Bærbar batteri problem

Jeg har en Samsung N220 bærbar, som oplader 80%, og så ikke mere.

 Hvis jeg så slukker, tager batteriet ud, og sætter det i igen, så fortsætter den med at lade på til 100%.

Jeg får selvfølgelig en fuldt opladt bærbar, men det er jo lidt omstændigt at lade på den måde.

Er der noget at gøre, eller skal jeg leve med det, da jeg ikke har tænkt mig at købe et nyt batteri allerede, den er 2 år gammel.

Hilsen Jørgen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du bruger batteriet meget. på din bærbar.
og det er muligt at batteri. at den synger på det siste værs.
hvis det er mulligt ar købe en kraftiger model end den original.
der er med bærbaren.! (flere celler).

den jeg har en bærbar med 6 cells batteri. og jeg køber en ny
med 8 cells batteri. så den kan "køre"1-2 timer længer.
end den original batteri.!

-Så det du siger er, at batteriet er slidt op allerede ? 

Det lyder ikke godt, jeg havde håbet at der var en måde at "kvikke" batteriet op,  kortslutte et par ben, lade i 2 døgn, aflade helt, eller hvad ved jeg.

Men foreløbig lyder det bare dyrt.

Hilsen Jørgen
Du kan lede på nettet efter en opskrift hvor man blandt andet smider batteriet i fryseren og tør det igen. Men jeg kan ikke huske i hvilke rækkefølge og på hvilke type batterier...

Men det lyder da mere som et hardwareproblem.. fordi den kun lader 80 %..

et smadret og gammelt batteri bliver da ladet 100 % op, men holder kun i meget kort tid.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

De fleste (jeg vil også sige ALLE) moderne batterier i bærbare computere bruger den teknologi der hedder Li-Ion. Med denne teknologi kan man opnå store kapaciteter med forholdsvis lille og let batteri. 

Der er så også et par ulemper - batteriet kan fx gå i stykker hvis den bliver afladet for meget. Det er batterier i bærbare er sikret imod. Men i boremaskiner med Li-Ion (bl.a. Makita) kan man komme til at aflade mere end man "må", så låser batteriet og man skal have Makita til at "låse" den op igen. En anden ulempe at batterier holder 2-3 år afhængig af bruget. De bliver nemligt slidt op go mister kapacitet med tiden. 

Nå men det var et sidespring. Jeg vil kraftig fraråde alle mulige ninja triks med at "kvikke" batteriet op. Du ved ikke hvad der kan se - alt fra mindre lækage til et eksplotion. Så lad være med det.

Går hellere ind på http://www.batteribyen.dk/baerbar-batterier/batterier og find et batteri der passer til dit mærke. Her i DK er de lidt dyre. Hvis man er god til engelsk og ikke bange for at handle på nettet i udlandet, vil jeg anbefale at man kigger forbi ebay.com og finder et nyt batteri der. Batteriet kan godt være uoriginal, man skal bare være 100% sikker på at det er til den rigtige bærbar model man køber. 

Man kan tage batteriet ud og se hvad det hedder. Fx NVY4LFR - det er et batteri til en Lenovo/IBM bærbar go den passer til 3 forskellige computere. 

Mit bud på hvorfor opladning stopper ved 80%: der sidder et lille microcontroller i bærbarens batteri, som styrer strømstyrken, hvor mange gange batteriet blev ladet op (og afladet), batteriets temperatur og rapporter hvor mange procent der er ladt op. Hvis en eller flere celler i batteriet er gået i stykker, kan den godt blive forvirret. Og jeg tror det lige præcis det der sker. 

Hilsen Alex


Jeg kan oplyse at batterier er volsomt billiger i de brittiske lande, aner ikke hvorfor...

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Annonce
Men i boremaskiner med Li-Ion (bl.a. Makita) kan man komme til at aflade mere end man "må", så låser batteriet og man skal have Makita til at "låse" den op igen.


Sådan en har jeg og den er sikret mod "overafladning" maskinen slukker simpelhen når spændingen er lav nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kender bare en der brokkede sig over, at hans blev overafladet - selvom han mente også at det sku ikke lade sig gøre. 
Hans batteri sku ind til Makita, så de kunne få den til at virke igen.
Det er jo en fejl på garantien.
Makita kører på fuld knald og pludselig slukker den.. Ikke noget med at blive sløv først.. og så skal den lade.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ifølge ham jeg kender, så mente Makita at det var hans egen fejl. Og at han skulle købe et nyt batteri. Ved ikke hvad sagen slutter med - det er vidst stadigt i gang.
Hejsa
Har med succes købt batteri til min bærbar HP på amazon.com i uk.
Elgiganten ville sælge mig et for ca 1100,-
Amazon tog 330 kr, incl fragt. Det kom 3 dage efter bestilling

Venligst

 

Lars Clement

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis