Gode råd før opstart af CNC-projekt ønskes

Hej

Jeg er begyndt at fantasere om at bygge mig en CNC-fræser (primært) til krydsfiner (birk) og MDF-plade.

Egentligt er det fordi jeg gerne vil bygge nogle højttalerkabinetter, der er lidt mere avancerede end firkantede kasser - men jeg må tilstå, at jeg også er ret facineret af enhver form for for CNC-styring .

Men jeg har brug for råd om hvad der er rimelige minimumskrav til de elementer CNC-fræseren opbygges af. Hvad er simpelt hen for dårligt til at man kan anvende det og hvad er "goldplating" som vi kalder det i min branche når folk går helt amok og laver noget der er alt for fint i forhold til det det skal bruges til.

Jeg er civiløkonom og IT-konsulent og har ikke en håndværksbaggrund at trække på. Tilgiv mig derfor evt. forkerte ord og begreber - men ret mig gerne så jeg kan blive klogere...

Jeg har snuset lidt rundt i dette forum og andre steder på nettet. Nogle beskriver nogle meget billige tilgange med anvendelse af gevindstænger og møtriker, andre anvender tandhjul og kæder, mens andre bruger tandremme og så er der de ret dyre kuglespindler. Hvad skal anvendes for at lave en god løsning?

Så er der bevægelserne. Jeg så et bud gående på at bruge rulleskøjtelejer og aluprofiler - et andet (og nok mere præcist) bud er nogle understøttede runde stænger med lineære lejer. http://www.motioncontrolproducts.co.uk/products/27/87/tbr16_supported_round_rail/

Men igen - er det overkill ?

Størrelse : Fedest ville jo være at kunne smide en hel plade op til fræsen på én gang, men dels bliver det nok ret dyrt, men er det også et problem bare at skalere op ? Skal man så også anvende endnu dyrere stumper ?

Opbygningen : Jeg blev oprindeligt ret tændt af en MDF-opbygget konstruktion : http://buildyourcnc.com/default.aspx , men er det godt nok ? Vil det ikke være sårbart overfor forskellige i luftfugtighed ? På den anden side - hvor kraftige dimensioner skal firkantede stålrør have før det er stabilt nok ? Det ville jo være lidt tosset at købe præcise føringer og kuglespindler og så se hele nøjagtigheden gå tabt på grund af fleksende konstruktion ?

Nå men nok om mine småfilosofiske overvejelser : I har været der! Led mig på sporet!

Med venlig hilsen

Knud

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har bygget min første maskine i MDF, ud fra den filosofi at det er det materiale jeg har og det er let at bearbejde, og at det er en "prøve" maskine, dvs. for at lære en masse inden jeg skal bygge den næste maskine som er endnu bedre.

http://buildyourcnc.com/ er også en af de sider jeg har brugt som inspiration, der er mange gode ideer, men læs også alle trådene her på forum.

Hvis du vælger et af de billige controllerkort fra EBAY så skal du være opmærksom på at det ikke virker ret godt uden en ombygning af kortet, dvs der skal en smule elektronik evner til.

 _____________________________

Mvh/

Steffen Olesen

Jeg er nu igang med mit 3. byggeri, og denne gang skulle det meget gerne være den sidste også.

Min første var en Mechmate (www.mechmate.com) Dengang kunne man få tegningerne gratis derinde, nu skal man betale for dem. Jeg har dem dog hvis du vil prøve sådan en. Meget kan købes og laves selv, og har man adgang til en CNC laser enten selv eller via en bekendt, så kan man komme rigtig langt for små penge. Men forvent en pris på omkring 25.000 for at bygge den.

Mit næste projekt var en selv designet maskine hvor jeg fik testet en hel del ting igennem og kom frem til at mange af de ting jeg allerede kendte var rigtig gode til brug derpå. Den kostede ca. 35.000 at bygge, plus alt min arbejdstid osv.

Mit sidste projekt jeg nu er igang med er nok mit mest ambitiøse projekt til dato. Stor, tung og voldsom er ordene der beskriver den. Opbygget i store stålprofiler for stabilitet og vægt, og med stort plan på 1300x2500mm og 200mm frihøjde, så bliver det en mammut, men den skulle forhåbentlig også gerne blive super stabil.

Kig evt, ind på dette link, der kan du se både et billede af min sidste maskine og mit nuværende projekt.
http://www.cnczone.com/forums/cnc_wood_router_project_log/138655-new_cnc_build_4x8_router.html#post1011043

Min mening er at der er aldrig noget der er overkill på en CNC, vægt bevirker stabilitet og præcision. Men alt afhængig af hvor stor du forventer at ville bygge din maskine og hvilken præcision du forventer, så kan du starte i alt lige fra MDF til konstruktionstræ osv osv. Det er kun fantasien og pengepungen der sætter grænsen.

Her er et par links du kan bruge.

www.solsylva.com
www.mechmate.com (denne har jeg tegningerne til hvis det er)
www.buildyourcnc.com
http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_router_table_machines/68771-one_years_worth_pics_videos.html (super lækkert MDF projekt)

Så som du kan se så er der virkelig mange forskellige typer derude...

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis