DANTHERM HCH 5 - fugtighed

Hvordan måles fugtigheden i huset???

Vi har fået fugtighedsprocenten sænket betydeligt efter indkøb og indregulering af vores Dantherm HCH 5 varmegenindvindsaggregat.

Men hvorledes finder vi den reelle fugtighedsmåling i huset?

Dantherm HCH 5 måler fugtigheden til RH 40% oppe i aggregatet og 20 grader i stuen.

På min Jacob Jensen måler skrives 21,1 grad og en fugtighedsprocent på 29% samme sted i stuen.

Jeg har så d.d. fået 2 temperatur/fugtighedsmålere hjem fra Hongkong og de viser begge en fugtighed på RH 46% og 21 grader også målt nøjagtig samme sted i stuen.

Vores stue er 45 m2 og resten af huset som er ca. 80 m2 har en temperatur på ca. 18 grader. Vi har 3 x indblæs i stuen og holder dørene på klem så indblæsningsluften må den vej for at nå vores udsug. på den måde holder vi nemt 3-4 grader i temperaturforskel.

Er fugtighedsmålere virkelig så upræcise eller har jeg ikke helt fattet pointen?

Jeg vedhæfter et bar billeder som dokumentation for mine målinger og jeg deltager gerne i en lille debat om den perfekte fugtighed i huset.

Vi bor 2 mennesker i vores hus + en lille hund og vi syntes ikke her er for tørt. Min kone fortæller dog at hun må vande potteplanterne oftere efter købet af vores HCH 5.


Hundefar

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 40% er ved 15 grader C. Og du har jo nok en højere temp i din stue. Så der vil jeg mene at Jacob jensens ca. 30% nok skal passe i stuen.
En luftfugtighed på under 50% er fint, så kommer der i hvertfald ingen ingen fugtproblemer. I sommerhalvåret er under 60 % fint.
Hej, Jeg arbejder et sted hvor vi havde et varmtvandsbassin og det er nu sløjfet fordi Region Midtjylland tror de kan spare millioner derved. Men ved bassinet hang der et stort gammelt mekanisk hygrometer af fabrikat HÆNNI (Swiss made), og det viser præcis samme fugtighedsprocent som mine 2 nyindkøbte digitale hygrometre fra Hongkong.

Altså, eksemplet fra de viste billeder hvor Hongkong hygrometrene viser en korrekt fugtighedsprocent på 46% mod ej fejlagtig procent på 29 målt på Jacob Jensen hygrometer, hvilket betyder at Jacob Jensens forkromede designprodukt har en fejlvisning på 37%. Det er bare ikke i orden, og det har jeg godt nok lyst til at klage over :-)

Jeg vil prøve at pakke det store hygrometer ind i en fugtig klud og se om det viser 100%, men det må vente til weekenden.

Forsættelse følger......

Hundefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis