Bechmanns CNC projekt

Følg tråden
Tråden er låst
Bechmann
Bechmann
Postnr: 4660
Bechmann Bechmann
Så starter jeg min første tråd her på forum, efter at have læst med i lang tid og lært en masse af at læse jeres erfaringer.

Min bror byggede for flere år siden en CNC fræser ud af stumper fra gamle printere og lavede selv controllerkort. Det virkede og jeg var meget misundelig 

Den var dog ikke helt stabil, havde ikke ret mange kræfter og var enormt langsom, men efter en opgradering med et købe controllerkort fra Ebay blev den bedre, og jeg var endnu mere misundelig. 

Så efter et langt tilløb besluttede jeg at bygge en maskine selv, og det har jeg så gjort, dog med en masse hjælp fra min bror.

Jeg købte et 4-axis kit fra Ebay med controllerkort, Nema 23 motorer, PSU og DRO.
Bror hjalp med at save noget MDF plade ud i de rigtige mål, så jeg bare skulle skrue sammen og selv lave aksler, spindler og elektronik.

En masse gamle stumper fra printere kom frem fra gemmerne; slebne aksler med bronce-bøsninger, mikroswitche og et par stærke udtræksskinner fra en papirskuffe.

Spindler er lavet af en M16x2 til X-aksen, og M10x1.5 til Y og Z-akserne, en lille tur i drejebænken og hjemmelavede koblinger, så passer de på motorene. Har brug alm møtrikker til X-aksen, som er sat op i et lille konsol så de strammer en smule. På Y og X har jeg skåret gevind i en plastklods, simpelt og der er intet slup, dog holder det nok ikke evigt.

Jeg bruger en Metabo OFE738 overfræser til 8mm skaft, har bestil 6 og 3mm spændejern til den så jeg kan få nogen finere fræsere i den.

En gammel PC blev vækket til live med Win XP og Mach3, og vi har et gammelt tegneprogram der er simpelt og godt, wSketch fra Autodesk. En gammel Touch skærm fik endeligt en anvendelsesmulighed, det er fedt.

Vi opdagede hurtigt at controllerkortet lider af nogen svagheder og fejlkontruktioner, så brormand der er loddeabe gik igang med at opfinde et fix til det, og det har hjulpet ufatteligt meget, nu er der fart på og ingen tabte steps. Uden fix er det faktisk ubugeligt.

Resten kan ses på billederne, det er en ganske simpel maskine med et arbejdsområde på 407x27x8 cm. Brormands maskine er lidt anderledes, men i principperne magen til.

Mit setup i "værkstedet", lidt rodet og koldt, men hyggeligt

Udtræksskinner.

Fræser og Z-akse.

PC med Touch skærm.

Controllerkort med Fix.

2x schmidt-trigger i serie.

Optokobler fix.

Det hele er samlet og fungerer, så kan jeg begyndet at forbedre og lege, har lavet en bedre holder til fræseren i 16mm MDF som min første opgave.

Det var så lidt om mit (og brormands) projekt, håber der er nogen der kan bruge noget af det som inspiration eller hjælp til sit eget projekt.

Jeg har ihverfald en masse at lære endnu, så jeg skal stille en masse spørgsmål 

Mvh/
Steffen Olesen

Mvh/

Steffen Olesen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.