavne noget særligt at isolere oven over.

Men nu kan vi håbe på, at nogle mere kyndige kommer på banen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Se det var et svar jeg kunne bruge til noget - jeg havde ikke overvejet det med ventileringen, så tak for dit indlæg.

Der er ikke umiddelbart nogle synlige ventilationshuller, men der er vel altid ventilering?

Mon ikke det er muligt at få fat i tegningerne på rådhuset?

Det jeg har set til built up tage, er at ventilationen går ude fra tagudhængene og tværs over huset lige under tagbrædder/plader/pap.
Så jeg ville se, hvordan der ser ud helt ude ved tagudhænget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er rigtigt at det jo er formålsløst at efterisolerer oven på et build-up tag uden af efterisolerer arealet/spalten mellem overside isolering og underside bræddelag/tagpap.
Og at det osse er problematisk at isolerer oven på tagpappen fordi den er mere eller mindre difusionstær.

Såvidt jeg ved er den simple, hårde og brutale måde at fjerne så meget af tagpapen og underlæggende bræddebeklæaning som muligt. og isolerer fra oven af.
Evt. ved indblæsning af isolering. (Det skal sikres at der er den fornødne ventilation OVER isoleringslaget)
Annonce
Så gik der lige lidt jul m.v. i projektet, men nu har jeg fået fat i tegningerne på kommunen.

Der er selvfølgelig ventilation mellem isolering og tagpap, og udluftningen er i enderne af huset (mod nabohusene). Kan jeg lukke for ventilationsspalterne og efterisolerer med eks. 300 mm Rockwool oven på tagpap en?!? Der er max 100 mm isolering i forvejen.
selcfølgelig kan du ikke lukke ventilationen af, så har du dampspærre, 100mm isolering også et næsten tæt tagpaptag som også virker som dampspærre. skal der isoleres skal tagpappet fjernes.
Hej,

Enig med ovenstående, enhver anden løsning vil give kondensskader.

Mvh. Frederik
Tak for svarene - er vi enige om, at det er en evt. dobbelt dampspærre der er problemet, så et alternativ kunne være at fjerne den indvendige dampspærre (som vel kan tænkes ikke at være helt optimal her efter mere end 40 år) - jeg ved godt at jeg tidligere har skevet at det ikke er så tillokkende, men det er opgaven med at fjerne tagpappen heller ikke :-) ?
Har du fået efterisoleret, og hvis ja, hvordan er det gået? Jeg står over for at skulle have tag med hældning i stedt for built-up tag. Jeg skal finde ud af, om det er smartest at rive tagpap af og efterisolere før eller efter at det nye tag er sat op. Hvad ville du vælge, nu du har været igennem det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis