DANTHERM HCH 5 - indregulering

hundefar
hundefar
174 7400

Så er det en uge siden det lille hjem havde besøg af Preben fra Aulum rør, som skulle indregulere vores fantastiske HCH 5 anlæg som på bedste vis har løst alle vores fugtproblemer.

Preben havde en luftmængdemåler med fra firmaet KIMO i Frankrig (Kimo.fr), og det var en yderst professionel tragt som han holdt på samtlige blæsedyser og udsugningsdyser for at måle forskellen i det samlede udsug kontra indsug. Måleinstrumentet så dyrt ud og havde en håndholdt digital udlæsning så målingerne var helt præcise.

Preben fortalte, at de ikke anvender muligheden for at måle direkte i HCH 5 aggregatet fordi det simpelthen giver en for upræcis indikation af forholdet mellem indblæs og udsug.

Selve reguleringen af forholdet mellem indblæs og udsug foregår meget simpelt på 2 potentiometre som er placeret oppe i betjeningspanelet som jeg har placeret på loftet ved aggregatet.

Vores hus har 2 KSU udsugningsdyser 125 mm. og 1 KSU udsugningsdyse 160 mm. Dertil 5 stk. KIR 125 mm. indblæsningsdyser. Preben mente ikke vi skulle anvende den retningsbestemmende plasticdims i indblæsningsventilerne da den kunne give unødig luftmodstand, ligesom han mente at vi havde lavet 1 indblæsningsventil for meget i stuen, men det er vel bedre at få lidt luft ud af 3 stk. end meget luft ud af 2 stk?? Sådan blev det. Måske var han muggen over at han ikke havde fået lov at tegne anlægget :-)

Første måling af 4 målinger:

Indblæs 224
Udsug 118

Her har vi altså kørt en måned med overdrevet indblæs....

Sidste og godkendte måling er som følger:

Indblæs 191
Udsug 199

Altså lidt mere udsug end indblæs hvilket vist er det man helst skal opnå.

Selve projektet tog ham cirka 2 timer og prisen var 1250 + moms

Vores anlæg kører kun på trin 1 manuelt og bruger 14 watt i timen. Jeg ser ingen årsag til at køre på automatik når anlægget til fulde opfylder behovet i vores hus på 125 m2 på trin 1. Preben mente da også at anlægget var overdimensioneret til vores lille knaldhytte, men når det så kun bruger 14 watt, så klager jeg absolut ikke.

Jeg har netop i dag prøvet at slå aggregatet over på "AUTO" og det lader sandelig til at det også kører på trin 1 på automatik.

Ved kørsel på trin 1 kan vi absolut ikke høre anlægget overhovedet, men på trin 2 trækker det lidt og indsugningen kan høres lidt lige under aggregatet. Dette kunne nok elimineres ved at købe en 900 mm. lyddæmper mere, men når vi nu ikke skal anvende hastighed 2, så tror jeg at jeg vil spare de 400 kroner.

Spørg endelig hvis I vil vide mere......

Se derudover mit andet indlæg vedrørende Dantherm HCH 5 - fugtighed.


Hundefar

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
steen5
steen5
154 8900
det lyder meget som mit anlæg. det blev indreguleret på samme måde som dit. mit hus er endda kun på 114 m2, men bruges af 4 personer. jeg kører nu på auto om vinteren, således anlæget kører hurtigere ved mange gæster, bad, tørretumbling mm. men i sommerhalvåret er trin 1 fint. Synes det er noget store ventiler du har anvendt. måske derfor du føler træk? mine er alle ø100 mm i øvrigt er jeg meget glad for mit trådløse betjeningspanel som du har billede af.
hundefar
hundefar Trådstarter
174 7400
Hej Steen, Vi føler ikke træk overhovedet ved hastighed 1, og alle vores fugtproblemer er løst ved denne hastighed så vi bliver der.

Imorges prøvede jeg at stille anlægget på AUTO og hastigheden forbliver derefter på 1. Så tog jeg et langt og varmt bad, og anlægget kører straks op på 3 hvilket vi føler vildt overdrevet. Så nu er vi tilbage på 1 manuelt (den med hånden) og det fungerer fint, også efter bad. Og bedst af alt, det kører fuldstændig lydløst og vi mærker ingen træk.

Både sundthus.dk og nørderne på nettet advarede om at bruge 100 mm. rør og ventiler på grund af fare for støj og tryktab. Jeg syntes nu ikke at 125 mm. ventiler ser særlig store ud når først de er i loftet. Årsagen til at det blev en 160 mm. sug i køkkenet er at jeg tænkte at det var godt med et solidt sug så madlugt og damp blev suget effektivt ud. Vi bruger naturligvis også separat emhætte ved madlavning. Selv en 160 mm. udsugningsventil ser efter min mening ikke voldsom ud i et køkken. Derudover passede det lige med en tilslutning til en 160 mm. rørføring. Jeg har ført halvdelen af rørene i 160 mm. og halvdelen i 125 mm. rør (som sundthus.dk tegnede) og det fungerer perfekt. Aulum rør nævnede intet om tryktab, men han roste heller ikke noget...

Hundefar

steen5
steen5
154 8900
Sjovt, jeg blev advaret om større ventiler end ø100mm. og det fordi de så skal stå så lidt åbne at anlæget ikke er til at indregulere præcist. det skal siges at mit største rum er 27 m2 og det er stuen som ikke kræver så meget.
men 160mm er jo lisså stort som røret i genvexen.
Annonce
Annonce
mgs
mgs
22 4241
man dimensioner str på ventilerne alt efter hvor mange m3 man skal have igennem den. små rum kan sagtens klares med ø100 større rum og bad ø125 i normale str hus.

MVH Morten

Hey
Har lige startet vores spritnye Hch5 op. Efter opsætning af Holstebro blik har de indreguleret det...jeg har så i dag fået efterisoleret hele loftet med 200 mm papiruld og der skulle være ca 100 mm over de ventilationsrør som anbefalet ....
Har så i dag endelig fået startet det op...

Nu er mine spørgsmål så :

Hvordan kontrollerer jeg om det er isoleret godt nok. Kan se på den trådløse at der i stuen er 22 grader og der suges 17 grader op og pustes 7 grader ind igen...og den nye luft er 0 grader.

Det virker jo for mig ikke som ca 95 %genvinding....

Men måske anlæg skal køre meget længere tid før man kan se resultat????

Hvordan ser jeres tal ud på det trådløse display ????

Vh Thomas

Er by the Way ....købt pga stor fugtighed på vores alu/træ vinduer......så håber det løser problem...og så osse pga vores hus er meget varmt om sommeren ...så bypass kan forhåbentlig køle lidt ned om natten.
hundefar
hundefar Trådstarter
174 7400

Hej Thomas,

Min indblæsningstemperatur er normalt den samme som udsugningstemperaturen på mit display så dine virker desværre lidt ved siden af. Mit anlæg er godt nok også super isoleret, men udsug 17 og tab på 10 grader virker voldsomt. Hvad siger I andre?

Jeg vedhæfter et øjebliksbillede d.d. kl. 07:00 men mit anlæg er desvære på "def" så det siger vel ikke så meget 


PS: Vi er stadig super glade for anlægget, men vores nabo har desværre fået en stinkende brændeovn, så vi er nød til at slukke når vinden er i vores retning....ØV!!!!

Hundefar

Annonce
steen5
steen5
154 8900
Ja der er noget galt. Men hundefar du kan ikke helt regne med temp når anlæg kører i defrost mode. Men hvis vi har f.eks 1 grad udenfor og 24 grader i huset så er luften til veksleren ca 20 grader og indblæsningen ca 17 grader. Men mit er også "kun" isoleret med 50 mm på rørene
Hej igen alle...

tak for de gode input.

jeg kontaktede ham der havde sat anlæg op i dag, han spurgte om jeg havde isoleret rørene....

øhhh....nej.....det viser sig at lyddæmperne i venstre side af anlæg ikke var isoleret.....Det skulle han nok lige have fortalt de skulle....

men jeg ringede så til dem som havde blæst papiruld på loftet om ikke de lige kunne ordne den sag og få isoleret rør i venstre side....jo jo...de kørte fluks ud til mig og ordnede den sag, da jeg så kom hjem havde de isoleret i højre side(æv hvor trælst)
så gør det selv manden her , måtte selv i gang.

Meget besværlig at komme til at pakke isolering omkring, fik efter bedste mening pakket en masse omkring, og kunne se det virkede med det samme...

Og nu er der isoleret i begge ender! eller det er måske ikke godt???

Men nu her en 3 timer efter jeg har isoleret den side af kassen, er der ikke meget effekt at spore....pis osse!

så tal er nu, indetemp 23- Rh 34 Udsug 20 grader og indblæs 10 - udetemp +1

arghhh..

så jeg må nok igen op og fixe...

nogen der kan sende mig et billede af deres kasse hvor man kan se isolering på den venstre side...altså når du har frontlåge mod dig!???

måske jeg har pakket det forkert omkring!
Tilføjelse

her under madlavning går den på ventilator trin 3 og er så på 15 grader indblæs med 22 indsug og 22 rumtemp. og minus 1 udenfor


steen5
steen5
154 8900
Hch-5 kassen skal jo ikke isoleres. den er isoleret indeni. Lyddæmpere behøves heller ikke isoleres. Har du mange meter rør på loftet bliver varmetabet også større. Kunne du ikke ligge nogle billeder af dit anlæg så jeg kan se om det ser rigtigt ud.
Mit kører lige nu. 24 grader inde, 19 i hch-5, -1 udenfor og 15 grader ind i huset igen
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

  1. Jackon Super eps
    Lav-Hus (læst 278 gange)
  2. Glasareal vs gulvareal
    Jura, reglementer og krav (læst 505 gange)
  3. Vandtilførsel til vaskemaskine sidder fast
    Hårde hvidevarer (læst 230 gange)
  4. Skæve stolpesko!
    Lav-Have (læst 717 gange)
  5. Metro 903 fra 1989, vand lækker ud af den
    Fyr og opvarmning (læst 219 gange)
  6. Tømmer vrider ved rørring
    Lav-Hus (læst 231 gange)
  7. Jording af armeringsnet/rionet via jordspyd
    Lav-Hus (læst 25137 gange)
  8. Vaskemaskine slåe relæet fra
    Hårde hvidevarer (læst 170 gange)
  9. Udskiftning af rustent rør
    Lav-Hus (læst 388 gange)
  10. Varmeflytning
    Fyr og opvarmning (læst 164 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

 

Følg med