Krav omkring afløb i fyrrum

Hejsa

Jeg har læst her i forum'et omkring emnet afløb i fyrrum, men har ikke set noget omkring hvilke krav selve afløbet medfører.

Jeg har lavet et afløb og skal nu til fliserne. Der er lavet et svagt fald i ca 2 m2 rundt om afløbet, som er tæt på selve vand/fyr/vandvarmer anlæg.

Efter hvad jeg kan se i BR, så medvirker et afløb i et rum at selve gulvet er vådzone. Det gør at der skal membran på gulvet og 10 cm op af væggen, samt at man ikke må lave rørgennemføring i gulvet.

Det giver jo ikke meget mening:

1. 10cm op af væggen -> det løber jo ud af døren inden, 5 cm ser pænere ud og efter min mening samme effekt.

2. Ingen rørgennemføring!? det er jo et fyrrum, der er ca 10 rør til vand samt 10 gulvvarme rør.

Er det mig der læser reglerne forkert?

Håber der er nogen der lidt mere forstand på dette end jeg.

Takker

Kim

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Kravet har ikke med en eventuel oversvømmelse at gøre, men rengøring, (evt. hårdhændet)

2) Det er ikke korrekt at der ikke må være rørgennemføringer igennen gulve i vådzonen. Eventuelle rørgennemføringer skal være vandtætte.
BR10. 4.6 stk 5
"2) Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, skal være vandtætte."
og
"5) I den del af vådrummet, hvor der må forventes jævnlig vandpåvirkning, må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet."
I et fyrrum kan næppe forventes jævnlig vandpåvirkning!

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id74/0/42

Der er ikke krav om gulvafløb i fyrrum i.flg. BR10.



Takker, så er jeg ikke helt forkert på den.

Mener dog stadig 10 cm er lidt i overkanten, man bruger jo ikke ligefrem en vandslange til at spule gulvet rent.

Gulvafløbet er lavet pga erfaring med påfyldning af vand til varme anlæget godt kan afgive lidt vand, samt vi også har en brandeovn med gris -> hvilket medfører en åben expansionsbeholder, og evt utæthed vil gå direkte i afløbet.

Mvh

Kim

OK
Men et eller andet sted mht. afslutningen af gulvets vådzone skal der jo fastsættes.

Og 10 cm er meget passende. Det er vådrumsmembranen der danner afslutning af vådzonen. Intet forhindre dig i at lade en beklædning slutte mindre end 10 cm over gulvoverfladen.

Endeligt er der helleer intet der hindre dig i; dels at sjatte med vand ved vandpåfyldning, eller lave et lokalt opsamlingsvassin, eller lede overskydende vand direkte i rør til afløbssystemet ekller et gulvafløb i et andet rum.

Dit problem er selvforskyldt. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis