Jordvarme anlæg...??

Hej,

Fik lavet en beregning sidste år på mit nybyg på 275m2 (lavenergi kl.2 sidste år) hos DVI. De beregnede at jeg skulle have nedgravet 300m slange (Queen VV7DC Combi)...lyder det som værende nok...??

Vi er kun 2 pers., men jeg sagde 3 til dem, for at være sikker...

Hvis nogen har en side hvor man kan beregne, så ville det være super!

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er for få oplysninger til at give et konkret svar.
Det afhænger af, om det er radiatorer, gulvvarme og om sidstnævnte er i let gulv eller beton.
Desuden skal der laves en varmetabsberegnng, som viser hvor meget effekt du har brug for.
O endelig er din jordbund meget vigtig. Om det er ler, sand, muld og om det er tørt eller vådt.
Klippet fra et andet forum har jeg nogle vejledende slangelængder i forskellige jordbundsforhold. De er gældnde for en 7 kW varmepumpe:
Fugtig jord -  min 220meter
Alm jord -      min 300 meter
Tør jord -      min 390 meter
Lerjord -        min 430 meter
Sand -           min 690 meter
Det er vigtigt ikke at lægge for lidt slange i jorden. Hellere runde op på længden.

Hvor meget effekt din pumpe skal have er også er altså det første du skal have fundet ud af.
Vi bygger 165 kvm i kl 2015, og vi skal have en 7 kW. Kunne klere det med en 5,5 kW, men vil gerne have lidt i reserve, skulle det blive koldt osv, plus hurtigere varmt vand.

Du kan blive meget klogere på varmepumper på www.heatpump.dk

Chr


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er gulvvarme i beton.

Varmetabet er 26,5w/m.

Min jord er en anelse leret.

Jeg har nu opgraderet således, at jeg får 2 x 200m slange og et 9kw anlæg!

Lyder det ik meget rigtigt så?

 SELVBYGGER!!!

Hvis du har jord til mere, så få dog de sidste 50 m. mere i jorden. Det vil da være en minimums udgift  i forhold til at du senere måske skal have det udvidet
Nu står det jo ikke skrevet i nogen lov, at du ikke vil formere dig, så det lige pludselig ikke er 2 personer, men måske 8- 10 eller 12, hvilket vil kræve lidt mere kapacitet.
Det kunne jo også tænkes, at du en dag vil sælge dit slot, selv om det nok ikke er det, du spekulerer mest i lige nu
Du ofrer så voldsomt mange penge og arbejde i dit projekt, så må du da lige sørge for at noget så væsentligt som opvarmningen ikke bliver for dårlig.
Når sælgere skal dimensionere, vil de altid vælge det mindste anlæg, for ikke at skræmme kunden væk, pga høje anlægsudgifter.

Har du ikke selv rendegraver? Så bare se at komme der ud af! Som Håndværkeren rigtigt siger, så er det meget lettere nu, i stedet for senere at få brækket hele haven op igen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er på ingen måde fordi jeg ønsker, at spare 5-10.000kr på mit jordvarme system. Jeg vil bare gerne vide hvor meget slange jeg skal have i jorden, for at være sikker på det er tilstrækkeligt!

De oprindelige 300m var beregnet af DVI (Dansk Varmepumpe Industri). Jeg hørte så fra flere sider, at det lød af lidt, så jeg ringede til dem igen for at høre. Fik at vide, at slange/varmepumpe lå lige indenfor, hvad der var muligt, så jeg valgte selv nummeret større.

DVI har ikke på noget tidspunkt spurgt om jordtypen på min grund, hvilket jeg sys er amatøragtigt, når nu det viser sig, at have en væsentlig faktor for effektiviteten! Nu har jeg så ringet til dem endnu engang og fået dem til at undersøge, HVOR MEGET DER SKAL TIL...!! Jeg vil selvf. have det iorden nu, inden jeg går igang, men det er jo ikke let, når DVI ikke lader til at have styr på tingene.

Nu ser jeg hvad de finder ud af og så må jeg tage den derfra...skal jo have slangen i jorden, så jeg kan få noget varme på!

Hvis nogen kan beregne det, så hører jeg da gerne herom...

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Annonce
En rendegraver skulle da være det sidste, der findes maskiner der graver en smal rende og lægger slangerne ned samtidig.
Tror KTM nævner rendegraver, fordi han ved, at jeg selv har sådan en...

Men overvejer kraftigt, at betale mig fra det, da 4-500m er temmelig langt...

 SELVBYGGER!!!

Skrevet af Håndværkeren på 20 dec 2011 13:05
En rendegraver skulle da være det sidste, der findes maskiner der graver en smal rende og lægger slangerne ned samtidig.

Jo jo, men hvis man nu ikke har en sådan nedlæggermaskine, og alternativet er en drænspade, vil jeg nu fortrække rendegraveren!


Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm...nu blev jeg vist enig med DVI om at tilføje en ekstra 200m sløjfe, så det blir 3 x 200m...så må jeg lige se om jeg kan få plads til det i haven...har godt nok 1.600m2 grund, men 600m slange fylder nu nok en del...

Mon ik et 9kw anlæg + 600m slange kan klare opgaven...?

 SELVBYGGER!!!

Skrevet af Petreababy på 20 dec 2011 23:41
Hmm...nu blev jeg vist enig med DVI om at tilføje en ekstra 200m sløjfe, så det blir 3 x 200m...så må jeg lige se om jeg kan få plads til det i haven...har godt nok 1.600m2 grund, men 600m slange fylder nu nok en del...

Mon ik et 9kw anlæg + 600m slange kan klare opgaven...?

Det forekommer mig at DVI ikke tager dig alvorligt.
Der skal laves en varmetabsberegning og dimensioneres en pumpestørrelse før noget andet. Det er noget leverandøren gør, hvis han ønsker at sælge dit et anlæg der passer til dit hus.
Dernæst kigger man på jorden og udfra dette -plus de øvrige forhold- bestemmes slagnelængden. Det er også noget en seriøs leverandør gør!

Du skal bruge ca 1,2 kvm jord pr meter slange, men der kan laves lidt fut fut, hvis pladsen er kneben. Det lyder det dog ikke tal at blive hos dig.
I dag bliver jordslanger pløjet ned. Det er lettere og billigere end at grave.
Du skal se på, om du kan få slangen i en længde -alternativt at samle loopene inde ved pumpen. Derved kan du spare en samlebrønd, som koster en god klat penge.
Du skal også overveje, om ikke du skal have en slange af turbo-collector-typen. Den har bedre varmeoptagelse og mindre rørmodstand. Det sidste sparer strøm på cirkulationspumpen.

Tag fat i andre leverandører også, så du har flere bud at forholde dig til.

Hvis der kommer for lidt slange i jorden får du kold brine, hvilket har en meget skadelig indflydelse på driftøkonomien. Bliver anælgget for lille kommer du til at bruge el-patronen som supplement (eller at fryse), og det er 3 gange så dyrt som at lade pumpen lave varmen.
En varmepumpe er noget mere kompliceret at dimensionere end som så, derfor skal du væk fra de useriøse lykkeriddere og i stedet have fat på nogen, der tager dig alvorligt.

Hvis du opretter en profil på www.heatpump.dk kan du få råd fra folk, der ved, hvad det handler om. Det er et seriøst forum uden kommercielle interesser blandet ind.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis