Varm væg - dampspærre?

Jeg er igang med at renovere mit bryggers og overvejer i den forbindelse at smide lidt ekstra isolering på væggen.
Væggen er i opbygget som følger:
 - Skalmur (yderst)
 - Vindpap
 - 100 mm isolering
 - Dampspærre
 - MDF lignende træplade

Min overvejelse går på en knauf isoleringsvæg med 50 mm stenuld hvilket umiddelbart opfylder kravet om at dampspærren højst må sidde 1/3 inde i isoleringen.
 
MEN...
Knauf skriver at "De 2 lag er sammenklæbet med en specialklæber, som har en dampspærrende effekt.". Får jeg så ikke problemer med at jeg i praksis har to dampspærre - og der sidder en træplade + 50 mm isolering imellem dem?

Jeg ved ikke om jeg gider isolere ekstra hvis pladerne også skal pilles af, da det så bliver et betydeligt større arbejde.

Er der nogle der har kvalificeret input til denne problemstilling?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jow, det gør du.
Får problemer med 2 dampspærre i samme konstruktion.

MEN
Der er jo altid en løsning. Du ødelægger den eksisterende dampspærre ved at tage din boremaskine og bore igennem eks. beklædning OG eks. dampspærre med et 10 mm bor på din boremaskine. Hvis du perforere væggen med huller pr. 10 cm. vil den gamle dampspærre være virkningsløs.

ELLER

Du fjerner eks. beklædning og dampspærrer og bygger en normal forsatsvæg bestående af lægter og gips eller anden plade. Du får (formodentlig) en billigere og bedre væg.
Hvis du anvender gipsbeklædning kan du nøjes med ét lag, men der anvendes normalt 2 lag. Du kan istedet anvende 1 lag 16 mm spånplade som vægbeklædning.
Alt efter mulighederne bør du overveje 100 mm efterisolering.
Såvel Knauf's isoleringsvæg som den du selv bygger skal efterfølgende malerbehandles.

(Jeg har ikke personlig erfaring med omtalte Knauf isoleringsvægge)




Varmvæggen fra Danigips har rigtig nok dampspærrende effekt, og erstatter derfor den eksisterende. Må derfor give "hpox" ret i at enten skal du gennemhulle den eksisterende eller simpelthen bryde ned og fjerne den helt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også