dampsærre - badeværelse i stueplan i 2 plans hus.

Hej jeg har gang i en renovering af mit badeværelse i stue etagen i et 2-plans hus.

Der har været gravet gulv op og støbt nyt gulv med 400 mm isolering, nyt gulvvarme, rør, afløb, vådrumsmembran og det hele.

Jeg skal nu have sat et nyt rustik loft op... men er blevet i tvivl om jeg skal montere en dampspærre inden jeg sætter loftet op?

Normalt gør man det ikke i en etage adskillelse kan jeg forstå.
Men her er der jo tale om et badeværelse med bruser der jo bliver en del mere fugtigt end andre rum i huset.

Endvidere ligger badeværelset ved en ydervæg, og dermed er ca. halvdelen af badeværelset under 1 sals skunk og den anden halvdel under stuen ovenpå.

Der sad noget alu-kraft dampspærre under det gamle loft jeg rykkede ned, men det var jo lavet i 79 hvor huset blev bygget, så man er jo blevet klogere siden :-)

Skal jeg montere en dampspærre eller ej inden jeg sætter nyt loft op?
Evt. fordele/ulemper ved at gøre det eller lade være?

På forhånd tak for hjælpen :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ikke opsættes dampspærre.
Af flere årsager.
Den væsentligste er at der ikke er særlig fugtigt i et badeværelse - når den i bygningsreglementet foreskrevne ventilation er etableret. :o)
Den damp der måtte stige op i etageadskillelsen er uskadelig fordi den ikke kondenserer. Der er nemlig stort set samme temperatur i og på begge sider af etageadskillelsen. (Uanset om der måtte være isolering, af hensyn til brand, i adskillelsen)
Loftbeklædningen - gips eller i dette tilfælde brædder - er rigtig god til at opsuge og afgive fugt.

Endelig. Hvis du føler for det sker der ikke noget ved at opsætte en dampspærre. Og det er rigtigt at det gjorde man før i tiden i træetageadskillelser og indv."trævægge".
Hvis du har en kold skunk, så ville jeg godt nok montere en dampspærre,
- jeg ville nu gøre det under alle omstændigheder, nogle ynder meget varme bade og dermed damp som i en sauna, - den damp foretrækker jeg nu at holde i badeværelset indtil det er ventileret ud gennem udluftningsventil.
Godt tænkt med skunken djayx2.

Resten er jeg ikke enig i.
Damp i sig selv er ikke et problem.

Der produceres osse damp ved madlavning. Derfor er der ikke nødvendigvis dampspærre i loftet mod overetagen.

Damp skal bortventileres for at undgå ophobning i boligen eller kondensdannelse i primært isolerede konstruktioner.
tjaeh skunken er godt nok kold... isoleringen sidder på sidder og bund af skunken og der er åbent mod taget

Det bliver nok primært husets 8 årige pige der skal bade derinde... men hun bliver jo teenager på et tidspunkt og det medfører vel nærmest Sauna agtige tilstande når sådan en bader :-(
Annonce
Det er soleklart at den del af loftet der udgør en klimaskærm - altså den del af etageadskillilsen der udgør det isolerede gulv i skunken - skal forsynes med dampspærre.
Dampspærren i loftet skal forbindes med den dampspærre der er i skunkvæggen.

Og er det for bøvlet kan det naturligvis være en mulighed at monterer dampspærre i hele badeværelset.
Og der er ingen risiko ved at ilægge en dampspærre.

I en sauna er der op mod 100 gr. Hvilket giver et voldsomt damptryk imod omgivende rum hvor temoeraturen måske kun er 20 gr.
Et alm. badeværelse kan slet ikke sammenlignes med et sauna. Uanset hvor wildt brusningen udvikler sig.
oki... umiddelbart bliver det jo et større arbejde, at forbinde en ny dampspærre med den gamle, så konklusionen må vel så være, at der bare monteres en ny dampspærre under hele loftet.

Tak for hjælpen ihvertfald
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis